Byggahus.se

Bygga normcentral

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Malmbergsprylar ... tja ...

Den där IP65-kapslingen tycker jag väl lite sådär om.
    Dåliga och svårjobbade noll och jordskenor. (tar längre tid)
    Passform och stabilitet när man ska sätta på locket är inte så lysande bra, men det gör man ju bara en gång, när man är klar.
    Genomföringarna gillar jag inte. Sitter för glest, är för dåliga, följer ej med det man behöver. Det är ingen höjdare.

Kort sagt, långt ifrån en Hager Vector, men prisskillnaden gör att den ändå går att motivera.

Luckan går att vända på till hängning på andra sidan. Det är bra.
    Jag skulle inte sätta den utomhus, eller i solljus eller där den riskerar att få sig en smäll, den känns inte tillräckligt bra och robust för det. Men i ett garage eller så, där man bara vill att damm eller lite vattenstänk inte ska ta sig in så är det bra.

Malmbergs normkomponenter då ... Tja, jag har inte någon direkt större erfarenhet, och inte något som pajat för mig heller, men hos en kund så skulle jag testa att det funkade och att skyddsjord var korrekt kopplat osv efter att jag hade varit och dragit om lite och kopplat in ett extra vägguttag, men då kunde jag rapportera att JFB'n (som satt "utomhus" i fasadmätarskåpet) inte fungerade. Men så plötsligt slocknade allt, efter ett par minuter typ.
    Den JFB, från Malmbergs, hade beckat ihop totalt, efter att vi motionerat den en massa gånger så löste den till sist inom typ 10 sekunder, "bara" 100ggr för lång tid, typ ... Helt kass.
    Men annars kan jag inte säga att jag ramlat på någon defekt normkomponent där (jo, en ringklocka, som pajade bara någon vecka efter att jag satt in den, inte så allvarlig komponent, det dumma var dock att den var kopplad till ett översvämningslarm, det gick rätt bra den gången, men hade kunnat gå riktigt illa).

GK100 har ju utlovat lite resultat utav en långtidstest av MCB'er, får se ifall vi någon gång får ta del av det. :)

2. D
    Medlem · Nivå 20
    Är matningen befintlig? 3+1 6kvadrat är inte okej i nyinstallation.

3. D
    Medlem Nivå 10
    Matningen är befintlig. Går idag från stolpe till uthus och vidare till huvudbyggnad.

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja precis som Daniel skrev, den där kabeln är ej OK om du drar en ny nu.
    (Och så har du lite lustig beteckning).
    Du ska ha en EKKJ 4x6+6 eller möjligen 3x10+10

EKLK (5g6) tvivlar jag starkt på att det blir, men möjligen en N1XV 5g6., eller aceflex (RV-K) 5g6.

5. D
    Medlem Nivå 10
    Jag drar ingen ny matarkabel överhuvudtaget. Idag går kabeln via krypgrunden upp i bodelen. Jag vill ha central i krypgrunden så jag (elektrikern) hugger av kabeln därnere och sätter en ny central.

Matarkabeln är bara en fyrledare....

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men då byter han kabel åt ett håll i alla fall?

7. D
    Medlem Nivå 10
    Kabeln kommer i dagsläget inte fortsätta från krypgrunden till bodelen. Det blir en senare historia.... så nu kommer han inte byta någon kabel.

8. D
    Medlem Nivå 10
    En extra nollskena för PSA. Går det inte att koppla med en vanlig Wago om det nu bara är till PSA:n?

9. P
    Husägare Nivå 2
    Det förekommer allt för ofta men nej tyvärr, man får inte koppla med wago i en central!

10. J
    Medlem · Nivå 10
    Men man får klämmskarva i en central och då ska det vara samma typ av ledning som skarvas

11. P
    Husägare Nivå 2
    Jajjemen, så är det ju! Kanske skulle lagt till det i mitt inlägg! :)(y)

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Varför? Gärna specifik regelhänvisning.

Att det är osnyggt är inte samma som otillåtet.

13. D
    Medlem Nivå 10
    Hursom tror jag elektrikern får ta med sig en extra nollskena. De var inte så dyra.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    PSA skyddar en endast en utgående grupp, så det behövs inte alls någon nollskena eller dyl.

Fas byglad från HB/JFB eller fördelningsplint med RK6 och nolla från PEN-skena in till PSA.
    Och fas och nolla till gruppen ifråga ut.

15. J
    Medlem · Nivå 10
    Det har varit otillåtet att använda El-centralen som kopplingslåda i många år och det blir den i samband med vanliga sockerbitar och tillika med wago