Ja det drar fort i väg. Våran tomt kostar 50 000kr med va +el anlutning 15000kr så 65000kr för oss lite billigare. :)

Men Täfteå är fint

Du får knåpa i hop en hemsida du med så vi får se hur det fortskrider ditt bygge. Skulle vara kul att se.

Jo, det kommer. Just nu försöker vi mest att få tiden att räcka till. Det blir som att man jobbar så mycket man hinner på veckorna, och så på helgerna sover man bara. Och så ska man försöka hinna med ett husbygge där mellan. Det blir många sena kvällar framför datorn. Tur att det finns eminenta forum, som det här, där man kan snappa upp mycket kunskap.

Hur går det Daniel_168??

Och hur går det Lier??

Börjar närma sig beslut för mig med.. Har fått en offert från Skidstahus som är ganska lovande, måste jag säga. Skall ändra till 240 mm isolering i väggen först, och sedan fråga vad de tar för att slänga dit spånskivor i innerväggarna också. Eller OSBskivor för den delen :P

Har en fråga; Är det någon som vet om Skidstahus kör med eller utan isolering i innerväggarna? Skulle ju vara trevligt om de gjorde det, ty annars tillkommer lite pengar där också.

Jo det går ganska bra i hellregnet ;D Garaget e påbörjat byggställningen kommer i morgon. Så att dom kan börja lägga takpapp mm. ;) Huset kommer med lite tur nästa vecka, jag håller i alla fall tummarna för det. ::) Väntar på takstolarna, det e hårdvaluta på dom tydligen ;D Lite tråkigt att ingen på detta forum verkar ska bygga i Vännäs. Hus poppar det upp här nu eftersom, tror det är 8 hus som ska upp här i år men ingen verkar vara aktiv på detta forum :( Tur att det finns nå umebor som e aktiva i alla fall :D Skidstahus vad blir det för modell?? och hur fort får ni börja med bygget?? och vart i Täfteå? granne med daniel_168 eller?? Det e inte bara du som e nyfiken ;D

Skidstahuset blir någon form av den beskrivning som jag lagt upp i "Planlösningar"-sektionen, dock me lite modifikationer, typ en dusch i lilltoan istf en klädkammare, samt skjutgarderober längs hela sovrumsväggen istället, förmodligen.

Skulle vilja knöka in ett arbetsrum innanför vardagsrummet också (som jag inte tycker behöver vara 33 kvadrat stort, eftersom jag aldrig bott på nåt ställe med större vardagsrum än ca 24 kvadrat.)

Ungefär. Har fått en offert på 1.503.000 NF nu och vi funderar på hur mycket vi skall kapa från det (tapetsering/målning är kapat redan)... kanske man tjänar rätt bra på att lägga takpannorna själva, samt lägga golvet själv; de skall ju inte börja lägga golvet förrns vecka 11 efter leverans.

För övrigt är det alldeles för lätt att skriva Skitstahus.. hoppas det inte är ett omen :)

Edit: Lägga på 140mm istf 195 mm i väggarna kostar runt 20¨ extra... är det värt det?

Anneli skrev:
Nu bor vi i ett helt underbart timmerhus från Estland!! Det är ju lite speciellt med ett timmerhus så vi skulle vilja prova på ett "vanligt" hus denna gången.
Anneli, berätta mer om ert timmerhus från Estland!!

Vi byggde ett Myresjöhus i Umeå (Umedalen) för 5 år sedan (som vi trivs bra i) men de senaste två åren har vi funderat på att köpa ett timmerhus från just Estland. Vi tilltalas av det sunda klimatet som ska råda i timmerhus (avsaknad av plast, lim och isolering, timmerväggar som andas m.m.). Och så är de ju så mysiga! Det är verkligen drömmen för oss.
Kan inte du berätta om era erfarenheter? Vilket företag köpte ni huset av? Kom de till Sverige och monterade det? Hur tjocka timmerväggar har ni? Är huset oisolerat? Ritade ni huset själva eller valde ni en befintligt hustyp? Vad KOSTADE det???
Vi har massor av funderingar just nu och det skulle verkligen kännas bra att få ta del av någons erfarenheter som redan gjort det vi drömmer om.

Jag kan ju berätta om vårt Myresjöhus. Det är ett Storgården som breddats 60 cm och vi flyttade lite väggar (större hall, extra klädkammare). Breddningen kostade givetvis extra men inte att ändra lite i planlösningen. Vi valde till ett fristående garage på ca 30kvm också. Vi köpte målningsförberett vilket betyder att vi fick spackla, måla och tapetsera samt lägga golv och sätta upp lister och innerdörrar själva, samt måla utvändigt. Sparade ca 125 000 kr på det. Det hade helt klart varit värt att betala det för att slippa ( har fortfarande inte satt upp alla lister), men eftersom vi inte hade någon kontantinsats så blev det egna arbetet vår insats för att få banklån överhuvudtaget. Allt som allt kostade det nästan 1,9 miljoner varav tomten stod för 300 000. Låter billigt nu när det värderats till nästan 3 miljoner men då var det många som höjde på ögonbrynen och tyckte vi var lite galna.
Säljaren på Myresjöhus var OK men jag tyckte inte han hade tillräckligt tålamod med oss frågvisa förstagångsbyggare och vår beslutsångest. Hantverkarna gjorde sitt jobb men några mindre fel gjordes när vattenledningar skulle dras (kom upp lite fel ur grunden) och efter det var de mest sura vilket inte var så kul. Åtgärder som skulle fixas efter slutbesiktningen drog också ut väldigt på tiden och vi fick jaga och påminna i nästan ett år. Men när det var glömt så var vi nöjda.

Nu hoppas jag få höra mer om timmerhus!! :)

mnorin skrev:
Anneli, berätta mer om ert timmerhus från Estland!!

Vi byggde ett Myresjöhus i Umeå (Umedalen) för 5 år sedan (som vi trivs bra i) men de senaste två åren har vi funderat på att köpa ett timmerhus från just Estland. Vi tilltalas av det sunda klimatet som ska råda i timmerhus (avsaknad av plast, lim och isolering, timmerväggar som andas m.m.). Och så är de ju så mysiga! Det är verkligen drömmen för oss.
Kan inte du berätta om era erfarenheter? Vilket företag köpte ni huset av? Kom de till Sverige och monterade det? Hur tjocka timmerväggar har ni? Är huset oisolerat? Ritade ni huset själva eller valde ni en befintligt hustyp? Vad KOSTADE det???
Vi har massor av funderingar just nu och det skulle verkligen kännas bra att få ta del av någons erfarenheter som redan gjort det vi drömmer om.

Jag kan ju berätta om vårt Myresjöhus. Det är ett Storgården som breddats 60 cm och vi flyttade lite väggar (större hall, extra klädkammare). Breddningen kostade givetvis extra men inte att ändra lite i planlösningen. Vi valde till ett fristående garage på ca 30kvm också. Vi köpte målningsförberett vilket betyder att vi fick spackla, måla och tapetsera samt lägga golv och sätta upp lister och innerdörrar själva, samt måla utvändigt. Sparade ca 125 000 kr på det. Det hade helt klart varit värt att betala det för att slippa ( har fortfarande inte satt upp alla lister), men eftersom vi inte hade någon kontantinsats så blev det egna arbetet vår insats för att få banklån överhuvudtaget. Allt som allt kostade det nästan 1,9 miljoner varav tomten stod för 300 000. Låter billigt nu när det värderats till nästan 3 miljoner men då var det många som höjde på ögonbrynen och tyckte vi var lite galna.
Säljaren på Myresjöhus var OK men jag tyckte inte han hade tillräckligt tålamod med oss frågvisa förstagångsbyggare och vår beslutsångest. Hantverkarna gjorde sitt jobb men några mindre fel gjordes när vattenledningar skulle dras (kom upp lite fel ur grunden) och efter det var de mest sura vilket inte var så kul. Åtgärder som skulle fixas efter slutbesiktningen drog också ut väldigt på tiden och vi fick jaga och påminna i nästan ett år. Men när det var glömt så var vi nöjda.

Nu hoppas jag få höra mer om timmerhus!!  :)
Har skickat PM till dig. Om det är fler som vill veta så hojta till så skriver jag även här!

daniel_168 skrev:
Hej, Umeåbyggare!

Skrev att jag skulle återkomma och det gör jag nu. Bygglov fixat, banklån fixat, avrop fixat. Husleverans i slutet på maj.

Byggplats: Verkholmen, ute efter Rovågervägen, i Täfteå, ca 1,5 mil från Umeå (universitetet).

Längtar oerhört! Nu måste bara denna permafrost ge med sig så att vi inte tvingas gräva i meterdjup tjäle.  >:(
Vet du vilket företag som byggt huset i början av Rovågeresvägen? Det som är grå/blå aktigt. 1½ plans där garaget sitter ihop med huset. Ligger på höger sida om man kommer från stan?!

Märkligt liten aktivitet i denna tråd trots att det byggs massor i Umeå.
Är själv inte byggare utan köpte färdigt hus för några år sedan men har planer på att bygga i framtiden.

Skulle gärna ta lite information om timmerhusen som det pratades om tidigare i tråden.

Vi var i Estland på semester i juli och besökte ett timmerhusföretag som bara bygger utomlands, mest i Norge och de skickar sina gubbar att montera huset bara man fixar logi åt dem.
Vi har just skickat in en planlösning som vi vill ha prisförslag på.
De har en väldigt informativ hemsida som även finns på svenska: www.toptimber.ee

Bifogar även vår planlösning och tar gärna emot kommentarer på sånt som vi inte tänkt igenom ordentligt. :)

• Loghome_big_alt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckert hus :o Man behöver då inte slåss om badrumen iaf ;D Hur många kvm e det så litet kan det inte vara? Vart i Sörfors funderar ni att bygga? Nya området på lievägen eller? Återigen läckert hus sätt i gång å bygg nu så man får komma å titta. Det e som småkul det här med att bygga hus :)

Tackar, vi är rätt så nöjda med planlösningen, vet inte hur många månader vi skissat på den. Med 4 barn så behövs det många badrum, och sovrum och sovloft. ;)
Det är ungefär 215kvm (exkl. sovloft, uterum och garage). Har funderat mycket på om det blir för stort men jag tror vi behöver så mycket yta.
Vi har hittat en tomt på Morvägen som vi vill köpa. Inom något år ska det bli ett tiotal tomter till där har vi hört.

Jag hör av mig när det finns något att titta på. ;D

Ja det tyck ja. Ska bli spännande att följa erat bygge. Dessutom nära för oss att komma och kika. Det var väll en byggboom efter morvägen på 90-talet. Många fina hus finns det där. men erat lär ju bli något utöver det vanliga iaf. ;D Finast i Sörfors. ;)

Ja, det finns många fina hus längs Morvägen. Vi hoppas kunna platsa bland dem med vårt hus i alla fall. ;)

Länken till tillverkarens hemsida var www.toptimber.com inte .ee som jag skrev tidigare (om nu någon var intresserad) :-?

Hur går det för alla Umeå-byggare? Är så nyfiken! Vi söker fortfarande tomt - är nog lite kräsen ;D. Dock ligger vi väldigt bra till i Kommunens tomtkö så kanske det blir nått vid nästa tomtdelning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.