Vore dessutom enklare men tänk er tanken att sen slå sig ner i TV soffan och
tänka tanken att man har byggt sitt eget hus - fastän man kanske bara gjort 25% av arbetsinsatsen själv.

Det är väl det jag är ute efter, bygga själv, kanske anlita nån man känner som har en del kunskap
som är värdefull och tillsammans göra verklighet av det hela, sen få ha inflyttningsfest precis vid jul sedan
med julfirande i sitt eget hus.

Om vi ska gå från drömmarna till det mer praktiska, jo jag har kollat en del kataloghus, Hudikhus
har många småhus om man är ensamstående och kanske bara vill ha nått enkelt - kanske man bygger
ut det senare, dom hade många alternativ, kollade mest 40-80 kvm men mest runt 60 kvm där.

Min nuvarande hyresvärd är byggnadsingenjör i grunden med en massa erfarenhet,
skulle velat anlita honom och sen en lite yngre kille som jag tror är väldigt bra på papper
och sen även bygg - jobbar med eget inom tak.

Gjuta skulle kosta tror ni 2000 kr kvm om man ska ha en betongbil och lite folk för det,
vi säger 80 kvm - 160.000.

Hur ser ni på det här med alternativa värmekällor? Kanske en bergvärme eller luft/luft i grunden
men idag bör man gardera sig med en kamin i rummet så man kan stödelda och kanske det
vore passande med en vedspis i köket, då dom inte bör stå nära varann så blir det kanske 2 skorstenar,
vad skulle sånt kosta att göra en riktig rökkanal ut genom huset idag?

Har tankar på en altan också, inglasad och isolerad, gärna med en liten kamin eller nått som bara går rakt igenom
altantaket lite enkelt, behöver inte bli dyrt men vad kan sånt kosta? Finns begagnade spisar och annat bl.a. på Blocket.

Har du läst de inlägg som redan finns på forumet? Sökfunktionen? De här frågorna "vad kostar xxxx" måste det finnas tiotusen inlägg med. Det är ju meningslöst att försöka svara med ett pris när du har så vaga ingångsvärden. Jag menar, en kamin med skorsten kan kosta mellan 0 och 100000, beroende på allting.

Jo jag ska ta mig tid och läsa det andra skrivit också så kanske man får lite nya ideér.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.