S swirve skrev:
Ni verkar missa att TS verkar vilja ha enkelglas med lösa innerbågar och INTE kopplade tvåglas?! Med kopplade bågar så går det ju som sagt att få vettig energiprestanda. Däremot känns väl tvek på enkelglas?
Glaskasett i innerbågarna?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
H HenrikHuslöse skrev:
Dubbelglas i innerbågarna?
Frågan är om det finns någon fönstertillverkare som kan uppge energiprestanda på ett fönster med lösa innerbågar... Men med innerbåge med energiglas så bör man ju uppnå ungefär samma som en kopplad båge med energiglas, men någon måste ju ha den datan för att man ska kunna göra en u-värdersberäkning för hela konstruktionen. Men som sagts tidigare så kan man ju kompensera sämre fönster med bättre u-värde nån annanstans, men det går ju också emot lite ett "1800-tals hus".
 
Sätta i plastfönster, byta efter slutbesked?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Sätta i plastfönster, byta efter slutbesked?
Kreativt, det ska väl bli tillåtet att byta fönster (göra fasadändring) om jag fattat rätt. Dessutom får ju TS god tid på sig att skaffa bra tätvuxet furuvirke och lära sig snickra glasa, kitta och måla med linoljefärg om det redan sitter godkända fönster med bra prestanda i fönstergluggarna.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Sätta i plastfönster, byta efter slutbesked?
Lär ju kosta en del...
Men lika kreativt som när jag störde mig enormt på handikappkravens krav på ladugårdbreda dörrar till toaletten.

Satte in en fin smal originaldörr från 20-talet efter slutavsyning.
Påronfoder och fogskum dolde mellanrummet mellan nya och gamla karmen.
 
S swirve skrev:
Ni verkar missa att TS verkar vilja ha enkelglas med lösa innerbågar och INTE kopplade tvåglas?! Med kopplade bågar så går det ju som sagt att få vettig energiprestanda. Däremot känns väl tvek på enkelglas?
TS får återkomma om det, men jag tolkar det som ”tvåglas” är en kassett i innerbågen och inte 1+1 och extra innerbåge.
 
S swirve skrev:
Frågan är om det finns någon fönstertillverkare som kan uppge energiprestanda på ett fönster med lösa innerbågar... Men med innerbåge med energiglas så bör man ju uppnå ungefär samma som en kopplad båge med energiglas, men någon måste ju ha den datan för att man ska kunna göra en u-värdersberäkning för hela konstruktionen. Men som sagts tidigare så kan man ju kompensera sämre fönster med bättre u-värde nån annanstans, men det går ju också emot lite ett "1800-tals hus".
Troligtvis inte eftersom det är upp till den som monterar dem för säsongen att göra rätt.
 
useless useless skrev:
Problemet med i princip alla nytillverkade fönster är att bågarna är tjockare. Det gör att proportionerna blir annorlunda även om man gör rätt i övrigt.
Vilka 1000-tals fönstersnickare från dåtiden talar du om gentemot vilka nutida tillverkare? Nytillverkade kopplade fönster kan vara lika vackra och smäckra som dåtida. De är annorlunda precis som variationerna mellan dåtidens fönster.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lär ju kosta en del...
Men lika kreativt som när jag störde mig enormt på handikappkravens krav på ladugårdbreda dörrar till toaletten.

Satte in en fin smal originaldörr från 20-talet efter slutavsyning.
Påronfoder och fogskum dolde mellanrummet mellan nya och gamla karmen.
Hur bred dörr har du nu då?
 
U
S swirve skrev:
Frågan är om det finns någon fönstertillverkare som kan uppge energiprestanda på ett fönster med lösa innerbågar... Men med innerbåge med energiglas så bör man ju uppnå ungefär samma som en kopplad båge med energiglas, men någon måste ju ha den datan för att man ska kunna göra en u-värdersberäkning för hela konstruktionen. Men som sagts tidigare så kan man ju kompensera sämre fönster med bättre u-värde nån annanstans, men det går ju också emot lite ett "1800-tals hus".
Lösa innerbågar blir ofta bättre U-värde än kopplade för att avståndet mellan rutorna är längre.
 
Mins inte och är inte hemma nu men kan det ha varit 63cm kanske...
useless useless skrev:
Hur bred dörr har du nu då?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Lösa innerbågar blir ofta bättre U-värde än kopplade för att avståndet mellan rutorna är längre.
Det finns ju ett optimalt avstånd mellan glas.
För stort avstånd gör att luften emellan börjar cirkulera och då tappar man raskt energiprestanda!

AI-översikt som inte alltid är hundraprocentigt men brukar ofta ha ganska rätt.

Det optimala avståndet mellan glasen i ett isolerfönster är normalt 10-15 mm. Detta avstånd är optimalt för att en luftspalt ska isolera bra. Äldre fönster hade ofta ett större avstånd, ofta runt 30 mm, vilket berodde på snickeriernas tjocklek.
 
Närbild av originalfönster från 1923 med stor luftspalt; utsikt över gräsmatta och rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstren där jag är nu, orginalfönster från byggåret 1923/24.
Iskalla på insidan vintertid.
Luftspalten emellan är åt helsike för stort för att isolera bra.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Struntprat. Det går att få kopplade fönster byggda på klassiskt sätt och U-värden ner mot samma som ”moderna” kasettfönster. Det är bara det att din snickare inte har en leverantör som kan erbjuda det.
Glöm inte att sätta fönsterkarmarna i liv med ytterfasaden för att tidstypiskt utseeende. Din snickare kommer att knorra om det också. 😄

Kolla in RM-fönster så kan du få det preics som du vill.
Vill helst inte ha kopplade utan lösa.
Hur menar du i liv med ytterfasaden?
 
Det är inte fönstrens U-värde i sig som kommunen bryr sig om. Det är att nybyggnadskravet i huset som helhet uppfyller enerigkraven. Det som blir mest aktuellt i detta fall är huruvida husets totala klimatskärm har ett U-värde på genomsnitt maximalt 0,3. Huruvida det hänger på fönstrens U-värde beror på hur stor area de har totalt. Ett megafönster med 1,1 i U-värde är mycket sämre jämfört med ett litet med 1,6.

Du kan räkna ut detta själv genom att kolla u-värden på yttervägg, dörrar och fönster, yttertak och grund, mäta upp alla areor och sedan multiplicera med u-värdena och till sist dela med totalarean. Har du högre än 0,3 kommer det inte vara godkänt. OBS tror även det finns en formel för att räkna in köldbryggor i ekvationen som jag inte kan så är du strax under 0,3 kan det finnas risk att en proffsuträkning gör att du hamnar något högre. Vill du sänka den siffran kan du ju istället göra åtgärder på väggar eller tak, exempelvis lägga till ett lager isolering på väggarna. Kontakta någon som gör energiberäkningar, för du kommer ändå behöva ha kontakt med en senare i processen när kommunen vill ha in en energideklaration.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.