Något man skall tänka på när man funderar på SMV? Vi funderar på ett Nybro.

Finns det något man skall se upp med? Något man borde göra själv?

Ni som byggt med SMV får gärna lite tips!

Hus_Tomten skrev:
Något man skall tänka på när man funderar på SMV? Vi funderar på ett Nybro.

Finns det något man skall se upp med? Något man borde göra själv?

Ni som byggt med SMV får gärna lite tips!
Hej!

Vi har precis byggt ett Nybro och älskar det!

Ett hett tips är att vara på plats ofta när de reser huset (och när de (om) gör övervåningen). Inte för att bedriva övervakning men för att kunna fråga om olika saker och påpeka sånt man är osäker på om det är rätt. Man ska komma ihåg att hantverkarna reser många hus och kan ha bråttom = de missar småsaker. När jag påpekat saker jag sett har dessa saker ordnats direkt. Vänta inte med att påpeka saker - gör det direkt. Sen skadar det inte att åka ut till byggplatsen och ge byggarna nybakta kanelbullar. Det gjorde vi. ;) Mycket uppskattat!

Var också med under grundbyggandet. Då har du chansen att fråga om sånt som du undrar över.

Se också till att få en bra relation till byggledaren. Han/Hon är din kontaktperson när du vill påpeka brister och annat.

Jo, gör ordentliga förundersökningar av tomten och se till att ni har koll på alla kommunala avgifter.

Det var det jag hade tid att skriva ner nu, sorry för den något ostrukturerade stilen. ;)

/Magnus

ordentliga förundersökningar av tomten
Hmm, vad betyder det?

Antagligen ngt i stil med en riktig geoteknisk undersökning.....

Kolla åxå upp hur mkt en större kran ev kommer att kosta.
Kolla åxå upp hur mkt omlastning av leveransen ev kommer att kosta.

Granska kritiskt alla poster i SMVs kalkyl. (Gäller fö alla husleverantörers kalkyler)

patrik659 skrev:
Antagligen ngt i stil med en riktig geoteknisk undersökning.....

Kolla åxå upp hur mkt en större kran ev kommer att kosta.
Kolla åxå upp hur mkt omlastning av leveransen ev kommer att kosta.

Granska kritiskt alla poster i SMVs kalkyl. (Gäller fö alla husleverantörers kalkyler)
Var kan man få info hur man fixar en geoteknisk undersökning?

Hus_Tomten skrev:
Var kan man få info hur man fixar en geoteknisk undersökning?
Svarar på din första fråga och den här.

Du undersöker din tomt okulärt - åk dit och kika. Gräv lite själv med en spade, det gjorde jag. Sen tar du kontakt med en firma som gör geotekniska undersökningar. Kolla på Eniro eller liknande. Annars kanske din kommun kan hjälpa till med det? Byggnadsnämnd eller liknande. Sen kanse det redan finns dokumentation om din tomt och det kan ju lösa problemet med undersökningen. Det är hur som helst mycket viktigt att veta om hur marken är. Lera? Berg? Annat? ;)

Har ni nån tomt? Hur ser den ut? Bergknallar? Mycket träd? Ligger den lågt? Måste det fyllas ut för att få huset i rätt nivå? Tänk på avrinning BORT FRÅN huset.

Och återigen: Hetaste rådet - Var med under byggnationen. Då får ni en relation till byggänget!

:)

Vid en geoteknisk undersökning (Gk1) mäter man även radonhalten i marken, vilket är viktigt om du måste radonsäkra huset. När vi gjorde vår Gk1 så fick vi även besked om hur mycket fyllnadsmassor vi borde lägga under grunden.

Druvan skrev:
Vid en geoteknisk undersökning (Gk1) mäter man även radonhalten i marken, vilket är viktigt om du måste radonsäkra huset. När vi gjorde vår Gk1 så fick vi även besked om hur mycket fyllnadsmassor vi borde lägga under grunden.
Vad går en sån på i pris? Och var kan man läsa mer info?

Smålandsvillan tätar alltid mot radonet. Sedan måste du ju alltid göra en mätning, som ska ske vintertid, för att säkerställa att det inte läcker in någonstans.

De vi pratade med ang. Geoteknisk undersökning skulle ha mellan 15- och 20kkr. De borrar för provtagning i husets samtliga delar. Jag tyckte det var dyrt och vi hade redan en geotekn. undersökning gjord av kommunen som gav oss information nog. ;)

http://nybro.thegreenswede.com

Jo, välj inte SMVs egna groventrétrappa - gjord av tryckimpregnerat virke. Den ska de ha 1500kr för och gör du en likadan själv (inte vet jag varför man vill göra det men..) kostar den kanske 150kr max. ;)

Välj ut utebelysning för samtliga sidor av huset (om ni som vi vill ha belysning runt om) köp hem dessa och fråga elkillen om han kan sätta upp dem. Smidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.