Hej!

Efter många om och men så har jag kommit fram till att byta ut hela värmesystemet i vårt nya projekt. Jag ska fälla in pexslang och dra om all el och på samma gång tilläggsisolera från insidan. Det är idag timmerstomme+lerkllinat + masonitskivor på väggarna. Finns det några nackelar med att bygga den nya väggen direkt på den gamla så att jag slipper hacka bort allt som är lerklinat osv? Alltså regla direkt på den gamla väggen.

Mvh

gubblurven skrev:
Hej!

Efter många om och men så har jag kommit fram till att byta ut hela värmesystemet i vårt nya projekt. Jag ska fälla in pexslang och dra om all el och på samma gång tilläggsisolera från insidan. Det är idag timmerstomme+lerkllinat + masonitskivor på väggarna. Finns det några nackelar med att bygga den nya väggen direkt på den gamla så att jag slipper hacka bort allt som är lerklinat osv? Alltså regla direkt på den gamla väggen.

Mvh
Ingen expert men så gjorde vi för över 20 år sedan. Vi tog bort masoniten men lämnade allt som inte gick att borsta bort, lerklining, mossa och trasor. Vi reglade upp, både för att få det lite rakare och för att isolera. När vi tog upp för att fixa lite (satt in en dubbel balkongdörr istället för fönster) förra sommaren var timret fortfarande jättefint och fräscht.

Nu säger ju en del att man inte ska isolera timmerstommar men så fick det bli, med ångspärr och hela balunsen eftersom det är permanentboende. Och som sagt, det ser fint ut efter 20 år plus. Vissa saker ångrar jag i den renoveringen men just den biten känns fortfarande ok. För att vara ärlig var förmodligen största vinsten att få det vindtätt och hyfsat raka väggar snarare än isoleringen i sig.

Helene

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.