Hej.
Mitt första tråd på detta forum.
Har köpt hus för ca 3 år sedan. Och nu vill jag bygga ut garaget. Så stort jag bara får.
Huset är placerat i ett innerhörn på ett vanligt kvarter. Jag har nu 4,7m från det befintliga garageväggen till asfalten (gatan). Min uppfart är ca 2m bredare än mitt garage. Alltså närmare gatan.
Då till saken. Går det på något sätt att få bygga bredare garage för mig. Alltså närmare gatan. Jag har alla grannars tillstånd som bor i närheten.

Om inte så undrar jag om jag får låta taksprånget gå ut mot gatan fast det inte finns några väggar till det utstickande takdelen.

Hoppas nu fattar vad jag menar. Hoppas det.

Kontrollera om marken mot gatan är prickad i detaljplanen. Ofta har man en prickad zon på uppmot 6m mot gatan. Där får man inte bygga någonting.

Ta en diskussion med stadsbyggnadskontoret (eller vad mydigheten nu heter i din kommun).

Ofta vill kommunen att det dessutom skall finnas fri mark mellan gata och garage där det får plats att parkera en bil utan att köra in i garaget.

Om marken inte är så kallad prickad då. Vad gäller då?
Och vad betyder att marken är prickad?

Det första du ska göra är att ta reda på vad er detaljplan föreskriver. Utan den är det svårt att säga om du får bygga.

Det är inte hela världen om marken är prickad (Vilket i 9 fall av 10 betyder att man ej får bebygga den ytan). Eftersom dina grannar är med på banan kan du alldeles säklert få igenom detta med en sk "mindre Avvikelse".

Kontakta din kommun och beskriv ditt ärende att alla är med på banan, kolla på detaljplanen och godkänner inte detaljplanen det hela så tar du och försöker få det som en mindre avvikelse...

Lätt som en plätt? :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.