Hej,

Nu har jag sökt och sökt och läst allt jag kan komma över, men känner ändå lite osäkerhet inför mitt kommande gargegrundsbygge. Därför undrar jag om någon kunnig person vill göra en liten lista över de steg man ska gå igenom för att få ett bra resultat.

Jag är helt klar över och hittat mycket information om hur själva grunden ska göras, ska jag väl erkännas, men däremot är informationen om förarbetet väldigt knapphändig. De steg som jag mest efterfrågar är alltså hur jag ska förbered marken upp til grunden. Just nu har vi bara tagit bort all marjord, och har endast grus där grunden ska stå. Undersidan grunden ska ligga ca 20 cm över nuvarande marknivå.

Fundera även på om du ska ha markisolering vid hörnen. Använd 0/18 makadam för grunden och se till att packa allt väl med en padda. Du behöver ingen markduk. Fyll på med 5/8 grus och kratta ut så du får en jämn och fin bädd att lägga cellplasten på. Ett bra hjälpmedel som du har nytta av under hela bygget är en bygglaser (roterande). Använd den för att få gruset jämt och socklarna på rätt höjd och i linje. Bygg en ram av trä som du sätter socklarna mot. När väl alla socklar är på plats samt första cellplast lagret, efterfyller du med grus så blir det stabilt inför gjutningen. Läs på på detta forumet vad som kan gå fel vid gjutning. Jag och många andra har skrivit om sina erfarenheter på gjutdagen och det är ovärderligt att få den typ av information så man kan förbereda sig på allt (de går inte att hitta i några brochyrer heller).
/CC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.