Byggahus.se
J jonaserik skrev:
1935 vanskligt, men kan var så, det var många husfabrikanter som gjorde hela väggsegment och dom var i nåtade brädor och ställdes bara på plats färdiga. Var i huset är väggen och hur är takstolarnas riktning, tvärs över väggen eller. Försök att göra en enkel skiss, uppifrån så takstolar och vägg syns. Så någon form av ytterligare info kommer till.
Pilen är riktning på takstolar, inringat är den berörda väggen och röda strecket är gamla ytterväggen. Så mellan gamla ytterväggen och plankväggen var då en kattvind. På ritningen som är från 96 så är den markerad som ”NYTT” vilket känns märkligt dock. Tycker den känns alldeles för ”ihålig” för att vara bärande, dessutom bara på ena sidan för andra sidan väggen har vi bara spå bastupaneler typ.
 
  • Husritning som visar takstolars riktning med en röd pil, den berörda väggen inringad och gamla ytterväggen markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inzoomad bild av mellanrum mellan gammal yttervägg och plankvägg, synbart spån och trämatrial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt i en trång kattvind mellan gamla och nya väggar med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den gamla kattvindsväggen kan vara markerad som ny därför att man har gjort om (förstärkt) den för att kunna ta bort den gamla ytterväggen.

Det som är bärande är nog oftast de stående reglar som finns i kattvindsväggen så det är inget konstigt om väggen verkar ihålig eller har olika beklädnad på de två sidorna.

Om du ska peta på den väggen bör du nog anlita en byggkonstruktör så att inte taket rasar in när det kommer mycket snö.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar finnas stående reglar i kattvindsväggarna som är en del av takstolarna och därmed bärande. Eventuellt fungerar brädorna som en stabiliserande faktor.
Läs om takstolar här: [länk]
På slutet finns det länkar till fler artiklar av Justus så läs de som är relevanta.
Bra tråd du länkade till! Verkar vara bärande, stämmer in på det mesta så tänker behandla den som bärande! 😊
 
Någon som vet hur man gör med dessa i plyfan, sågar man ur för hela ca 55mm eller ska man ta bort plasten och såga ur för där slangen hamnar? Känns så sjukt stort bara. Är till blandaren i duschen
 
  • Två blåa plaströr fästa vid träreglar med kopplingshylsor, i ett pågående badrumsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OdugligMenErfaren skrev:
Någon som vet hur man gör med dessa i plyfan, sågar man ur för hela ca 55mm eller ska man ta bort plasten och såga ur för där slangen hamnar? Känns så sjukt stort bara. Är till blandaren i duschen
Nej nej nej.... man fuktskyddar ju mot dessa 😱
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej nej nej.... man fuktskyddar ju mot dessa 😱
Alltså jag ska ju köra med plyfa och fibo så vad menar du exakt? 😬
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Alltså jag ska ju köra med plyfa och fibo så vad menar du exakt? 😬
Jag kan inget om Fibo... men man fuktskyddar mot dessa i min värld.
Hur man fuktskyddar med Fibo begriper jag inte men antar att det är något likvärdigt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kan inget om Fibo... men man fuktskyddar mot dessa i min värld.
Hur man fuktskyddar med Fibo begriper jag inte men antar att det är något likvärdigt.
Såg bilden som Luddis_1 skickade! Får ta det med Fibo hur man fuktskyddar mot rör 😊
 
coconut
Här har du hur man gör med rörgenomföringar med Fibo
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Tänkte på en till sak, blir det ju våtrumsmatta på golvet och sen Fibo på väggarna. Sen ska ju fixturen till den vägghängda WCn byggas in. Hur klär folk in lådan egentligen när man har matta? Ska man göra ett ”låtsas”uppvik och svetsa hela nederkanten och sen klä resten med Fibo så allt sen enhetligt ut? Hur hade ni gjort?
 
BirgitS
Det finns fixturer som är gjorda för att monteras bakom tätskiktet i stället för det vanliga framför. En sån vore kanske bättre i ditt fall. Tece har sådana med Safetybag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fixturer som är gjorda för att monteras bakom tätskiktet i stället för det vanliga framför. En sån vore kanske bättre i ditt fall. Tece har sådana med Safetybag.
En sån behöver ha en viss dimension på reglar i väggen antar jag och jag ville inte ha större än 45x70 pga begränsat utrymme. Så det föll på det helt enkelt 😊
 
Har slängt ut armering på golvet och ganska nära brunnen så blir det 4 lager med armering vid överlappet. Det är väl inget man kommer ifrån? Eller kan man strunta i överlappet o bara lägga ut emot varann?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.