41 850 läst ·
32 svar
42k läst
32 svar
Bygga hus med slipat betonggolv?
Det är dyrare utan lister som ju döljer byggskavankerna. Att det är svårare att måla förstår jag inte. Man förutsätter att en målare är någotsånär säker på handenBiffen87 skrev:
Jag förstår heller inte varför man ska "förstöra väggarna efter en vecka"? Nu är det dags för mig att måla om i hall och kök - efter 10 år. Men så har jag haft 2 valpar som vuxit upp i huset ... och alla dessa kära, kladdiga barnbarnshänder...
Ok - jag missade detta. Jag har vita, putsade väggar. Stenhus. Tror inte jag skulle valt denna lösning i ett trähus. Då skulle jag hellre valt trägolv.JAM skrev:
Men å andra sidan har jag golvplank i övervåningen, målade väggar och inga golvlister där heller.
Redigerat:
handlar inte om att bara spara nere vid golvet. villan vi gjorde va siporex block å lite gips så va brespackling av väggar ända ner till golv å armeringsduk.
Fast har man murare som nätar å putsar så slipper man det (men de hade inte vi).
å man spacklar sällan ända ner till golv man brukar släppa 10-20 mm vid golvet, men utan golvlister så e det hela vägen ner samt man ska ligga ner på alla 4 å slipa med en kloss vilket man inte gör i vanliga fall heller, sen armeringsduken ska skäras ända nere vid golvet vilket tar längre tid för det e ett rent helvete å skära sen ska du foga nere vid golv vilket man heller inte gör å sen ligga spara på frihand nere vid golv vilket man heller inte gör. alla momenten ja har nämnt e inget som ingår i vanliga fall. å listerna skyddar väggarna en del från dammsugarmunstycke å golvmoppen. väggarna har man inte direkt 40 glans på som golvlister å ju mindre glans ju mer känsligare e väggarna för smuts. alla som har golvlister å som bott in sej har sällan klanderfria golvlister dom e jackade svarta märken efter dammsugaren å skitig efter moppen. men de e okej för det bryter av väggen. utan golvlister ser de förjävligt ut. De e en smaksak men ja hade kört lister för de ramar in det betydligt snyggare
Fast har man murare som nätar å putsar så slipper man det (men de hade inte vi).
å man spacklar sällan ända ner till golv man brukar släppa 10-20 mm vid golvet, men utan golvlister så e det hela vägen ner samt man ska ligga ner på alla 4 å slipa med en kloss vilket man inte gör i vanliga fall heller, sen armeringsduken ska skäras ända nere vid golvet vilket tar längre tid för det e ett rent helvete å skära sen ska du foga nere vid golv vilket man heller inte gör å sen ligga spara på frihand nere vid golv vilket man heller inte gör. alla momenten ja har nämnt e inget som ingår i vanliga fall. å listerna skyddar väggarna en del från dammsugarmunstycke å golvmoppen. väggarna har man inte direkt 40 glans på som golvlister å ju mindre glans ju mer känsligare e väggarna för smuts. alla som har golvlister å som bott in sej har sällan klanderfria golvlister dom e jackade svarta märken efter dammsugaren å skitig efter moppen. men de e okej för det bryter av väggen. utan golvlister ser de förjävligt ut. De e en smaksak men ja hade kört lister för de ramar in det betydligt snyggare
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Om man bortser från kostnader som tillkommer vid gjutningen så kostar superfloor mellan 500 och 800 kr per m² i en villa mkt beroende på när i bygget man slipar dvs mellanväggar och om gips / osb kommit upp
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fast en riktig parkett kostar ju minst 500 per m² inlagd natursten är ju snyggt ligger på ca 700-1000 klinker runt 500-700... så det beror på vad man tycker är snyggt vad man ska tänka på är att golvsliparen inte har nån trollstav utan är golvet dåligt gjutet så är det ingen som kan slipa det bra...
Jag tänkte försöka hålla ner kostnaderna på husbygget så gott jag kan.
Om ett slipat betong golv blir mycket dyrare än tex. ett klick-golv så får det vara med betongslipandet.
Förstår egentligen inte varför det ska bli så dyrt. Golvet är ju i princip slätt efter att man glättat det.
Om ett slipat betong golv blir mycket dyrare än tex. ett klick-golv så får det vara med betongslipandet.
Förstår egentligen inte varför det ska bli så dyrt. Golvet är ju i princip slätt efter att man glättat det.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är golvet "perfekt" behöver det inte kosta så mycket tex htc bronze poleras direkt på betonghuden men då krävs det mycket av betongarna så kanske du kommer ner till 350kr istället beroende på storlek..