Jag har gjort en ritning på en slagport som är gjort av laminerat 18mm material, sågat 22mm som jag hyvlar till 18mm och laminerar med PU lim. Det är 125x22 sågat som jag har tillgång till och faner är för dyrt nuförtiden så det går bort, sen ska dörren ha en lite gammaldags stil så faner passar inte riktigt heller.

Planen är att laminera ihop till ett par ramar med ett stöd enligt bilden under. Sedan bara spikas eller skruvas bräder på ramen. Dörren är inte isolerad då det ska på ett osilerat förråd:

Ritning av traditionell slagport i laminerat trä med Z-formad förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närmare titt på lamineringen:

Illustration av en träram för en slagport med laminerade delar och orienterade årsringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni den här designen slår sig eller ej? Det är liksom hela poängen att laminera ramen på detta vis, med årsringarna orienterade emot varandra så att eventuell vridning ska ta ut varandra. Helst ska man väl klyva en tjockare bit och laminera från den, så får man samma del spegelvänd.

Jag undrar alltså om det är värt arbetsinsatsen att tillverka en sånhär ram, för om det inte ger en rejäl fördel så kanske jag istället bygger en sånhär Z konstruktion, fast då krävs grovare virke.

14-svyle-192390542532a532fa8.jpg

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.