birgi skrev:
Vilken stil är det på ert nuvarande hus? Vilken husleverantör valde ni då?
Nu bor vi i ett helt underbart timmerhus från Estland!! Det är ju lite speciellt med ett timmerhus så vi skulle vilja prova på ett "vanligt" hus denna gången.

Tack för att du berättade lite om era erfarenheter. Var det svårt att få igenom personliga önskemål? Blev det väldigt dyrt om man ville göra större ändringar? Har nämligen fått uppfattningen att just det varierar mellan olika företag, hos en del kostar det inget extra (att flytta väggar, ändra planlösning osv) medans hos andra tillkommer extra kostnader.
[/quote]

Ugglanserien hos LB-hus är deras "lågprisserie" och har inte samma möjligheter till ändringar som deras övriga hus. Standarden i grundutförande är hög och det finns prislista på vissa ändringar som t ex ryggåstak, förlängning av vardagsrum etc. Vi har inte flyttat några väggar så jag kan tyvärr inte dela med mig av några sådana erfarenheter. Vet dock att möjligheterna att ändra är begränsade just i denna serie för att hålla priset nere.

Tack för alla svar som jag fått, lite klokare har jag nog blivit! ;D Ni får gärna berätta mer på vägen! Måste ju finnas fler som bygger i Umeåområdet, skulle vara intressant att höra från fler personer!

Hej Vi tog det enkla ett färdigt Ä-hus med garage och alla avgifter 1.4 mkr. Bygger utanför Ume. ;D

Hej igen.

Jo, vi byggde alltså ett LB-hus. Modellen heter storspoven, men enligt den gamla ritningen (de har ju ny katalog sedan nåt halvår tillbaka där det huset är väldigt annorlunda). Vi flyttade in i Juli och är nöjda.
Framförallt har byggarna varit väldigt duktiga och schyssta vilket jag tror är det viktigaste för ett lyckat bygge.
Säljarna drog ju som sagt till Myresjö och det mitt i vårt bygge, men det påverkade inte så mycket eftersom vi då hade klart med det mesta som rörde dem.

Vi har kunnat göra ändringar. Huset är förlängt, takhöjden 2.60 och innerväggarna kunde flyttas en hel del.
Totalt sett är vi alltså nöjda. Den enda otrevliga överraskningen som vi stött på var den extra-faktura som vi fick på markarbetet. Det som ingår räcker inte långt !!

Vi ska bygga utanför Umeå, men har inte skickat in papprena om bygglov än. Återkommer när vi gjort det så kan jag berätta mer om vårt planerade bygge.

Hej
Vi bygger i Umeå, rätt centralt, men inte ett prefab-hus-. Vi bygger lösvirkeshus till ett helt okej pris med en firma som vi är mycket nöjda med hittils. Mycket kompetenta hantverkare, god service, enorm flexibilitet so far. Återstår att se om vi är lika nöjda i slutet av mars då vi flyttar in. :-)

lindansare skrev:
Hej
Vi bygger i Umeå, rätt centralt, men inte ett prefab-hus-. Vi bygger lösvirkeshus till ett helt okej pris med en firma som vi är mycket nöjda med hittils. Mycket kompetenta hantverkare, god service, enorm flexibilitet so far. Återstår att se om vi är lika nöjda i slutet av mars då vi flyttar in. :-)
Du får gärna höra av dig när det närmar sig om hur allt funkade!

sask skrev:
Hej Vi tog det enkla ett färdigt Ä-hus med garage och alla avgifter 1.4 mkr. Bygger utanför Ume. ;D
Ok, men man kan inte flytta väggar osv i Älvsbyhus va?

birgi skrev:
Vi bygger ett omritat villa Sparreholm i två plan, 190 kvadrat.
Vilket fint hus! :) Spännande och smart planlösning. Jag tittade också på Sparreholm när vi valde husmodell, och jag förstår verkligen att ni fastnat för det.
Hur många tomter finns det på Kronan? Vad hade ni för byggregler avseende färg, yta, tak, våningar osv? Vad bygger folk för husmärken där?

Byggarinnan skrev:
[quote author=birgi link=1135801776/0#3 date=1135806746]
Vi bygger ett omritat villa Sparreholm i två plan, 190 kvadrat.
Vilket fint hus!  :)  Spännande och smart planlösning. Jag tittade också på Sparreholm när vi valde husmodell, och jag förstår verkligen att ni fastnat för det.
Hur många tomter finns det på Kronan? Vad hade ni för byggregler avseende färg, yta, tak, våningar osv? Vad bygger folk för husmärken där?
[/quote]

I etapp ett bebyggs 39 tomter och just nu har kommunen fördelat ytterligare 51 tomter. Det är första gången på över 20 år som man har rätt att bygga vilken hustyp man vill i Luleå. Det är helt sjukt, men Älvsbyhus har genom ett avtal med kommunen tidigare haft total monopol. Nu byggs det väldigt blandat, det märks att det funnits ett uppdämt behov av annat än Älvsbyhus. Hittills finns ett hus till i funkisstil - det är ett lösvirkeshus, Lapplihus, K-rautahus, Skidstahus och ett Warm house.
Man får bebygga 25% av tomtytan (vår tomt är 850 kvadrat), upp till två fulla plan, färgsättningen på fasaden är fri (kollade det med kommunen för ett par veckor sedan då jag hört att brinkenfolket är begränsade i färgvalet).

Anneli skrev:
[quote author=sask link=1135801776/0#18 date=1136132211]Hej Vi tog det enkla ett färdigt Ä-hus med garage och alla avgifter 1.4 mkr. Bygger utanför Ume. ;D
Ok, men man kan inte flytta väggar osv i Älvsbyhus va? [/quote]

Är inte intressant för oss.

sask skrev:
[quote author=Anneli link=1135801776/0#23 date=1137058224][quote author=sask link=1135801776/0#18 date=1136132211]Hej Vi tog det enkla ett färdigt Ä-hus med garage och alla avgifter 1.4 mkr. Bygger utanför Ume. ;D
Ok, men man kan inte flytta väggar osv i Älvsbyhus va? [/quote]

Är inte intressant för oss.
[/quote]

Men för oss! ;) :D

Hej, Umeåbyggare!

Skrev att jag skulle återkomma och det gör jag nu. Bygglov fixat, banklån fixat, avrop fixat. Husleverans i slutet på maj.

Byggplats: Verkholmen, ute efter Rovågervägen, i Täfteå, ca 1,5 mil från Umeå (universitetet).

Längtar oerhört! Nu måste bara denna permafrost ge med sig så att vi inte tvingas gräva i meterdjup tjäle. >:(

Daniel vad blev det för hus?? ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.