Hej, jag ska bygga om denna del av köket för att få en enhetlig köksbänk som sträcker sig från väggen till vänster till fruktskålen till höger. tanken är att både höja bänken för att få in diskmaskin och skjuta fram den så att den hamnar i kant med den nuvarande ugnen (som ska bytas ut till induktionshäll och inbyggd ugn). vid den vänstra köksluckan kommer alltså diskmaskinen vara och till höger om den högra köksluckan skulle jag vilja bygga in draglådor från 40-talet. Jag vill försöka i möjligaste mån behålla 40-talskaraktären på köket och återanvända de nuvarande köksluckorna med gångjärn, eftersom resten av köket har den stilen. Vad skulle ni råda mig att göra? Tror ni man skulle kunna återanvända nuvarande trästommen på något sätt eller måste jag bygga helt nytt? Tacksam för alla tips och råd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Jag tror helt klart du kan återanvända. Var bara försiktig när du ska ta loss allt. Och skulle något gå sönder så kan du ju bygga nytt eller åka till en byggnadsvårdsbutik som säljer gamla saker. Det bör finns lite reservdelar till dig där
Det du ska göra kommer bli ett stort lyft för köket. Posta gärna bilder så vi får se hur det går!
Det du ska göra kommer bli ett stort lyft för köket. Posta gärna bilder så vi får se hur det går!
Mina föräldrar höjde diskbänken på ett gammalt kök i sommarstugan, Snickaren byggde helt enlkelt en stor ram som han la ovanpå de gamla skåpen för att komma upp i vettig höjd. Sedan lades den gamla diskbänken tillbaka igen. Nu blir det ju lite mer omfattande i ditt fall men du kanske kan göra något liknande.
Jag antar att du tänker behålla den gamla diskbänken också? Isåfall kanske det går att dra fram skåpen och lägga en passbit i bakkant mot väggen i samma material som skivan runt hällen.
Men som sagts ovan så plocka ned allt så försiktigt det går så ger det sig nog hur du skall kunna pussla ihop det igen.
Jag antar att du tänker behålla den gamla diskbänken också? Isåfall kanske det går att dra fram skåpen och lägga en passbit i bakkant mot väggen i samma material som skivan runt hällen.
Men som sagts ovan så plocka ned allt så försiktigt det går så ger det sig nog hur du skall kunna pussla ihop det igen.
Tack för era svar! Det ska bli spännande att se hur framflyttning och upphöjningen kommer att fungera. Jag hoppas att stommen är fastspikad och inte limmad, blir nog lite lättare då.
För att svara på "Jac"s fråga så tänker jag inte behålla den gamla diskbänken utan antingen lägga sten- eller gjuta en betongskiva hela vägen och bygga in spis o diskho. på det lilla utrymmet i bakkanten mellan bänkskiva och vägg tänkte jag kakla direkt från kanten av bänkskivan ca 2 dm och sedan lägga en kakelrad horisontalt mot den nuvarande väggen för att skapa en liten kaklad hylla ovanför.
Om jag nu kan dra ut stommen, kommer jag också behöva bygga ihop den med en ny stomme där de spishällen/inbyggda spisen ska sitta. Jag har tidigare inte jobbat med sådant finsnickeri. Har ni tips på hur man gör, eller tror ni att man kan gör ett "fuskbygge" med ikeastomme och sätta en träskiva i fronten för att det ska få lite samma karaktär som övrigt kök?
För att svara på "Jac"s fråga så tänker jag inte behålla den gamla diskbänken utan antingen lägga sten- eller gjuta en betongskiva hela vägen och bygga in spis o diskho. på det lilla utrymmet i bakkanten mellan bänkskiva och vägg tänkte jag kakla direkt från kanten av bänkskivan ca 2 dm och sedan lägga en kakelrad horisontalt mot den nuvarande väggen för att skapa en liten kaklad hylla ovanför.
Om jag nu kan dra ut stommen, kommer jag också behöva bygga ihop den med en ny stomme där de spishällen/inbyggda spisen ska sitta. Jag har tidigare inte jobbat med sådant finsnickeri. Har ni tips på hur man gör, eller tror ni att man kan gör ett "fuskbygge" med ikeastomme och sätta en träskiva i fronten för att det ska få lite samma karaktär som övrigt kök?
Klicka här för att svara