Hej

jag har planer på att öppna upp taket till nock. Idag är det ett tak som täcker matsalen i huset och uterummet (se bild 1). taket i uterummet ska förbli men i matsalen vill jag öppna upp med synliga balkar. Problemet är att takstolarna är över både matsalen och uterummet vilket gör att det inte blir symmetriskt om man tar bort innertaket i matsalen.
Kan jag bygga om takstolarna hur som helst? Vad ska jag tänka på? Lutning?
Takstolar och innertak i en husmatsal där någon planerar att öppna upp taket till nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar i trä synliga i ett mörkt utrymme som skall öppnas upp för att avtäcka nocken.
Skapa konto
Mörk bild av en takkonstruktion med synliga träbalkar och takstolar inomhus, planer för öppning mot nock diskuteras.
Skapa konto
Innertak med synliga träbalkar och takstolar i ett mörkt utrymme med markerade områden för renovering.
Skapa konto
Skiss av hus med takstolar över matsal och uterum, labelat för renoveringsplaner.
Skapa konto

Du har takstolar av fackverkstyp. Sådana är inte helt enkla att bygga om utan att förstärka kraftigt. Det går givetvis att låta dem vara som de är men bygga in dem med finare virke. Man kan också sätta in en nockbalk eeller bygga helt nya takstolar. Vill du ha en fördjupad diskussion krävs minst en planritning.

Förstår. Klä in dem ska jag men behöver göra det snyggt med det man ser invändigt i och med att det går vidare mot ett uterum. Här är några skisser.
Skiss av byggprojekt som visar exteriören på ett hus och anslutande uterum.
Skapa konto
Arkitektonisk skiss av husplan med mått för vardagsrum och angränsande utrymmen.
Skapa konto
Arkitektskiss med måttannoteringar för byggprojekt som ansluter till ett uterum.
Skapa konto
Arkitektonisk skiss av huset med markerade rum såsom kök och vardagsrum som leder till ett uterum.
Skapa konto

• Skiss av husfasad och anslutande uterum med detaljer av fönster och räcken.
    Skapa konto
  • Ritad planlösningsskiss för en bostad med markerade mått och anslutning till uterum.
    Skapa konto
Ping

Jag har lite svårt att förstå ritningarna eftersom de är avskurna. Man vill gärna se hela planen.

Kiiiii Kiiiii skrev:
Hej

jag har planer på att öppna upp taket till nock. Idag är det ett tak som täcker matsalen i huset och uterummet (se bild 1). taket i uterummet ska förbli men i matsalen vill jag öppna upp med synliga balkar. Problemet är att takstolarna är över både matsalen och uterummet vilket gör att det inte blir symmetriskt om man tar bort innertaket i matsalen.
Kan jag bygga om takstolarna hur som helst? Vad ska jag tänka på? Lutning?
Nej, du kan inte bygga om takstolarna hur som helst. I alla fall inte om du vill ha taket kvar där det är idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.