Hej! Jag har en timmerstuga på 25m2 som fritidshus, det är högt i tak så jag har för avsikt att bygga ett loft i sommar.

Tanken är att loftet ska vara ca 2,20x5m ,

Hur tjock virke bör man ha till pelarna som loftet ska bäras upp av?
Tanken är 4 pelare, ett i varje hörn på loftet , eller blir det för klent? Kanske måste ha 6 stycken.

Enbart tänkt att sova på loftet på nätterna.

Det är lämpligt med 6 pelare, annars blir det för lång spännvidd för huvudbjälkarna. Lämplig dimension på pelarna beror på om de ska vara fristående eller om man kan fästa dem i väggarna och i så fall på vilket håll. En helt fristående pelare bör vara minst 45x145 C 24 kvalitet. Ännu bättre är 95x95. Pelare som kan fästas med bredsidan mot en vägg kan vara så klen som 45x70 C 24, men det kan vara opraktiskt med en så liten tvärsnittsyta när man ska fästa in bjälkarna.

Tackar för svaren! 5 av pelarna går att fästa i väggen,

Hur tjock bör reglerna till själva golvets konstruktion vara?

Är det synligt timmer invändigt? I så fall är det snyggare att fälla in regelverket i väggen och slippa pelarna längs väggarna.

Nej det är timmerpanel , sen isolering och till sist riktiga timmret så ser är tyvärr inget alternativt

Lämplig dimension på 5 meter långa bärlinor som vilar på en pelare på mitten är 45x195. Det behövs alltså 2 stycken. Golvbjälkar som ligger på tvären mot bärlinorna med 600 mm avstånd, förslagsvis infästa med balkskor, bör vara 45x145. Samtliga i kvalitet C 24.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lämplig dimension på 5 meter långa bärlinor som vilar på en pelare på mitten är 45x195. Det behövs alltså 2 stycken. Golvbjälkar som ligger på tvären mot bärlinorna med 600 mm avstånd, förslagsvis infästa med balkskor, bör vara 45x145. Samtliga i kvalitet C 24.
Menar du att det bör räcka med 2 pelare totalt? Som är 45x195? Eller missuppfatta jag?

Inte pelare men 2 längsgående bjälkar, så kallade bärlinor, och sedan ett antal klenare bjälkar på tvären.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.