Hej!

Obs detta är inte mitt bostadshus så jag förstör inte någon användbar boyta!

Har lite funderingar på att bygga om en del av en byggnad till verkstad!
utrymmet är 9x8,5M x2 plan. bjälklaget emellan är i trä och stålbalk.
golvet i nedre plan är gjutet, väggarna i nedre plan är någon typ av block alt gjutet.
övre plan är väggar i regelvirke som i de flesta hus.

Som det ser ut idag ligger byggnaden i svag suteräng (stava?)

1.
Nedre plan är källargarage med betonggolv och som har lågt till tak
men marknivå utanför ligger 50cm ovanför golvnivån så det är brant nedfart innanför porten.
ska man köra in en låg bil där så tar tröskeln i under bilen... och ska man köra in en högre bil där så tar biltaket i istället... Mycket opraktiskt utrymme alltså...
ca 2,20 i takhöjd och 1,70 i porthöjd.

2.
övre plan är 2,50 i takhöjd och har inga bärande väggar.
Det är ett lagerutrymme med lastkaj (har varit del av butik)
Det är fullt utrsutat med fönster/lysrör/radiatorer(bergvärme)/k+v vatten..

Nu till planen!
Jag hade tänkt riva trä bjälklaget mellan dom 2 planen då blir 2,50m+2,20m = 4,70 i takhöjd.

Sen tar min kunskap slut...men har googlat lite och min plan ser ut som följer

Fylla på lite grus på källargolvet ,Hur tjockt lager?
och vilket grus? ska det ligga något mellan golvet och gruset?
Sen på med frigolit på gruset , Hur tjockt? och vilken typ
Sen armering samt golvärmeslang (bergvärme finns i byggnaden)

Så med dom lagren skulle det vara trevligt att komma upp strax över en meter så man hamnar i marknivå från sidan på suterängen där jag skulle villja sätta porten/ar.

Bör alltså bli ca 3,50 i takhöjd kvar?

Något som jag missat? några ideér eller synpunkter ?

Kontakta en statiker, mellanbjälklaget är stomstabliserande, dvs bjälklaget stabiliserar vägglivet, vilken påverkan det har är svårt att säga via forumet. Grunden kan se ut så här: markduk, 150 mm 8/16 grus/makadam, 300 mm cellplast (grundskiva), btg ca 100 mm, ångspärr/plast innan ytskikt. Dock rekommenderar jag dig att tala med statikern ang hela projektet.

Statiker? en snickare eller ?
Har mätt från marken ute till hängränna är det 3,70 så porten skulle kanske hamna på 3,50 i höjd.
Och har mätt exakta mått : Nedre takhöjd 2,15 + 30cm bjälklag + övre takhöjd 2,65 = 5,10 och för att komma till marknivå på suterängsidan så krävs det att fylla upp ca 150cm! alltså 5,10m - 1,50m = 3,60m ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.