Hejsan. Vi bor i ett hus byggt 1981 med Ballingslöv kök. Vi har tänkt göra en mindre renovering/förbättring av köket. Vi tänker lämna in köksluckor och lådfronter på lackering, inget större arbete.

Tänkte däremot att medan man håller på, montera mjukstängare till gångjärn, samt bygga om lådorna till lättrullade sådana.

Är det någon som kan ge mig tips på vart jag kan få tag i delar till detta för ett ok pris?

Vet att det går att köpa dämpare på Ikea, det är möjligt att det går att montera såna om man filar upp hålen så dom blir fyrkantiga. Men samtidigt känner jag att vissa gångjärn är skapligt slitna så de glappar, funderar därför på att köpa några nya gångjärn med inbyggd dämpare (helt annan prisklass däremot.)

Sen finns det såna där små dämpare som man skruvar fast i stommen, men dom var totalt värdelösa i mitt tycke.. Funkar säkert bra på enklare skåp men..

Sedan har jag försökt hitta något man kan använda på lådorna, men lyckas inte hitta något som säger att det passar sådär.

Är det någon som kanske gjort något liknande, som kanske kan komma med tips?

• Gilla
Bormax
  • Laddar…
Åsa Lund
Svårt att komplettera med dämpare på så gamla lådor, går nog inte. Tyvärr.
Vi uppgraderade våra luckor med nya gångjärn (ett per lucka, två för högskåp) plus dämpare. köpte material från Blum via Kvik. Mycket smidigt! Fantastiskt resultat :-)

R
Beror väl lite på vilken typ av låda det är? Blum har ju både skensystem för trälådor, och det går ju också att bygga en helt ny låda med med deras lådsidor och behålla den gamla fronten. Beror på fixarhumöret! ;)

http://www.theofils.se/Skensystem-Movento-for-tralador.aspx

Jag håller på med vårt 60-talskök, kommer göra om alla underskåp genom att ta bort hyllorna (fasta), spackla, måla, och göra om luckorna till utdragbara lådor (blums lådsidor, mdf som botten och bakstycke, med själva luckan som lådfront), och 1-2 lådor Innanför/ovanför (innerutdrags-lådor). Tror det kommer bli toppen! Jag bad lackeringskillen att spackla igen alla gångjärnshål, och de gamla Stil 555-handtagen får hamna på mitten längs upp istället för på vanliga handragsplatsen tror jag. Känns superkul att kunna förnya istället för att slit-å-slänga ut och köpa nåt trist ikeaök! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.