38 987 läst ·
99 svar
39k läst
99 svar
Bygga hus i Kristianstad
Vi betalade inget extra för att kommunen ändrade höjden. Markentreprenören vill egentligen det men eftersom det var dem som hade kontakten med kommunen och fick det första (felaktiga) beskedet från kommunen så tyckte jag att det var en sak mellan dem. Hade jag varit inblandad hade jag säkert fått ta smällen också. Det blev mer fyllmassor och maskintimmar som markentreprenören fick ta kostnad för.
Det som dock har blivit en merkonstnad för oss är att vårtr hus blev placerat ganska högt så tomten i övrigt är blev låg. Denna har vi fått höja med ett antal lass med jord. På detta så jobbar inte markentreprenörer gratis. Men igår såde vi gräs så nu skall vi inte röra vår tomt mer i år
Det som dock har blivit en merkonstnad för oss är att vårtr hus blev placerat ganska högt så tomten i övrigt är blev låg. Denna har vi fått höja med ett antal lass med jord. På detta så jobbar inte markentreprenörer gratis. Men igår såde vi gräs så nu skall vi inte röra vår tomt mer i år
Så härligt för er och verkligen något att se fram emot till nästa år!!!brinckis skrev:Vi betalade inget extra för att kommunen ändrade höjden. Markentreprenören vill egentligen det men eftersom det var dem som hade kontakten med kommunen och fick det första (felaktiga) beskedet från kommunen så tyckte jag att det var en sak mellan dem. Hade jag varit inblandad hade jag säkert fått ta smällen också. Det blev mer fyllmassor och maskintimmar som markentreprenören fick ta kostnad för.
Åh så bra och inte mer än rätt! Blev faktiskt lite nervös där ett tag när jag hörde om kommunens involvering! Känns som att det är så mkt oförutsägbart som kan ske och ställa till det för en! Träffade och pratade dock med vår kontakt på Movehome idag och nu känns det lite bättre. Vi har fått en ny produktionskalkyl som inte blev så mkt dyrare än vad vi själva hade kalkylerat med! Har ägnat kvällen till att läsa igenom alla papper, puh och har till slut också skrivit under! Sambon lämnar in papperna i morgon 😜.
Men igår såde vi gräs så nu skall vi inte röra vår tomt mer i år![]()
Haha, så kul och tack så mktbrinckis skrev:
Hade tänkt köra förbi idag och kolla men hann inte till slut.
Var inne och kollade även jag på kommunens hemsida och mkt riktigt finns tomten med som ledig...
Vi har hur som helst skickat in papper och fått tillbaka nybyggnadskartan så jag tänker att det nog inte är någon fara!
Kanske har de andra tomtägarna kommit längre i processen...
Hur som helst, nu kör vi och det känns super kul! Lite jobbigt att vänta in alla delmoment i processen bara
Vi hörs!
/C
Hur har det gått? Tomten är fortfarande ledig på kommunens hemsida. Jag hörde också ihelgen om ett annat par som är intresserade av just den tomten.ChristinaH skrev:Var inne och kollade även jag på kommunens hemsida och mkt riktigt finns tomten med som ledig...
Vi har hur som helst skickat in papper och fått tillbaka nybyggnadskartan så jag tänker att det nog inte är någon fara!
Kanske har de andra tomtägarna kommit längre i processen...
Hur som helst, nu kör vi och det känns super kul! Lite jobbigt att vänta in alla delmoment i processen bara. Men den som väntar på ngt gott...
)
Vi hörs!
/C
Hallå där!brinckis skrev:
Tack, vi väntar besked om bygglovet som vi skickade in för ca tre veckor sedan! Lite jobbig väntan, vill ju gärna dra igång nu så att vi kan få lite framförhållning om när huset kan tänkas bli färdigt!
Jag ringde faktiskt till kommunen och pratade med dom efter att du påtalade det där med tomten sist och då sa dom att det bara var en miss.
Ringde hur som helst nu igen, vill ju helst inte att det ska bli ngt missförstånd eller klödd!!! Ann som jag talade med skulle kolla med Marieth men hon sa att vi inte behövde bekymra oss. Har ju fått tillbaka papper och har även lagt handpenningen.
Hur som helst, tack för att du uppmärksammade oss på detta igen!
Dom borde ju verkligen ta bort tomten nu som ledig!!!
Kul också att ni har hört om ytterligare folk som är intresserade av att bygga i området
Vi blir kanske en nätt liten skara grannar iaf
Hoppas att ni har det bra och att ni njuter av ert fina hus
Det blir säkert bra till slut. Men väntan är jobbig. Vi hade nog lite flyt då det verkade vara väldigt lugnt med nybyggnationer i våras, så det gick ganska fort.ChristinaH skrev:
Hörde att det troligtvis skall byggas ett SMV Nybro på tomt 1 och ett likadant men med liggande panel på tomt 6 eller 8. Då blir det nog på tomt 8 då ni har tomt 6
Nu borde snart våra närmaste grannar (tomt 15) flytta in. Sist vi talade med dem så sa dem mitten av november och det har det ju redan varit. Men de har hantverkare från tidig morgon till sen kväll (kl. 22 i lördags) vardagar som helger så de börjar nog få lite panik känns det som. I vilket fall så skall det bli trevligt att inte vara ensamma på gatan.
Ha det bra
brinckis skrev:Hörde att det troligtvis skall byggas ett SMV Nybro på tomt 1 och ett likadant men med liggande panel på tomt 6 eller 8. Då blir det nog på tomt 8 då ni har tomt 6. Ni blir omringade av Nybro hus
.
Haha, det förvånar mig verkligen inte! Sa faktiskt senast idag till vår kontakt på Movehome, att det är bra om vi kommer igång snart så att folk kanske får upp ögonen för Movehome också!
Ert hus är som sagt verkligen jätte fint och har mkt trevliga detaljer exteriört så folk har säkert kört förbi och inspirerats)!
Vårt hus kommer att bli betydligt enklare exteriört än ert men vi har iaf valt liggande panel vilket jag tycker är en trevlig "kostym" på ett hus)!
Nu borde snart våra närmaste grannar (tomt 15) flytta in. Sist vi talade med dem så sa dem mitten av november och det har det ju redan varit. Men de har hantverkare från tidig morgon till sen kväll (kl. 22 i lördags) vardagar som helger så de börjar nog få lite panik känns det som. I vilket fall så skall det bli trevligt att inte vara ensamma på gatan.
Oj, det låter lite jobbigt både för dom och er kanske...
Vi pratade faktiskt här hemma om det, att det nog kan bli några stökiga och röriga år framgent med en hel del byggdamm hehe. särskilt med tanke på att området verkar exploateras i en lugn takt :-S.
Ha de gott så länge!
Åh, det var ju fint!brinckis skrev:
Var ute och tittade snabbt på kommunens hemsida och det ser ju ut att stämma.
Så får vi nära grannar ganska snart då, kul
Bra att dom har löst det, blir ju helt missvisande för eventuella intressenter om tomter står som lediga som inte är det!
Säkert så att de har blandat ihop, lite konstigt dock att man ska behöva ringa två samtal innan de gör ngt åt saken!
Borde ju verkligen ligga i kommunens intresse... kan tyckas!
Hallå där 😃!
Så har hjulen äntligen börjat röra på sig så sakteligen och vi har äntligen fått besked om att man troligtvis börjar anlägga vår platta under vecka 15-16! Huset levereras sedan efter ett par tre veckor om jag förstod saken rätt! Känns både spännande, pirrigt och lite läskigt
)!
Får snart besked om definitivt datum då huset är färdigt.
Så snart lär det bli lite aktivitet i området igen 😜!
Må så gott!
Så har hjulen äntligen börjat röra på sig så sakteligen och vi har äntligen fått besked om att man troligtvis börjar anlägga vår platta under vecka 15-16! Huset levereras sedan efter ett par tre veckor om jag förstod saken rätt! Känns både spännande, pirrigt och lite läskigt
Får snart besked om definitivt datum då huset är färdigt.
Så snart lär det bli lite aktivitet i området igen 😜!
Må så gott!
Tack! Sambon kommer att ta ledigt och jag ska försöka ta mig ut till bygget med våra tre små, är ju såå spännande och intressant att se! 😄Ellboj skrev:
Allt går enligt plan. Har vi tur så får vi besikta huset i slutet av mars! Alla väggar är uppsatta o gipsade o målade, innetak på plats. Nästa vecka lägger de golv o kompletterar eljobben. I mars ska köket komma o vvs:arn ska komplettera badrummen. Har varit i huset kanske 8-9 ggr under byggtiden o det e ballare för varje gång man är där
Toknöjda med våran byggmästaren.