Z z_bumbi skrev:
Hur får man icketäta ytterfönster och innanfönster att isolera lika bra som moderna treglas? Skiss/exempel?

Inte för att jag skulle välja sådana fönster då det inte direkt är en höjdpunkt på året att släpa fram eller ställa tillbaka fönstren.
Man kan använda vakuumglas från Pilkington eller Fineo till innerglaset.
8 mm tjockt och 0,7 i u-värde för glaset.

Men det blir väldigt dyra fönster om man vill ha fönster i strikt 1800-talsstil med vakuumglas och handblåsta yttre glas. Finns ju annars flera tillverkare som erbjuder fönster i äldre stil med glaskassett och bra u-värden.

https://helsingborgsmuseum.se/kulturmiljo/byggnadsvard/fonster/fonstrets-stilhistoria/

Diagram som jämför effektivitet och specifikationer av olika glasalternativ, inkluderande Fineo, baserat på tjocklek, u-värde och ljustransmission.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://branschaktuellt.se/hide-on-...mglas-hog-energiprestanda-trots-tunnare-glas/

Nu har vi inte varit så "anala" i att allt ska vara helt tidstypiskt men jag tycker nog de kan se helt OK ut med moderna fönster när man bygger i gammal stil. Vi är i alla fall nöjda med utseende som blev med moderna fönster trots att vi byggde i äldre stil;
Fasad av ett hus i äldre stil med moderna fönster och utomhusbelysning, vitmålat trä och röda karmar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nu har vi inte varit så "anala" i att allt ska vara helt tidstypiskt men jag tycker nog de kan se helt OK ut med moderna fönster näst man bygger i gammal stil. Vi är i alla fall nöjda med utseende som blev med moderna fönster trots att vi byggde i äldre stil;
[bild]
var är dessa fönster ifrån?

S Styrman_jansson skrev:
Nu har vi inte varit så "anala" i att allt ska vara helt tidstypiskt men jag tycker nog de kan se helt OK ut med moderna fönster näst man bygger i gammal stil. Vi är i alla fall nöjda med utseende som blev med moderna fönster trots att vi byggde i äldre stil;
[bild]
@Styrman_jansson hus är snyggt IRL också

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Anna-Karin Larsson-Snygg skrev:
var är dessa fönster ifrån?
Kan du tänka dig fönster från Nordan bör du istället ta Elitfönsters Retro-serie med retrospröjsen. De har jag själv på mitt hus. Smalare fönsterbåge jämfört med de andra "moderna" tillverkarna och har även profilerade spröjs invändigt.

G Gullliver skrev:
Kan du tänka dig fönster från Nordan bör du istället ta Elitfönsters Retro-serie med retrospröjsen. De har jag själv på mitt hus. Smalare fönsterbåge jämfört med de andra "moderna" tillverkarna och har även profilerade spröjs invändigt.
njae jag kan nog inte tänka mig nåt av dom. Jag vill ha riktiga fönster i trä, målade med linoljefärg.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
Styrman Janssons hus är snyggt, men fönsterbågarna är för grova! Våra kopplade fönster från rm snickeri är betydligt smäckrare, går få obehandlade så kan man måla med linoljefärg själv!

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Styrman Janssons hus är snyggt, men fönsterbågarna är för grova! Våra kopplade fönster från rm snickeri är betydligt smäckrare, går få obehandlade så kan man måla med linoljefärg själv!
ja jag håller med. Har du bild på dina?

G Gullliver skrev:
nejnej dessa gör mig förfärad.

S
ja jag håller med. Har du bild på dina?
Rött trähus med ett vitt fönster. Fönstret reflekterar omgivande träd och blå himmel.
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S swirve skrev:
[bild]
hur ser dom ut inuti? jag har så svårt för när man ser aluminiumdetaljer mellan rutorna...har inte hittat nån tillverkare som döljer det...

S
hur ser dom ut inuti? jag har så svårt för när man ser aluminiumdetaljer mellan rutorna...har inte hittat nån tillverkare som döljer det...
Det får du ju om du har isolerglas. Lite bättre blir det om man tar isolerglas med vitmålad alu mellan, men det passar inte alls om det ska vara gammal stil. Vi gjorde kompromissen med energiglas i innerbågen, blir en gnutta mörkare än klart glas.
Gammaldags fönster med enkelglas och trädgård med växthus utanför, energiglas installerat i innerbågen för bättre isolering.
Skapa konto

Om du går till en seriös tillverkare som RM får du vitmålade kassettprofiler i tvåglaskassetten. Beställ fönstren omålade så kan du måla med vilken linoljefärg som helst. Eller låt dem göra jobbet för rätt så mycket pengar.

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
TS får återkomma om det, men jag tolkar det som ”tvåglas” är en kassett i innerbågen och inte 1+1 och extra innerbåge.
Ej kopplade och från 1800-talet skulle jag säga är enkelglas med lösa innanfönstet.
Energislag är i så fall inte problemet utan
FG FG skrev:
Man kan använda vakuumglas från Pilkington eller Fineo till innerglaset.
8 mm tjockt och 0,7 i u-värde för glaset.

Men det blir väldigt dyra fönster om man vill ha fönster i strikt 1800-talsstil med vakuumglas och handblåsta yttre glas. Finns ju annars flera tillverkare som erbjuder fönster i äldre stil med glaskassett och bra u-värden.

[länk]

[bild]

[länk]
Tackar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.