Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
För ca två år sedan köpte jag en kombinerad rikt / planhyvel begagnad, det är samma modell som denna från axminster http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ah106pt-planer-thicknesser-101142
Men nu till problemet, anhållet har fått sig ngn smäll och den tunna aluminiumextrusionen som ska simulera en plan yta (simulera ja för plan är den då faen inte) och nu är tanken att bygga ett nytt anhåll i MDF. Är endast intresserad av ett 90 graders anhåll då det är det enda jag använder idag.
Någon som har några tips på hur detta ska göras på bästa sätt?
Men nu till problemet, anhållet har fått sig ngn smäll och den tunna aluminiumextrusionen som ska simulera en plan yta (simulera ja för plan är den då faen inte) och nu är tanken att bygga ett nytt anhåll i MDF. Är endast intresserad av ett 90 graders anhåll då det är det enda jag använder idag.
Någon som har några tips på hur detta ska göras på bästa sätt?
Ett förslag. Hålen genom skivan är för gängstång ner i befintliga fästhål, förslagsvis vingmuttrar fastpinnade i ändarna på gängstängerna för att enkelt kunna plocka bort anhållet när borden ska vickas. Bitarna på baksidan är för att det inte ska slå sig, förslagsvis i plywood för formstarkare konstruktion. Måtten är förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängstängerna"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag byggde ett eget anhåll till min förra hyvel av kinesmodell. Har inte några bra bilder och hyveln är såld. Bilden nedan grävde jag fram bland mina byggahusbilder.
Bottenplattan är skruvad i hyveln, i bottenplattan sitter 2 gänginsatser och anhållet har lite olika hål för att kunna flytta anhållet i sidled och slita jämnt på stålen.
Något enklare variant är att borra typ 2 rader hål i inmatningsbordet och skruva anhållet direkt i bordet.
Edit. Där är non sorts styrning mellan anhåll och bottenplatta, skymtar ett spår till vänster.
Bottenplattan shimsades in med såna där supertunna brickor (0.1 tror jag) för att få det vinkelrätt.
Bottenplattan är skruvad i hyveln, i bottenplattan sitter 2 gänginsatser och anhållet har lite olika hål för att kunna flytta anhållet i sidled och slita jämnt på stålen.
Något enklare variant är att borra typ 2 rader hål i inmatningsbordet och skruva anhållet direkt i bordet.
Edit. Där är non sorts styrning mellan anhåll och bottenplatta, skymtar ett spår till vänster.
Bottenplattan shimsades in med såna där supertunna brickor (0.1 tror jag) för att få det vinkelrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ola! Det ser ju grymt ut. Och din kinesmaskin verkar vara en liknande som jag har också. Ska ut och snickra så fort min mancold är över. Har dåligt med brickor men jag har ett gäng colaburkar som säkert ska fungera.
)
Redigerat:
Dra ett pm till pyro också, hans Moreten har lösningen där anhållet sitter skruvat i inmatningsbordet. Tycker den metoden verkar lite stabilare/enklare att få 90. Är anhållet 90 så är det det överallt eftersom det hela tiden refereras mot inmatningsbordet. Man får mindre flex också eftersom spännspakarna sitter närmre anhållets ytteryta.norrbottenssnickaren skrev:
Edit. Så här hade jag gjort o funderar att göra på min egen hyvel. Fast när jag tänker efter hade jag nog satt anhållet i utmatningsbordet för att slippa distansen. Nackdelen med denna lösning är att du inte kan utnyttja hela kutterbredden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Helt rätt av Ola. Min Morten RPH 330 kom med ett extra anhåll som spänns direkt i inmatningsbordet.
Så här ser det ut monterat:
Anhållet är konstruerat av någon form av kraftig vinkel av gjutjärn som jag gissar att man plockat från någon annan maskin.
Denna skruvas sen i hål som man borrat upp och gängat i inmatningsbordet. Tror det är M12or det sitter med.
Här kan man se baksidan:
De avlånga hålen i metallvinkeln ger rum för en viss förflyttning i sidled, så man kan slita på olika ställen på stålen. För att tillåta ytterligare förflyttning har man gjort tre par med hål i bordet så att man i princip kan förflytta anhållet över hela bordets bredd.
(De sitter i raka rader, det är perspektivet på mitt foto som luras)
(Kutterskyddet saknas på bilderna för tydlighetens skull, det sitter alltid på hyveln annars)
Jag har inte använt hyveln jättemycket sedan jag köpte den, men det finns ändå en del saker jag kan säga om det.
Det är väldigt enkelt att montera av och på. Det går fort och blir alltid i 90 graders vinkel. Så tanken med det är väldigt bra. Utförandet har dock ett par brister.
Det största problemet är höjden på metallstödet bakom plywooden. Det är inte mer än 50-60mm högt. Det betyder att plywooden inte har något stöd på den övre halvan. Detta ger utrymme för ett visst flexande i plywooden. Störst blir problemet på den del av anhållet som inte har någon metall alls bakom sig. Här kan anhållet flexa över hela höjden. Jag försökte mäta upp det här och konstaterade att med det tryck jag normalt har mot anhållet vid hyvling flexar överkanten ca 1mm mer än underkant. Det skulle helt enkelt behövts ett bättre stöd bakom anhållet som hindrade det från att deformeras. De förslag som tidigare nämnts i tråden tror jag skulle kunna göra detta mycket bättre. Det jag själv planerat att göra i närtid med mitt anhåll är att byta ut plywooden mot något som i sig flexar lite mindre samt addera en list över hela längden på baksidan för att minska flexet. Men efter den här tråden slutar det kanske med en helt ny konstruktion istället.
En annan sak som jag funderat på som kunde gjorts annorlunda var även Ola inne på. Det är möjligheten att istället sätta anhållet i utmatningsbordet. Det skulle underlätta möjligheten att ha stöd bakom hela anhållet. På min hyvel som har ett utmatningsbord som man ska vika undan vid planhyvlning borde det även innebära att man skulle kunna göra ett anhåll som skulle kunna sitta kvar på utmatningsbordet även medans det veks undan för planhyvling. Det hade ju ytterligare underlättat omställning om man slapp montera av och på anhållet.
Som tidigare nämnts i tråden så tappar man ju naturligtvis bredd på rikthyveln med det här anhållet. Jag skulle gissa att det är ca 80mm minst som anhållet äter upp. För min del upplever jag inte att det är ett problem, jag har sällan så breda ämnen att 80mm förlust av 330 möjliga ställer till det. Man kan ju ta bort anhållet för att rikta första sidan. Det går ju snabbt att sätta tillbaks i samma vinkel. Att andra sidan jag ska rikta skulle behöva mer än 200mm känns för min del helt orimligt. Ska jag jobba med så stora ämnen så har nog den här hyveln även andra begränsningar.
Så överlag är tanken god och enligt vad jag förstått en klar förbättring mot orginalanhållet på min hyvel, men det skulle som sagt kunnat gjorts ännu bättre.
Så här ser det ut monterat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anhållet är konstruerat av någon form av kraftig vinkel av gjutjärn som jag gissar att man plockat från någon annan maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna skruvas sen i hål som man borrat upp och gängat i inmatningsbordet. Tror det är M12or det sitter med.
Här kan man se baksidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De avlånga hålen i metallvinkeln ger rum för en viss förflyttning i sidled, så man kan slita på olika ställen på stålen. För att tillåta ytterligare förflyttning har man gjort tre par med hål i bordet så att man i princip kan förflytta anhållet över hela bordets bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(De sitter i raka rader, det är perspektivet på mitt foto som luras)
(Kutterskyddet saknas på bilderna för tydlighetens skull, det sitter alltid på hyveln annars)
Jag har inte använt hyveln jättemycket sedan jag köpte den, men det finns ändå en del saker jag kan säga om det.
Det är väldigt enkelt att montera av och på. Det går fort och blir alltid i 90 graders vinkel. Så tanken med det är väldigt bra. Utförandet har dock ett par brister.
Det största problemet är höjden på metallstödet bakom plywooden. Det är inte mer än 50-60mm högt. Det betyder att plywooden inte har något stöd på den övre halvan. Detta ger utrymme för ett visst flexande i plywooden. Störst blir problemet på den del av anhållet som inte har någon metall alls bakom sig. Här kan anhållet flexa över hela höjden. Jag försökte mäta upp det här och konstaterade att med det tryck jag normalt har mot anhållet vid hyvling flexar överkanten ca 1mm mer än underkant. Det skulle helt enkelt behövts ett bättre stöd bakom anhållet som hindrade det från att deformeras. De förslag som tidigare nämnts i tråden tror jag skulle kunna göra detta mycket bättre. Det jag själv planerat att göra i närtid med mitt anhåll är att byta ut plywooden mot något som i sig flexar lite mindre samt addera en list över hela längden på baksidan för att minska flexet. Men efter den här tråden slutar det kanske med en helt ny konstruktion istället.
En annan sak som jag funderat på som kunde gjorts annorlunda var även Ola inne på. Det är möjligheten att istället sätta anhållet i utmatningsbordet. Det skulle underlätta möjligheten att ha stöd bakom hela anhållet. På min hyvel som har ett utmatningsbord som man ska vika undan vid planhyvlning borde det även innebära att man skulle kunna göra ett anhåll som skulle kunna sitta kvar på utmatningsbordet även medans det veks undan för planhyvling. Det hade ju ytterligare underlättat omställning om man slapp montera av och på anhållet.
Som tidigare nämnts i tråden så tappar man ju naturligtvis bredd på rikthyveln med det här anhållet. Jag skulle gissa att det är ca 80mm minst som anhållet äter upp. För min del upplever jag inte att det är ett problem, jag har sällan så breda ämnen att 80mm förlust av 330 möjliga ställer till det. Man kan ju ta bort anhållet för att rikta första sidan. Det går ju snabbt att sätta tillbaks i samma vinkel. Att andra sidan jag ska rikta skulle behöva mer än 200mm känns för min del helt orimligt. Ska jag jobba med så stora ämnen så har nog den här hyveln även andra begränsningar.
Så överlag är tanken god och enligt vad jag förstått en klar förbättring mot orginalanhållet på min hyvel, men det skulle som sagt kunnat gjorts ännu bättre.
Sådärja, nu har jag byggt anhåll. Fick bara in 2 rader med hål (och anhållet döljer båda), mitt kutterskydd går inte så långt ut så inte lönt att göra fler hål. Efter diskussion i denna tråden och lite funderande satte jag anhållet i utmatningsbordet. Skenorna under spännvreden är 10mm stål, tänkte dom skulle styva upp det lite så det inte flexar runt spännpunkten. Antagligen overkill.
Känns väldigt stabilt, tar lite tid (20s) att plocka bort när jag ska växla till planhyvling men det (och väldigt mycket svordomar) sparar jag in flera gånger om på att anhållet är 90 grader direkt när det monteras.
Jag handhyvlade in sista touchen för att få det helt vinkelrätt, valchromat ger fina hyvelspån.
Känns väldigt stabilt, tar lite tid (20s) att plocka bort när jag ska växla till planhyvling men det (och väldigt mycket svordomar) sparar jag in flera gånger om på att anhållet är 90 grader direkt när det monteras.
Jag handhyvlade in sista touchen för att få det helt vinkelrätt, valchromat ger fina hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vadän detta Ola? Missnöjd med originalanhållet på Incan? Jag tycker det är lite kort men det flexar inte tycker jag inte? Trodde inte du plockade bort vare sig utmatningsbord eller anhållet vid planhyvling? Det gör inte jag.
Nu måste jag plocka bort det (anhållet alltså, inte bordet), därav 20s.
Incaanhållet är inte superkasst men jag var inte helt nöjd. Det höll inte 90 konsekvent mellan olika positioner. Planhyvling hade jag det max bak (för att få dit spånhuven) och knuffade jag fram det sen var det inte 90 längre. Spännvredet höll jag på att bli knäpp på, vinkeln ändrades när man drog åt. Sen tyckte jag det var rätt flexigt i infästningen mot hyveln.
Incaanhållet är inte superkasst men jag var inte helt nöjd. Det höll inte 90 konsekvent mellan olika positioner. Planhyvling hade jag det max bak (för att få dit spånhuven) och knuffade jag fram det sen var det inte 90 längre. Spännvredet höll jag på att bli knäpp på, vinkeln ändrades när man drog åt. Sen tyckte jag det var rätt flexigt i infästningen mot hyveln.
Att vinkeln ändras när man drar åt kan jag skriva under på. Däremot behöver jag aldrig ställa om det då mitt inte ändras vid olika positioner. Lite flex finns det i det men jag tycker inte det påverkat mitt resultat.
OT: Jag ser att många har sina (mindre) hyvlar på någon form av kabinettskåp. Idag har jag en Luna Proofy-historia som står på stålben bredare än maskinens bas.
1) Är denna extra bredd kritisk för att det inte ska tippa när man hyvlar?
2) Jag går i tankar att försöka få till någon höjd med mina arbetsbänkar (läses utmatningsbord). a) Är detta en sund tanke eller bara onödigt? b) Är det utmatningsbordets höjd som är vettigast att använda?
God jul
1) Är denna extra bredd kritisk för att det inte ska tippa när man hyvlar?
2) Jag går i tankar att försöka få till någon höjd med mina arbetsbänkar (läses utmatningsbord). a) Är detta en sund tanke eller bara onödigt? b) Är det utmatningsbordets höjd som är vettigast att använda?
God jul
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga nytt hus i äldre stil
Fönster & Dörrar -
Hur mycket kostar det att bygga nytt våtrum 6 kvadrat?
Badrum -
Frågor om att bygga en stor takkupa! Eller är det ett nytt tak?
Tak & Vind -
Arkitekten vill inte hjälpa oss bygga om, bara rita nytt
Frågor och svar om arkitektur -
Bygga nytt anhåll till fräsbordet
Möbelsnickeri