Byggahus.se
Tjena forumet!
Har tänkt att bygga in bokhyllorna på bilden men är lite osäker när det kommer till vilket material jag skall använda. Delarna som skall täckas är kortsidorna 2550x280mm, lister för att täcka sammanslagningarna 2200x36mm, samt under och överlist 170x2400mm.
Var först inne på att göra allt i MDF, men vet att det är lite mjuk och skört. Kikat på limfogskiva i furu men osäker på hur det är att såga i dem. Finns ngt bättre val, som inte kostar skjortan? Skivor får gärna uppgå till takhöjdens fulla höjd, dvs 2550mm.

Allt skall målas in med fästgrund och sedan snickerifärg i väggens nyans. Tacksam för lite förslag och varför ni tror på just det.
Tack på förhand!
/Micke
 
  • Tomma vita bokhyllor i ett hörn, trägolv, verktyg, delvis synlig stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har gjort liknande billy-inbyggnad, jag körde mdf på kortsidorna och trälister till resten. Satte lite spacerblock mellan hyllorna så körde med lister ca 54mm breda. Var rätt trevligt att ha mdf på kortsidorna, jämnt och lättmålat, rör sig inte nämnvärt. Sen är det skönt att slipa måla mdf-kanterna…
 
Uppföljning brukar vara önskvärt, här kommer slutliga resultatet..
 
  • Tom bokhylla, vita hyllor, kontorsstol, zebraformad matta, trägolv, inbyggd belysning, minimalistiskt, modernt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 12 till
  • Laddar…
K
W Wisting skrev:
Uppföljning brukar vara önskvärt, här kommer slutliga resultatet..
Snyggt! Vad landade du på för materialval tillslut?
 
K kniv skrev:
Snyggt! Vad landade du på för materialval tillslut?
2200 för begagnade hyllor, resten material i form av 1 MDF skiva, lister, färg. Totalt 4700kr.
 
K
W Wisting skrev:
2200 för begagnade hyllor, resten material i form av 1 MDF skiva, lister, färg. Totalt 4700kr.
Och det gick bra att måla MDFen? Brukar ju kunna vara lite kämpigt att få snittytor snygga
 
Blev väldigt snyggt!

Höja översta hyllplanet i bokhylla två? Väl mycket symmetri där annars?

Nu är det bara att gå med i några bokklubbar och fylla på! :)
 
K kniv skrev:
Och det gick bra att måla MDFen? Brukar ju kunna vara lite kämpigt att få snittytor snygga
Sågade MDF-ytor tycker jag brukar bli bra om de slipas, mättas med en blandning av 50/50 trälim/vatten. Finslipas. Grundas och sedan målas 1-2 ggr.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.