Hej! Hus sen -53 där renovering pågår. Murstocken används inte längre förutom till myseldning, Fjärrvärme. Ventilerade fönster.
Bifogar bild på köket. 2 vånings hus + källare. Kök öppet mot tvrum. Köket står på betongvalv. Och sen är även "köksön" ihop med murstocken enl bild. Det finns 2 uttag i murstocken redan. 1 högre upp (25cm) från tak samt en på 70m från golv precis vid vattnet.
Taket skall reglas med 45 samt takskivor + spottar.
NU till frågan.
Spisen är mitt i köksön.

Tittar på alternativet #1 med Spis med integrerad fläkt. Antingen med kolfilter och ut i rummet igen. Eller ner till källaren och därefter ut genom sockeln.

Alternativ #2. Att bygga nästan helt takintegererad fläkt. Man taksänker ytterliggare det som krävs förutom 45 pga ledbelysning för att få den takmonterade fläkten på plats. Alltså att man sänker taket ytterliggare över spisen och och sedan fortsätter med en tunnel till murstocken synligt i taket. Inte lika snygg lösning kanske men frågan är vilket som huset mår bäst av.
Vill inte ha en hängande takfläkt även om det är det bästa alternativet. Och sen vill jag inte ha spisen framför murstocken även att det är ett bra alternativ också.

Återkoppla gärna med tankar och ideer. :D
Mvh Richard!

• 3D-visualisering av ett kök öppet mot vardagsrum med köksö vid en murstock och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till tanke. Har kattvinden rakt ovanför spisen. Kanske finns en vettigare lösningar där igenom.
Mvh!

Minimera antalet böjar och sträckan som luften skall färdas. Jag tror inte att en gammal rökkanal är helt optimal för en köksfläkt pga ojämnheter som bromsar luftflödet. 160 rör brukar rekommenderas.
En rak rökgång ut genom taket tror jag är den bästa lösningen om du vill leda ut gaserna. Det lär finnas effektiva kolfilterfläktar, men du måste byta filter förhållandevis ofta.

BirgitS
Glöm inte bort brandskyddet av imkanalen!
Det kan börja brinna på spisen och inte vill man släppa ut heta rökgaser direkt vid sockeln.

Jag är inne på arneris spår med att köra på en rak kanal med nytt urtag i taket isåfall. Då kan man sätta den jämns med innertaket med lite flyt. Det låter som en bra metod om det funkar med regelmåtten som är i taket.
Fläktmotorn på kattvinden och sen vidare upp. Räcker det med att slå isolering runt röret eller skall motorn också byggas in i nått dubbelgips eller liknande?
Mvh!

BirgitS
Den info jag hittade lite snabbt är att imkanalen ska vara brandskyddad klass EI15 i hela dess längd och med det antar jag att det menas ända till det är ovanför taket för annars verkar det lite meningslöst.

Jag förstår. Kanske är vettigast att montera fläkten på taket isåfall.Om man nu ska köra på denna idén.
Takhöjden är inte värre än 2,50. Mvh2

Och såhär blev köket. Drog en ny fläktkanal rakt upp genom taket. Har funkat bra trots höjden mellan häll och fläkt ☺️

• Nyrenoverat kök med mörka skåp, vit bänkskiva, guldig kran och fläktkanal ovanför spishällen.
    Skapa konto
  • Renoverat kök med mörka skåp, vitt kakel, köksö och fläktkanal upp genom taket.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.