Hej,
Ska bygga en vägg mellan 2 sovrum.

Hur fäster man reglar mot gipsskivor nu när väggens placering flyttas lite?
Regla mot golv är inget problem, men tak och vägg gissar jag det inte finns reglar bakom just där nya väggen ska fästas mot.

Väggen innan hade 45x45mm reglar med gips.
Den nya väggen ska vara i 45x45 reglar med OSB, gipsskiva, och isolering inuti för ljudets skull.

Rekommenderas cc45 eller cc60 för en sån vägg?
3,2m i bredd och 2,4m höjd blir väggen.

Tack på förhand

Cc 600 och montage/sättlim.

V Vante skrev:
Cc 600 och montage/sättlim.
Varför lim, inte bara skruva OSB skiva?
Menar du skruv + lim?

E evoline skrev:
Varför lim, inte bara skruva OSB skiva?
Menar du skruv + lim?
Ville du inte ha råd hur du fäster de nya reglerna mitt vägg och tak där det inte finns reglar bakom gipset?

Då är sättlim ett alternativ. 👍

Du kan även borra och använda plugg om du vill.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E evoline skrev:
Tack, trodde lim för OSB skiva, men nu förstår jag 🙂

Funkar denna?

[länk]
Alldeles säkert om det är enkelgips i väggen.

Du får förborra regeln och måtta in var pluggarna hamnar i väggen.

Jag gjorde en liknande grej för något år sedan, då förborrade jag reglarna och satte sen expanderplugg i gipset. Dock var de medföljande skruvarna för korta så jag fick försänka hålen i reglarna 20mm eller så för att de skulle räcka in i väggen.

Med OSB på båda sidor spelar regelavståndet ingen större roll, skivan stagar upp alltihop. Alla OSB-skivor jag sett de senaste åren har dock varit runt 1200 mm breda och då passar ju c/c 600 bäst, iaf om du sätter dem stående. Med liggande skivor spelar det ingen roll, även om jag inte skulle vilja ha skivor som kan svikta bakom gipset. Tänk också på att förskjuta skarvarna i gipset mot de i OSB om du väljer stående skivor (eller välja 900 mm gips som är mycket lättare att hantera).

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Alldeles säkert om det är enkelgips i väggen.

Du får förborra regeln och måtta in var pluggarna hamnar i väggen.
Tack.
Ja, det är enkelgips.
Kanske blir det 45x70mm för bättre ljudisolering.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E evoline skrev:
Tack.
Ja, det är enkelgips.
Kanske blir det 45x70mm för bättre ljudisolering.
Frågan är om det gör nån skillnad.

Dubbelgips dämpar ljud bättre än enkelgips.

FredrikR FredrikR skrev:
Frågan är om det gör nån skillnad.

Dubbelgips dämpar ljud bättre än enkelgips.
Ramen för reglarna kommer sättas fast mot enkelgips, alltså enkelgips på tak och väggarna som finns idag.

När reglerna är uppe blir det cc60, OSB och enkelgips på båda sidorna med isolering inuti.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag gjorde en liknande grej för något år sedan, då förborrade jag reglarna och satte sen expanderplugg i gipset. Dock var de medföljande skruvarna för korta så jag fick försänka hålen i reglarna 20mm eller så för att de skulle räcka in i väggen.

Med OSB på båda sidor spelar regelavståndet ingen större roll, skivan stagar upp alltihop. Alla OSB-skivor jag sett de senaste åren har dock varit runt 1200 mm breda och då passar ju c/c 600 bäst, iaf om du sätter dem stående. Med liggande skivor spelar det ingen roll, även om jag inte skulle vilja ha skivor som kan svikta bakom gipset. Tänk också på att förskjuta skarvarna i gipset mot de i OSB om du väljer stående skivor (eller välja 900 mm gips som är mycket lättare att hantera).
Ska använda 45x70mm reglar istället.
Funkar M4 som de här, och sen byta ut till längre skruvar till M4 x 80mm?
Eller

https://www.bauhaus.se/gipsexpander...62487&indexName=nordic_production_sv_products

https://www.bauhaus.se/skruv-essve-for-sam-gipsexpander-fzb-m4x80mm-4st-fp

Eller ska man använda M5 som de här, skruven är dock bara 74mm?
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/metallexpander-m5-x-74-2000057393

Du ska ha ett cc avstånd på 600mm och inget annat. För att fästa i befintlig vägg rekommenderar jag plugg. Alternativ plåtreglar, då behöver du inte skruva i befintlig vägg utan bara golv och tak.

K Kimpaann skrev:
Du ska ha ett cc avstånd på 600mm och inget annat. För att fästa i befintlig vägg rekommenderar jag plugg. Alternativ plåtreglar, då behöver du inte skruva i befintlig vägg utan bara golv och tak.
cc60 kommer det bli.
Men det är hur reglarna ska fästas som jag är fundersam nu, vilka skruvar det blir.
Mot golv är det inga problem då det är trä.
Däremot väggarna och tak som är i gips, utan träskiva under som reglarna ska fästas i.

Det blir nog träreglar och inte plåtreglar.
Fäster man aldrig plåtreglar mot vägg?

Tack på förhand

E evoline skrev:
Ska använda 45x70mm reglar istället.
Funkar M4 som de här, och sen byta ut till längre skruvar till M4 x 80mm?
Eller

[länk]

[länk]

Eller ska man använda M5 som de här, skruven är dock bara 74mm?
[länk]
80 mm borde räcka, du skall ju igenom 45 mm trä, 13 mm gips och kanske 5 mm gänga = 63 mm.

Essve har för övrigt M5x100 också: Bauhaus

Behöver du ännu längre kan du ta gängstång med rätt diameter och kapa med bågfil till rätt längd, sen skruvar du på en mutter i den fria änden.

E evoline skrev:
cc60 kommer det bli.
Men det är hur reglarna ska fästas som jag är fundersam nu, vilka skruvar det blir.
Mot golv är det inga problem då det är trä.
Däremot väggarna och tak som är i gips, utan träskiva under som reglarna ska fästas i.

Det blir nog träreglar och inte plåtreglar.
Fäster man aldrig plåtreglar mot vägg?

Tack på förhand
Aldrig och aldrig, på det det korta biten vägg du ska ha så uppstår inte behovet. Om inte familjen har tänkt att montera en studsmatta på väggen för att kasta sig mot.

Gör det inte svårare än vad det är för en dag kanske väggen ska rivas också. Befintlig vägg är egentligen ett väldigt litet problem när du fäster en över och underliggare i tak respektive golv, väggen blir självbärande och jag antar att du inte har tänkt att ha några större laster på väggen så som köksskåp osv.

Ställ regeln mot väggen, förborra med mindre dimenson genom regeln in i vägg, borra med rätt dimension för mollyplugg i väggen, skruva fast och klar

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.