I vår hall har vi behov av en avlastningshylla med krokar att hänga kläder på. Måtten kan vara max 2000x125, och min första tanke var en tavellist som man sätter krokar under. Men när jag funderat vidare undrar jag om det inte skulle vara snyggare och mer praktiskt med ett hyllplan med lådor, dold upphängning och krokar under istället. Då kan man få undan småsaker som nycklar, mobiler osv i lådorna istället för att de ska ligga ovanpå och se skräpiga ut.

IKEA har en variant här, men den har ju fel mått såklart. Men det är den principen jag tänker mig.

Skulle gärna testa att bygga en egen, men vet inte riktigt hur man bäst går tillväga? Är det mdf man ska använda eller någon form av trä? Tänkte förresten måla allt vitt. Själva stommen borde inte vara allt för svår (två st 2000x125 med distanser mellan som limmas och skruvas?), men hur gör man lådorna? Och upphängningen: kan man kanske sätta ett bakstycke på stommen som går ner en bit nedanför stommen så att man kan sätta krokar där, och samtidigt använda bakstycket till att fästa allt i väggen? Helst skulle man ju slippa konsoler.

En variant är ju att kolla om Ikeas går att bygga om. Att såga ned den smalare och sen skarva ihop 1,5 st.

Annars är MDF bra att köra med. Stommen är ju enkel som du beskriver det, men det är alltid lite pyssel med lådor, man måste vara väldigt nogrann med måtten för att det skall funka bra. Att som du beskriver sätta en rygg som du skruvar i väggen borde ju funka. Med en så smal hylla blir ju inte vridmomentet speciellt stort.

En cirkelsåg/sänksåg med skena är guld värd när man skall såga upp såna här grejor....

Ja, det kanske kan gå att kapa ner IKEA:s hylla? Den blir ju lite kortare, men det kanske det kan vara värt om det är besvärligt att göra egna lådor.

Om man kunde hitta färdiga lådor någonstans och bara göra stommen själv vore det ju också en idé, fast var man skulle hitta det till rimligt pris vet jag inte...

IKEA:s hylla finns inte att få tag på! Har frågat efter den och allt de kan säga är att den är slut på lager och att de inte vet när de får in den igen. Måste vara något problem med produktionen?

I alla fall är jag inne på att göra en egen hylla istället. Tänkte mig något liknande den bifogade bilden. En 1995 mm bred hylla med lådor i tre olika storlekar för att göra den lite mer intressant. Stommen i 16 mm MDF, som också används till lådfronterna, medan sidor och bakstycke i lådorna blir i planhyvlad 8x69 mm furu. Stommen tänkte jag plugga och limma, förutom undersidans infästning i bakstycket där jag tänkte använda någon skruv (såg någonstans att 7x50 kopplingsskruv skulle vara bra?). Eller ska jag plugga även här?

Lådorna tänkte jag skruva och limma. Lite osäker på vad jag ska använda för material till lådbotten dock. 3.2 mm board kanske? Vet inte om det finns något tunnare man kan ta? Tänkte såga ett 3 mm djupt spår att passa in botten i.

Hoppas jag inte tar mig vatten över huvud med så många lådor bara :S

• hallhylla.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.