Byggahus.se

Bygga nytt fritidshus, Vad innehåller det?

1. Martin C O Ekblom
    Medlem · stockholm · 44 inlägg

Martin C O Ekblom

Medlem
    Hej Forum
    jag är i tankarna att riva mitt sommarställe och bygga ett nytt lite större fritidshus. Kanske inte jag själv men jag vill inte bli fintad av byggare som jag vart senast när vi byggde vårt attefallshus. Är intresserad vad material och tid kommer kosta för de olika delarna av ett hus. :thinking:
    Min fråga är kort och gott. Vad behöver man och hur lång tid tar det om man vill bygga bra och billigt, med betoning på bra?

Jag fattar att det går att bygga ett hus på en miljon olika vis men är det någon som har lite bilder och gärna en excel där man kan se de olika delarna och dimensionerna så man kan leta priser. Gärna egna erfarenheter :cool:. Jag har lång tid på mig men man måste ju börja i tid så man får med så mycket som möjligt.

Detta hus kommer ligga nära vattnet och kommer vara off grid. Ca 70 kvm, inget satt i sten just nu. Vi kommer ha gasol till kyl och spis. Inget färskvatten så det blir en förbränningstoa. Kamin för värme. 12v el i huset med gel batteri med solceller och regulator. Plintgrund ett måste då det är smidigare och billigare vad jag har läst. Trä är ett material jag tycker om.

Jag kommer lägga ut sedan mitt projekt här när det bär av så folk kan ta del av mina erfarenheter som jag har svårt att hitta på nätet på ett enkelt sätt.
    Jag tar emot alla tips jag kan få. Tips på ritningar, hemsidor osv :geek: Bifogar lite av min start på projektet

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 314 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Borde gå att få klart under miljonen men en del eget jobb. Dina fönster ser väldigt små ut.

3. Martin C O Ekblom

Martin C O Ekblom

Medlem
    Det är bara en första ide ritning. Det kommer ändras en hel del efter jag fått se en 3d ritning från en kompis. Jag gissar att det borde kunna gå runt 800 000 kr. Då det är ett ganska "enkelt" hus. Men jag vill vara mer säker på alla kostnader.

4. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Köp färdig byggsats så får du stenkoll på materialet

5. Martin C O Ekblom

Martin C O Ekblom

Medlem
    Men då får man väl inte den planlösning man vill ha?

6. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Gissar att det går att beställa, gäller att hitta en vettig leverantör.

7. Martin C O Ekblom

Martin C O Ekblom

Medlem
    har du något bra förslag?

8. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Inte direkt nu tyvärr

9. Bästa svaret

SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 267 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Spännande projekt!
    En liten OT-tanke är att förbränningstoa inte är den bästa off-grid-lösningen på dassproblemet. Det borde fungera bättre (och utan såväl el som rinnande vatten) med någon form av urin/fekalie-separering. Har själv bott utan avlopp, och hade då utedass med separering. Helt enkel lösning med en tratt för urinen och sedan bakom en behållare för avföringen. Luktfritt även på sommaren, och om du strör aska/kalk i avföringstunnan kommer heller inte flugorna dit.

OnT: Lundqvist Trävaru AB har ett verktyg på sin hemsida där du kan 'bygga' ditt hus och även få ungefärlig prisuppgift på vad det kostar.

10. Martin C O Ekblom

Martin C O Ekblom

Medlem
    Vi har redan en separette bakom gäststugan som är grym men har kompis som har en förbränning och är supernöjd och slipper ta hand om bajshinkar på detta sätt. Tack för tipset

11. A
    Medlem · Blekinge · 8 919 inlägg

andersmc

Medlem
    Köper du en byggsats får du INTE stenkoll på materialet. Då får du det material som är med i byggsatsen, vare sig du vill ha det eller inte.

12. A

andersmc

Medlem
    Off grid, du har alltså inget el eller vatten? Det försvårar onekligen bygget. Kommer du att ha möjlighet att ställa dig någon generator och någon vattentank?

13. Martin C O Ekblom

Martin C O Ekblom

Medlem
    Elverk har jag och solel.

14. L
    Medlem · Norrbotten · 1 985 inlägg

Lutte

Medlem
    Både jag och nej, man får ju stenkoll på vad kostnaden blir men inte exakt på hur mycket material som följer med.
    Men jag har fått den uppfattningen att det som skickas med räcker ganska väl.
    Men jag hade lagt på några procent för komplettering endå.

15. A

andersmc

Medlem
    Orkar det driva en kapsåg? Eller en kaffebryggare? Det är ungefär samma effekt.

Vatten måste man ha också. Inte minst till att blanda betong och rengöring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.