Jag bygger odlingslådor i trä
De ska stå i ett växthus på betongplattor
Jag undrar vad ni klätt insidan med?
Platonmatta? Plast? Markduk?
Hur ska man göra med botten?
Låta det vara öppet nedåt med jord på betongplatttona? Eller även där markduk/plast?
Andra tips?

Vi har använt markduk, mest för att hålla inne jorden. Det kan ju bli så att den håller fukt, och förkortar hållbarheten på virket.

Till nästa odlingslådor har vi funderat på typ platonmatta, just eftersom man kan få en luftspalt mot virket.

• Gilla
chrloc
  • Laddar…
Jag har använt platonmatta på sidor och markduk i väv på botten.
Våra står utomhus.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
Platon här med

• Gilla
chrloc
  • Laddar…
Min granne har klätt odlingslådorna med takplåt.
Jag har pallkragar och när de är ruttna är det ändå dags att byta jord och så ställer vi dit nya kragar.

Protte

• Gilla
chrloc
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
chrloc och 3 till
  • Laddar…
D danielsve skrev:
Vi har använt markduk, mest för att hålla inne jorden. Det kan ju bli så att den håller fukt, och förkortar hållbarheten på virket.

Till nästa odlingslådor har vi funderat på typ platonmatta, just eftersom man kan få en luftspalt mot virket.
Ok ja markduk är nog enklare att montera än platonmatta. Hur länge har du haft dina lådor? Står de utomhus?

C chrloc skrev:
Ok ja markduk är nog enklare att montera än platonmatta. Hur länge har du haft dina lådor? Står de utomhus?
Utomhus, tryckt virke, stått i ca 6 år, ser fortfarande bra ut

Platonmatta på vägg insida för skydd mot trät. köp 1m bredd och på 10m rulle på byggmax. Under 0,5 meter hög låda så kan du dela den i två. Fäst med kort farmaskruv på lämpligt avstånd. För att dölja mattan gör du sen en fris på lådan 22x70 eller liknande.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur stora och höga kommer lådorna att bli?
Enklast är att använda det virke som har lägst pris per kvadratmeter och sedan byta efter sådär 5 år när insidan har ruttnat.

Angående bottnen så skulle jag låta bli att ha plattor under om det går. Då har maskar och andra organismer möjlighet att ta sig upp i lådorna. Samt att växternas rötter kan nå ned till fukten i marken.

S skogsliden skrev:
Platonmatta på vägg insida för skydd mot trät. köp 1m bredd och på 10m rulle på byggmax. Under 0,5 meter hög låda så kan du dela den i två. Fäst med kort farmaskruv på lämpligt avstånd. För att dölja mattan gör du sen en fris på lådan 22x70 eller liknande.
Det finns färdiga täcklister för platonmatta som gör att det inte rinner jord emellan. Ett alternativ om man inte föredrar brädor uppepå .

• Gilla
chrloc
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hur stora och höga kommer lådorna att bli?
Enklast är att använda det virke som har lägst pris per kvadratmeter och sedan byta efter sådär 5 år när insidan har ruttnat.

Angående bottnen så skulle jag låta bli att ha plattor under om det går. Då har maskar och andra organismer möjlighet att ta sig upp i lådorna. Samt att växternas rötter kan nå ned till fukten i marken.
De ska bli 80x200 cm Höjd 40cm. Får se om vi kan lyfta upp några betongplattor. Annars tänkte jag ställa lådorna på betongplattorna.

D danielsve skrev:

Mina står inne i växthus hos betongplattor så inte så mycket fukt underifrån.

C chrloc skrev:
De ska bli 80x200 cm Höjd 40cm. Får se om vi kan lyfta upp några betongplattor. Annars tänkte jag ställa lådorna på betongplattorna.
Ingen har frågat vad som ska odlas i lådorna, för är det enbart blommor så är tryckimpregnerat NTR A det mest hållbara eftersom det kommer klara sig många år framöver.
Är det ätbart som ska odlas så bidrar vanligt trä med lite näring när det murknar. Använder du 45 mm reglar så kommer det hålla 10-15 år innan det är dags att byta.

En låda byggd av 45x195 kostar runt 700 kronor. Lite lägre med tryckimpregnerat.

Att ha plast på insidan har jag insett är meningslöst. Någonstans så hålls fukt kvar och gör att virket ändå murknar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.