Hej alla kunniga!
Jag funderar på att köpa ett hus där mellanbjälklaget (golvet i köket/taket i oinredd källare) måste bytas pga fukt. Huset är från 1920-talet och stommen är i tegel. Ytan som måste bytas är ca 10m2 sort. Vad kan det tänkas kosta? Ev kan vi göra mycket av rivningensjälva.
Jag funderar på att köpa ett hus där mellanbjälklaget (golvet i köket/taket i oinredd källare) måste bytas pga fukt. Huset är från 1920-talet och stommen är i tegel. Ytan som måste bytas är ca 10m2 sort. Vad kan det tänkas kosta? Ev kan vi göra mycket av rivningensjälva.
Ok det lät ju inte så farligt. Allt befintligt virke måste bort, 1m2 skadat virke och 1m friskt virke runt det skadade virket så ca 9m2 totalt. Vad betyder upplag?
jag kan ingenting om husbygge
Om dessa är inom de 9m2 så kan de inte användas. Varför det är så noga beror på att golvet är skadat av svamp.
Nej, då tänker jag mig arbete och material för själva bjälklaget. I stort sett handlar det ju om X antal långa reglar med isolering i. Sedan tillkommer ju tak under, golv ovanför etc.S Seet skrev:
Upplag är där reglarna sätts fast i väggen och tyngden vilar på.
S Seet skrev:
Se bifogad bild, dock inte hela sanningen eftersom de är nybyggnadslistan och en del moment du kräver samt du bygger väldigt få m2.
Men kanske hjälper lite om du är oinsatt.
inte för att vara den men pris per kvm stämmer ej.H hul skrev:
och hul om du har en matrialleverentör som är nära dom priser. så får du gärna tipsa oss andra
Nu är de ju inte jag som skrivit nybyggnadslistan, men självklart vet du bättre än Wikells som är ett företag som jobbar men att ta fram kostnader på olika konstruktonsdetaljer.henke_benke skrev:
Nä självklart stämmer inte priserna exakt för ett företag är de lite dyra och för en privat person väldigt billiga.
precis priser skiljer sig. jag tipsar dig om deras webbtjänster.H hul skrev:
har deras kalkylprogram
jo boken är två år gammal man arbetar inte värst mycket snabbare eller långsammare på 2 år eller?henke_benke skrev:
Självklart ändrar sig material priserna men de stämmer inte ens nära för olika företag ändå.
förresten du sa ju att du köpte en gipsskiva för under 20kr/st i en annan tråd du kan ju gå in på Wikells så kan du se hur fel du är.
vad bevisar det?H hul skrev:jo boken är två år gammal man arbetar inte värst mycket snabbare eller långsammare på 2 år eller?
Självklart ändrar sig material priserna men de stämmer inte ens nära för olika företag ändå.
förresten du sa ju att du köpte en gipsskiva för under 20kr/st i en annan tråd du kan ju gå in på Wikells så kan du se hur fel du är.