näää det vill jag verkligen inte :)

Sätter du det i spänn tillräckligt kommer det inte att röra sig. En foam mellan regel och golv ger lite bättre grepp.

Jo spänn på typ 5-8 mm var just min tanke att det skulle bli bra och stabilt. Vilken typ av foam rekommenderas?

Ahhh perfekt! Har varit på jakt efter just detta, den är ju ljuddkämpande också ! Tusen tack!

Ett annat alternativ är att lägga en latexfog under utlägget. Sitter grymt bra och går att skrapa bort från golvet den dagen väggen ska demonteras. Fogen är bra för ljudisoleringen vilket även EPDM gummi är. Foam är inte bra i ljudisoleringssynpunkt, om nu det är viktigt i ditt fall. Om så är fallet så kommer överluftsdon och dörr vara mer kritiska punkter.

Genomföringen för överluft gör du i MDF eller plyfa, en liten låda som passar gallrens ram.

Fick faktiskt samma tips av en kamrat att lägga latexfog, och även lägga det i vertikala skarvar i OSB samt lägga fog mellan OSB och tak/golv.
Vore trevligt att få det så ljudisolerat som möjligt men inser att det kommer ju läcka ljud genom dörr och galler så jag kanske inte ska bry mig så mycket om att få väggen 100% perfekt när det kommer till ljuisolering

Du kan ju välja en ljudisolerad dörr och ventil om du tycker att det är viktigt

Kommer nog köra med normal dörr och ventil.

Var i huset igår (vi fick tillträde igår) och började klura på var väggen ska stå etc. När jag kollade innertaket i rummet där väggen ska byggas så märkte jag att taket var 'mjukt', vet inte hur jag ska förklara men trycker man på det så sviktar det innan det blir stumt (dvs innan det 'träffar' det som ligger bakom), verkar lite poröst på nått sätt dvs lätta att få sprickor. Jag tror inte det är gipsskivor som sitter där utan snarare nått annat material som tidigare ägare har satt upp (kan det vara tretex?). Vet inte vad som ligger bakom men skulle jag gissa så sitter det ett annat innertak där vilket iof kan vara fint.

Frågan är nu hur jag tacklar detta? Att sätta de vertikala reglarna i spänn kommer att göra att taket (eller det där materialet) bågnar in. Så som jag ser det har jag 2 alternativ:

1. Ta typ en sticksåg och såga ut en smal ränna med bredd på typ 70 (eftersom regeln är 70 bred), fästa stålregeln i rännan mot det stumma innertaket som ligger bakom. Fördelen här är även att jag får bild av vad som sitter bakom
  2. Riva hela taket, bygga väggen, sätta nytt innertak. Vill helst inte detta då det ser fint ut och jag inte vet vad jag skulle sätta som nytt innertak (gipsskivor?)

Några tips?

H
C claym skrev:
Kommer nog köra med normal dörr och ventil.

Var i huset igår (vi fick tillträde igår) och började klura på var väggen ska stå etc. När jag kollade innertaket i rummet där väggen ska byggas så märkte jag att taket var 'mjukt', vet inte hur jag ska förklara men trycker man på det så sviktar det innan det blir stumt (dvs innan det 'träffar' det som ligger bakom), verkar lite poröst på nått sätt dvs lätta att få sprickor. Jag tror inte det är gipsskivor som sitter där utan snarare nått annat material som tidigare ägare har satt upp (kan det vara tretex?). Vet inte vad som ligger bakom men skulle jag gissa så sitter det ett annat innertak där vilket iof kan vara fint.

Frågan är nu hur jag tacklar detta? Att sätta de vertikala reglarna i spänn kommer att göra att taket (eller det där materialet) bågnar in. Så som jag ser det har jag 2 alternativ:

1. Ta typ en sticksåg och såga ut en smal ränna med bredd på typ 70 (eftersom regeln är 70 bred), fästa stålregeln i rännan mot det stumma innertaket som ligger bakom. Fördelen här är även att jag får bild av vad som sitter bakom
  2. Riva hela taket, bygga väggen, sätta nytt innertak. Vill helst inte detta då det ser fint ut och jag inte vet vad jag skulle sätta som nytt innertak (gipsskivor?)

Några tips?
ta en bild på taket

Du kan regla med plåtreglar och limma utlägget (hammarbandet) med montagelim. Förspänn så att mjukskivorna ligger mot glespanelen ifall de hänger ned lokalt. Vill du ha livrem kan du komplettera med några gipsankare för skivmaterial (den typ du skruvar spax i).

Vet inte om det hjälper då det är helt vitt och slätt :)

H
C claym skrev:
Vet inte om det hjälper då det är helt vitt och slätt :)
nyfiken om det kan vara vävtak

Björn Melander Björn Melander skrev:
Du kan regla med plåtreglar och limma utlägget (hammarbandet) med montagelim. Förspänn så att mjukskivorna ligger mot glespanelen ifall de hänger ned lokalt. Vill du ha livrem kan du komplettera med några gipsankare för skivmaterial (den typ du skruvar spax i).
Kanske var otydlig, men taket hänger inte ner idag utan är plant och fint. Plåtreglar i tak och golv kommer jag köra med. Men min oro var att iom att takregeln kommer tryckas upp (genom att de vertikala reglarna är lite längre) så kommer det mjuka taket spricka / bågna utanför de uppsatta osb och gipsskivorna som jag klär stommen med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.