Har ansökt om förhandsbesked till vårt nya hus, ska ligga ute på landet med närmsta granne ca 300m bort. Dock så kommer vår tomt att gränsa intill hans hästhagar. Han har protesterat mot våra planer pga han vill inte att vi bygger så nära hans hagar, vår tanke var att lägga huset ca 10m från gränsen.
Kommunen säger nu att vi får inte bygga närmre än 50m från gränsen.
Problemet är att tomten är 52m bred!!
Frågade kommunen om det inte va 4,5m som gäller, men det va det inte sa dom!

Vad säger expertisen om detta?

Hade inte sett det tidigare. Vad gäller stängsel så finns det inga konstigheter, gränsen består av ca 3m brett stengärde.
Avståndet verkar lite luddigt, riktlinjer el lag!?
Frågan är ju hur mkt enegi man ska lägga på överklaga osv, kanske är det hopplöst fall för vår del!

Vi bor i ett nybyggt område och har typ 2m till grannarnas "ridbana" (stängsel), denna ridbana går runt hagen som också har ett stängsel... Till huset har vi MAX 10meter till deras hagar och max 100meter till deras NYA gödselstack rakt framför vårat köksfönster..

Låter lite knepigt att neka bygglov för att det finns en hage i närheten. Vi köpte en tomt och byggde nytt där vi har djur/hage på 3 av 4 sidor och det var inte ens en fråga när bygglovet avhandlades. Vår tomt är på ca 2000 kvm och vi såg det som en positiv sida att det finns djur och natur i närheten, men det kan uppenbarligen vara individuellt.

Såg något avsnitt av grannfejden då någon köpt ett hus och var fullkomligt galen i att det gick hästar på granntomten trots att huset låg på landet. Så det kanske är en försiktighetsåtgärd för att undvika problem där folk flyttar ut på landet men vill slippa kor, hästar och andra fyrbenta vänner och börjar ställa till med ett riktigt elände när dom inser att landet innebär djur.:D

Vi ser närheten till hästar och får som en fördel och bonus, men smaken är som baken. Vill man undvika djur så finns det säker gott om tomter eller för den delen hyresrätter eller bostadsrätter där man bara behöver bekymra sig om att det enda levande djuret som man stöter på förutom männsikan är en och annan vilsen fluga eller argsint mygga.:S

Men att neka ett bygglov för att ni måste bygga minst 50m ifrån en hage låter lite knepigt. Är det baserat på eget tyckande, praxis i kommunen eller baserat på eran grannes protester. Orsaken avgör troligen vilken chans ni har att få rätt i slutänden.

Smotany skrev:
Vi bor i ett nybyggt område och har typ 2m till grannarnas "ridbana" (stängsel), denna ridbana går runt hagen som också har ett stängsel... Till huset har vi MAX 10meter till deras hagar och max 100meter till deras NYA gödselstack rakt framför vårat köksfönster..
Vilken kommun bor du i?

Dom första samtalen med kommunen var väldigt positiva, men allting vände efter att grannarna tillfrågats!
Till saken hör att grannen som protesterar bor inte på stället, har stått öde i ca 10-15 år. Saken blir inte bättre av att han har ägnat hela sitt liv, ca 80-90 år, att protestera mot allt och alla!

" Till saken hör att grannen som protesterar bor inte på stället, har stått öde i ca 10-15 år. Saken blir inte bättre av att han har ägnat hela sitt liv, ca 80-90 år, att protestera mot allt och alla!"

Varningsflagg för att bygga i närheten!

Försök köpa grannen hage, det verkar som det är dags för honom att sälja vid 100 års ålder.

Tror det blivit hårdare kring detta. Själv ville vi bygga ca 350m ifrån ett djurstall här ute på landet. Ägaren till stallet påpekade de till komunen att han vill ha garantier på att han inte får problem i framtiden. Fick avslag och när jag flyttat tomten 50m var det okej för komunen????

Hur de resonerade vill jag inte veta men nu har jag mitt förhandsbesked.

Hade jag ägt hagen brevid er hade jag gjort samma sak. Överklaga och påpeka att det finns djur där så att man sedan har garantier på papper att ni eller någon annan som flyttar in efter er inte kan klaga på lukt och annat.

w_larsson skrev:
Vilken kommun bor du i?
Helsingborg :)

Ja tvärr har det ju blivit så att man "automatprotesterar" mot alla som vill komma i närheten numera efter alla bråk om idiotsaker, tyvärr kan man ju inte veta vem som ansöker om bygglov heller :(

Tossegubbe skrev:
Ja tvärr har det ju blivit så att man "automatprotesterar" mot alla som vill komma i närheten numera efter alla bråk om idiotsaker, tyvärr kan man ju inte veta vem som ansöker om bygglov heller :(
Och även om man vet det skulle jag överklaga i alla fall.
Inte så kul om de som bor där efter 5år kommer på att de inte tycker det är lika romantiskt med flugor och hästskitlukt rakt in på tomten.

Då ska man ha papper på att det inte blir problem innan de bygger på denna plats.

Suhagg skrev:
Ägaren till stallet påpekade de till komunen att han vill ha garantier på att han inte får problem i framtiden.
Där slog du nog huvudet på spiken.
Andelen tokstollar som flyttar ut på landet och sedan klagar på allt och alla har tyvärr ökat.

w_larsson skrev:
Dom första samtalen med kommunen var väldigt positiva, men allting vände efter att grannarna tillfrågats!
Till saken hör att grannen som protesterar bor inte på stället, har stått öde i ca 10-15 år. Saken blir inte bättre av att han har ägnat hela sitt liv, ca 80-90 år, att protestera mot allt och alla!
Då borde han väl snart vara "jordgubbe"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.