Har googlat och letat men enbart hittat förslag på hur utrymmet UNDER trappan kan nyttjas, men inget ÖVER.
Vi har ett litet enplanshus med källartrapp från köket. Har tidigare diskuterat hur vi ska få till planlösningen här på forumet men vi har ännu inte kommit till skott! Något som verkligen vore platssparande vore ju att bygga in ett överskåp vid vägg D. I källartrappens övre del finns ju flera kubikmeter att utnyttja. Jag kan ju knappast vara den första som tänker på det? Förstår att man måste ju regla upp ordentligt, förslag tips och brainstorma tack! /50 tals hus 75m2
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fungerar bra och var ju rätt vanligt tidigare men då hade man ofta en "spång" på sidan av trappan för att komma åt förrådet. Problemet blir ju åtkomst, hur kommer man åt det stående i trappan?

V
anders07 skrev:
Det fungerar bra och var ju rätt vanligt tidigare men då hade man ofta en "spång" på sidan av trappan för att komma åt förrådet. Problemet blir ju åtkomst, hur kommer man åt det stående i trappan?
Exakt så har vi (byggt 1908)!
Tror TS menar att ha öppningen på skåpen in i köket eller är jag ute o cyklar!

Självklart öppningen in mot köket men förstår det kan bli knepigt att komma åt att bygga. Någon måste väl ha gjort detta?!

tommib
Jag tolkade det också som att skåpet skulle öppnas in i köket. I det fallet är det plättlätt förutsatt att väggen går att ta hål i. Man kan om höjden i trappan tillåter till och med använda ett djupare skåp för att få mer förvaring, men då måste man förstås flytta saker för att komma åt det som är längst bak.

• Gilla
slo0308
  • Laddar…
tommib
Varför skulle det vara besvärligt att komma åt för byggandet? Du bygger en tillfällig plattform i trappan av några 2"x4" och lite plyfa så kan du stå och jobba där bäst du vill. Enda svåra är väl om du har en regel mitt i väggen där som måste växlas av. Vad är det för typ av väggar? Är den som hålet ska vara i bärande?

• Gilla
slo0308
  • Laddar…
Platsbygg hellre än att montera ett färdigt överskåp.
Bättre möjlighet att utnyttja höjd och djup fullt ut, t.ex. med hyllor som trappstegsetager
Luckan kan ändå vara samma som övriga köket om man vill ha enhetligt.

• Gilla
slo0308
  • Laddar…
Låter jätte smart. Tycker också du ska fundera på att platsbygga och köpa luckor i samma stil som resten. Tänk på att inte placera ho och spis i direkt anslutning till varandra ha gärna 80cm arbetsyta i mellan.

• Gilla
slo0308
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.