Jag och min sambo funderar på att skaffa hus. Frågan vi ställer oss nu är skall vi bygga nytt eller köpa ett gammalt hus? Våra funderingar snurrar mycket kring totalkostnaden per månad för huset. Ett gammalt hus är billigare i inköp men kostar säkert mer att underhålla och värma upp mm. Bygger vi ett nytt hus så lutar det åt ett 1,5 plans på ca 160kvm med putsad fasad. Totalkostnad ca 2,5 miljoner. Väljer vi att köpa ett gammalt hus så lutar det åt ett 70 alt 80-tals hus i samma storlek som kostar ca 2,2 miljoner i inköp. Min fråga är alltså kommer underhåll och energikostnaden på ett gammalt hus käka upp fördelen med att huset är ca 300,000kr billigare i inköp. Tacksam om kunniga medlemmar kan ge mig lite ro i denna fråga. Mvh JoJe

Det är inte säkert att du kommer att ha lägre energikostnader på det nya huset. Vårt nybyggda hus drar mer än mina föräldrars 70-talshus i samma område. Båda husen är ungefär lika stora men vi har större fönster, ett takfönster, högre takhöjd och annan uppvärmning.

Med ett nytt hus kan du påverka ALLT i ett gammalt får du bekosta alla ändringar och det kostar betydligt mera. Dessutom kommer du att få underhåll på det gamla huset mycket fortare än på ett nytt. Dessutom byggdes husen på 70 - 80 talet med en lägre standard än dagens hus, tex. tunnare isolering = större energiåtgång för ett likvärdigt hus. Att du har 300 000 att "reparera" för är inte mycket om du tex ska renovera kök, bad, byta värmesystem, måla om mm, för är huset 30 år är det säkert i behov av upprustning

Jag tycker det låter som en ganska liten prisskillnad, och 300k är inte mycket om det behövs omfattande renoveringar. Men det gäller att kolla igenom noga vad de olika husen innebär. Som sagt, värmekostnaderna är inte nödvändigtvis låga på ett nybyggt hus, mina svärföräldrar hade t.ex. högre driftskostnader på sitt nybyggda Älvsbyhus än vi hade i vårt 1800-talshus senast vi kollade. Men å andra sidan, ett nybyggt kan man så klart påverka mer, åtminstone teoretiskt. Jag skiver teoretiskt, för det beror ju på hur mycket ni faktiskt är intresserade av att påverka - att påverka betyder ju ofta en hel del eget jobb med att sätta sig in i alla de frågor som dyker upp.

Det gäller att man kollar ordentligt saker som isolering, värmesystem och vad som ingår i priset för nybygge. Tillval kan ibland bli väldigt dyra. Glöm inte att tänka på trädgården, för ska man göra allt från noll kan det bli rätt dyrt också. Underhållet är svårt att säga något om, det beror ju på hur mycket som gjorts av tidigare ägare. Läget är också en viktig faktor även om det är lite OT. Där vi bor är det svårt att hitta tomter centralt utan det blir ofta en bra bit ut, och läget är enligt många det viktigaste eftersom det inte går att ändra på i efterhand. Att välja ett sämre läge för en relativt liten prisskillnad tror jag man ångrar i längden.

Vore jag i er sits skulle jag jämföra objekt för objekt. Att säga något generellt utifrån så lite info är svårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.