Hej, tänkte eventuellt bygga ett atterfallshus på en ö i skärgården.
Jag kommer isånafall bygga huset på en berghäll, jag undrar om det finns någon nackdel att gjuta plintar i berget och sedan sätta reglar etc på det?

Fördelar är väl att reglar osv hamnar ju en bit ovanför marken och att det är bara borra hål i berget så man får fäste med armeringsjärn så man kan få betongen att "fastna"

Tänker jag fel eller finns det någon för och nackdel med att bygga med olika typer av grunder på berghällar?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Datagubben skrev:
Hej, tänkte eventuellt bygga ett atterfallshus på en ö i skärgården.
Jag kommer isånafall bygga huset på en berghäll, jag undrar om det finns någon nackdel att gjuta plintar i berget och sedan sätta reglar etc på det?

Fördelar är väl att reglar osv hamnar ju en bit ovanför marken och att det är bara borra hål i berget så man får fäste med armeringsjärn så man kan få betongen att "fastna"

Tänker jag fel eller finns det någon för och nackdel med att bygga med olika typer av grunder på berghällar?
På berghäll hade jag nog valt plintgrund också, nackdelen är väl att en plintgrund är ngt kallare (pga drag) än andra typer.
Men på en ö så är det väl (?) också svårare med logistiken, så även det talar för plintgrund (mindre mängd material att frakta osv)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.