12 478 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Bygga "nytt" hus på landet - en förlustaffär? + andra frågor om en tomt vi fått.
Rebeckas resonemang är nog ganska giltigt men i mindre kommuner skiftar det med tomtpriser och med detaljplanering i allmänhet. Vissa områden är heta och tomter har åtgång men när kommunen försöker rida på det och släpper nytt i området kan det bli tvärstopp.
Tror ändå det viktigaste är hur långsiktigt ni planerar. Dessutom är närheten till Gbg, Borås mm inte avskräckande. Men för egen del skulle jag noga kolla kollektivtrafiken och pendlingsmöjligheter.
Man ska inte heller underskatta betydelsen av att barnen får en lugn och relativt trygg uppväxtmiljö. Ok, tråkig säger kanske någon men de får söka sina äventyr när de blir äldre
Tror ändå det viktigaste är hur långsiktigt ni planerar. Dessutom är närheten till Gbg, Borås mm inte avskräckande. Men för egen del skulle jag noga kolla kollektivtrafiken och pendlingsmöjligheter.
Man ska inte heller underskatta betydelsen av att barnen får en lugn och relativt trygg uppväxtmiljö. Ok, tråkig säger kanske någon men de får söka sina äventyr när de blir äldre
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En liten fundering (lite off topic, lite filosofi):
Om man ser hemmet som en investering som skall förränta sig,
så måste man naturligtvis göra beräkningar och gissningar om framtida ROI,
dvs "möjlighet att få tillbaka pengarna" om man måste sälja.
Så man bygger där andra bor, köper huset bredvid tusen andra osv.
Det är väl utifrån sådana resonemang som folk hamnar i getton, favelas och ändlösa radhusområden i förorterna.
Se'n så finns det folk som vågar satsa lite högre, bygga lite dyrare än andra har gjort, eller på nya platser där ingen ännu bor.
De följer en annan dröm; vill skapa sin egen värld, få en egen horisont och något som inte alla andra har.
Kostar det några kronor extra må det vara hänt.
Detta tycker jag skall uppmuntras!
Om man ser hemmet som en investering som skall förränta sig,
så måste man naturligtvis göra beräkningar och gissningar om framtida ROI,
dvs "möjlighet att få tillbaka pengarna" om man måste sälja.
Så man bygger där andra bor, köper huset bredvid tusen andra osv.
Det är väl utifrån sådana resonemang som folk hamnar i getton, favelas och ändlösa radhusområden i förorterna.
Se'n så finns det folk som vågar satsa lite högre, bygga lite dyrare än andra har gjort, eller på nya platser där ingen ännu bor.
De följer en annan dröm; vill skapa sin egen värld, få en egen horisont och något som inte alla andra har.
Kostar det några kronor extra må det vara hänt.
Detta tycker jag skall uppmuntras!
Om tomten är stor nog att möjliggöra för stall, hage och liten paddock tror jag inte alls ni behöver oroa er för andrahandsvärde. Finns säkerligen många hästentusiaster i både Gbg och Borås som skulle vara villiga att köpa om sådana utvesklingsmöjligheter finns.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden