Jag är sugen på att bygga in min farstukvist, vilket då kommer att bli vår nya hall.

Farstukvisten är ca. 300x160 cm och jag undrar hur komplicerat det skulle vara att ge sig på detta projekt själv. Jag känner mig ganska säker på att jag klarar av det rent praktiskt, men jag är mer osäker på hur man bygger allt rent tekniskt för att följa alla branschstandarder osv. Väggar är ganska simpelt, men mitt största huvudbry är tak och framförallt takvinkel (där vägg möter tak).

Är detta något en glad amatör borde klara av? Jag har renoverat hela huset invändigt, mest ytskickt, men även satt eget kök samt bygget ett eget badrum med tätskikt, klinker och allt vad det innebär. Mer storskaliga snickerikonstruktioner är jag däremot novis på, innerväggar är det enda jag gjort som liknar det.

Ett alternativ skulle kunna vara att leja bort bygget av själva träkonstruktionen, och sedan sätta fönster, dörr och annat själv.

• Ett tegelhus med takkupa, veranda, vit räcke, fönsterluckor, entrédörr, antenner på tak, röd takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tänker du om grunden? Är det betongplatta? Går källaren in under?

P para skrev:
Hur tänker du om grunden? Är det betongplatta? Går källaren in under?
Ja, det är en betongplatta, men källaren går inte under.

Har inte reflekterat över att det kan vara en potentiellt problem. Det finns många andra hus av samma hustyp i området som redan har byggt in farstukvisten på det vis jag funderar på. Tror ingen av de har gjort något med grunden. Men det är värt lite research.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.