Hej!

Jag har ett hus i Uppsala kommun med en friggebod uppförd -97 i Uppsala kommun. Jag vill bygga om denna friggebod till bastu men har förstått att jag måste anmäla och skicka in papper till kommunen för att få installera en eldstad i denna. När jag tittar på Lantmäteriets hemsida på kartor inser jag att friggeboden är byggd precis i hörnet av vår tomt och gränsar därmed till både granne och kommun. Det är detaljplanerat område. Är god vän med grannen så tror inte att det kan bli problem där. Däremot funderar jag på om det kan bli problem med kommunen när dem inser att friggeboden är placerad nära inpå deras gräns. Förra ägaren menar att man fick bygga den på det sättet när den blev uppförd -97.

Hur hade ni gjort/tänkt här? Kan dem hävda att den ska rivas eller tom att de godkänner en eldstad i den då den redan står där den står?

Tack!

Claes Sörmland
Det första du måste utreda är om boden står närmare än 4,5 m från plangräns till allmän plats. Det kan du se i detaljplanen, alltså kartan, som finns på kommunens hemsida. Om boden står så nära så är det ingen friggebod utan en bod som har uppförts olovligen, alltså som har svartbyggts. Det är ingen större katastrof för detta är preskriberat sedan 2007 då tio år hade passerat sen överträdelsen. Men det gör att boden saknar bygglov.

Nästa sak du ska kolla upp är hur marken i detaljplanen är reglerad där boden nu står. Om den t ex är prickad med en bestämmelse om att marken inte får bebyggas så är boden dessutom planstridig. Om det är en äldre byggnadsplan eller stadsplan finns det dessutom en regel för planen att man inte får bygga 4,5 m från gränsen. Din bod löper således stor risk att vara just planstridig - kolla!

Nästa fråga är vad som krävs för att installera eldstaden. Dels krävs en anmälan men om du ska sätta skorsten på boden så krävs ju också vanligen bygglov för fasadändringen om det nu inte är en friggebod utan en gammal svartbyggd bod. Normalt fungerar det då så att du söker bygglov för boden i efterhand när du vill söka bygglov för att sätta en skorsten på den. Detta kan beviljas om boden är planenlig med sin nya skorsten. Är den inte det så kan bygglov inte ges.

Sen har vi en lagändring på gång som kommer i december. Och den ändrar många av förutsättningarna ovan. T ex kan du uppföra en lovfri och planstridig bod om både kommunen och grannen ger dig ett skriftligt medgivande och vissa andra kriterier är uppfyllda. Kravet för bygglov för fasadändring försvinner till stora delar. Men hur gamla svartbyggda bodar som denna påverkas är rätt svårt att nyckla ut i varje detalj.

Börja med att kolla i detaljplanen och lista ut om det finns allmän plats inom 4,5 m från boden och om den är planstridig eller inte så kan vi ta det från där.

• Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
H
Enklast kanske är en el bastu för att inte börja krångla med kommunen

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Givet att hela boden lär vara ett svartbygge så lär knappast en skorsten hit eller dit göra någon större skillnad.

Om du anmäler till kommunen så lär du troligtvis åka på att antingen riva eller flytta boden.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Varför tror du att en eventuellt svartbyggd bod måste rivas 18 år efter att det olovliga bygget preskriberas?

J jahallåja skrev:
Varför tror du att en eventuellt svartbyggd bod måste rivas 18 år efter att det olovliga bygget preskriberas?
Om man vill göra något med den så måste helheten prövas i en ny process då kommunen inte kan godkänna något på ett svartbygge, precis som Claes beskrev. I och med att det är en ny process så gäller troligen även åtgärder som krav på flytt eller rivning också som om det var nytt.

Jag har stort förtroende för Claes och det stämmer säkert att bygglov blir svårt att ge för ändringar på ett svartbygge. Men nollställer man verkligen preskription och kan bli tvungen att riva befintligt bygge bara för att man söker lov att genomföra en förändring? Det låter drastiskt.

Tack så hemskt mycket för alla svar och extra tack till Claes.

Har kollat i detaljplanen och dessvärre ser det ut som att boden ligger i det prickade området. Boden ligger dessvärre inte heller 4,5 meter från tomtgränsen.

Vad jag förstått det som så är friggebodar upp till 15m2 bygglovsbefriade men antar att det inte gäller nu då när boden ligger där den ligger. Känns ju lite tråkigt då förra ägaren skrev i frågelistan att bygglov för befintliga byggnader finns.

Om det nu kan vara så att det är preskriberat. Hur kan jag bevisa bodens ålder? Har egentligen bara en lista på renoveringar/tillbyggnader som förra ägaren gjort och när det är gjort.

Sen undrar jag om det faktiskt räcker med en bygganmälan om skorstenen installeras uppe på taket. Däremot om den placeras ut från väggen och upp så är det fasadändring som gäller. Vet inte om detta stämmer till 100%. Har för mig att jag har läst det.

Innebär detta att om jag vill måla om boden i en annan färg och kanske byta färg på taket vid omläggning...Att det då krävs en anmälan/bygglov för fasadförändring och att detta i sin tur kan leda till att jag får riva/flytta boden?

Elaggregat är förstås ett alternativ även om det inte är optimalt 😁

Claes Sörmland
F fua011 skrev:
Vad jag förstått det som så är friggebodar upp till 15m2 bygglovsbefriade men antar att det inte gäller nu då när boden ligger där den ligger. Känns ju lite tråkigt då förra ägaren skrev i frågelistan att bygglov för befintliga byggnader finns.
Efter dina efterforskningar så vet du att det är en svartbyggd bod. Överträdelse är preskriberad så inga byggsanktionsavgifter eller föreläggande om rättning kan komma från kommunen. Du får ha din bod kvar och bruka den, det tolereras av samhället. Men du är förhindrad att få nya bygglov för annan användning.

F fua011 skrev:
Om det nu kan vara så att det är preskriberat. Hur kan jag bevisa bodens ålder? Har egentligen bara en lista på renoveringar/tillbyggnader som förra ägaren gjort och när det är gjort.
Finns säkert på flygfoto. Men det är kommunens tillsyn som måste bevisa dess ålder om de vill påföra dig en byggsanktionsavgift eller utförda ett rättelseföreläggande. Om du invänder att den uppfördes 1997 så ligger bevisbördan där. Vid en anmälan eller ett bygglovsärende så ska kommunen gå på de uppgifter du inkommer med om det inte uppenbart är felaktiga.

F fua011 skrev:
Sen undrar jag om det faktiskt räcker med en bygganmälan om skorstenen installeras uppe på taket. Däremot om den placeras ut från väggen och upp så är det fasadändring som gäller. Vet inte om detta stämmer till 100%. Har för mig att jag har läst det.
Det kan vara så, allt beror på hur stor fasadändringen blir.

Jag vet inte hur kommuner hanterar anmälan (men ej bygglov) av installation lokaleldstad i en planstridig byggnad. Jag tror att det kan flyga men vet inte säkert. Bygglov kan endast ges om byggnaden har planenligt utgångsläge men jag tror inte detta är ett krav för att kommunen ska ge startbesked efter en anmälan. Men är inte säker.

F fua011 skrev:
Innebär detta att om jag vill måla om boden i en annan färg och kanske byta färg på taket vid omläggning...Att det då krävs en anmälan/bygglov för fasadförändring och att detta i sin tur kan leda till att jag får riva/flytta boden?
Det kräver idag bygglov som fasadändring eller ändring av taket. Och bygglov kan inte ges eftersom boden är planstridig.

Tack för svaren, mycket tacksam.

Ett litet tillägg till @Claes Sörmland ypperliga svar (som vanligt). Så länge som Boden är planstridig så kan inga bygglov ges för din fastighet. Detta vet jag eftersom jag har drabbats av detta själv (en altan som byggdes tillsammans med huset och som inte krävde bygglov då, har iom en summa av planändringar och tolkningar av lagen genom åren blivit planstridig och därmed var jag tvungen att använda mig av attefallsreglerna när jag skulle bygga inglasning).

En sak till, eftersom det är en så liten bod så är den ju inte särskilt svårt att flytta på. Är det ett alternativ?

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska ju sägas att bygglagstiftningen ändras nu i höst och ändringarna förväntas kicka in 1 december. Det som kan vara intressant för TS vad gäller ändringar:

- Det går att få ett skriftligt grannemedgivande från kommunen att uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad närmare än 4,5 m från allmän plats om kommunen förvaltar den allmänna platsen. Oklart hur detta ska tillämpas på gamla svartbyggen som trådens men man kan tänka sig att kommunen ger ett sådant skriftligt medgivande och sen är boden laglig genom att den inte kräver bygglov att uppföras. Och sådana byggnader som inte kräver bygglov får ju uppföras planstridigt helt lagligt.

- Byggnad som är uppförd i område med äldre detaljplan behöver inte vara planenlig för att bygglov ska beviljas för byggnaden. Men själva åtgärden man söker bygglov för måste följa planen. Det är högst oklart hur detta kommer att tillämpas i praktiken ute i kommunerna. Vi diskuterar det i andra trådar och vi når ingen konsensus så det är inte så enkelt att förstå. Men någon typ av liberalisering är det helt klart.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Jag kommer avvakta och se vad den nya lagen faktiskt kommer innebära. Har fått flera bra inputs och förslag av er som jag tar med mig i klurandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.