Jag har ett skjul/bod som jag skulle vilja bygga golv i. "Grunden" består av en betongram som är ca 4 x 6 m med jordgolv innanför (se skiss). Avståndet från jorden till övre kant på ramen varierar mellan ungefär 10-30 cm, det sticker även upp berg på en del ställen. Ramen är kanske 30 cm tjock. Väggarna består av plankor som sitter på utsidan av ramen.

Boden ska användas till vedbod, förvaring av trädgårdsmöbler och dylikt. Den är inte tätt eller isolerad, det är springor mellan väggplankorna.

Hur gör jag enklast här? Jag vill helst ha golvet i nivå med ramen, alltså går det inte att lägga reglar rakt över ramen. jag har funderat på att fästa reglar med balkskor på insidan av ramen och stötta dessa mot betongplattor på mitten. Finns det något enklare/bättre sätt?

Vilket material är lämpligt för själva golvet? Det verkar enklast med någon form av skiva. Jag har inga estetiska krav.

Schematisk illustration av en betongplatta, 6x4 meter, ovanpå jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp!
 
Tomture61
Med en spännvidd på 4 m så behövs det 45 x 220 reglar med cc 60 cm ( detta utan stöd av byggsten)
Bygger du med stöd så kan du gå ned i dimension på reglar .....
Spånskivor är fuktkänsliga , trägolv mindre fuktkänsligt + lägger du en svetsad plastmatta på detta (y)
Plastmatta kräver dock en diffusions tät undersida på golvreglar eller ventilerad grund .
Man vill inte stänga in markfukt mellan plastmattan och trävirke .
 
Redigerat:
  • Gilla
Färgkullan
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Fyll upp och lägg plattor...
Perfekt golv för ändamålet och har själv en liknande konstruktion i min bod.

[länk]
Tack för svar!

Jo, jag har övervägt det men tänkte att det var knepigt att få plant om man inte har erfarenhet av markarbete. Men det kanske inte är så svårt?

Hur går man till väga? Markduk, fylla upp, lägga plattor? Måste man padda? Vad är lämplig fyllnadsmassa?
 
K Kotta skrev:
Tack för svar!

Jo, jag har övervägt det men tänkte att det var knepigt att få plant om man inte har erfarenhet av markarbete. Men det kanske inte är så svårt?

Hur går man till väga? Markduk, fylla upp, lägga plattor? Måste man padda? Vad är lämplig fyllnadsmassa?
Det beror lite på omständigheterna och var man lägger ribban...
Utan att veta förutsättningarna så skulle jag troligtvis välja att lägga markduk, makadam, markduk, flis/stenmjöl och slutligen plattor.
Detta förutsätter att det inte kommer stå vatten i gropen utan att det dräneras bort på något sätt så det inte skjuter upp på vintern.
 
Enklaste golvet är trallvirke. Det spelar ingen roll om det kommer in lite fukt, smuts eller liknande då impregnerat virke tål sådant och blir något skadad så byter man ett par brädor.
Betongplattor eller betongsten funkar antagligen utmärkt som stöd och eftersom det inte är så stort utrymme så lägg fler stöd än vad som "är nödvändigt". Du kan också lägga stöd längs kanterna utan att fästa I sockeln.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med en spännvidd på 4 m så behövs det 45 x 220 reglar med cc 60 cm ( detta utan stöd av byggsten)
Bygger du med stöd så kan du gå ned i dimension på reglar .....
Spånskivor är fuktkänsliga , trägolv mindre fuktkänsligt + lägger du en svetsad plastmatta på detta (y)
Plastmatta kräver dock en diffusions tät undersida på golvreglar eller ventilerad grund .
Man vill inte stänga in markfukt mellan plastmattan och trävirke .
Tack för svar!

Man borde kunna gå ned till 45 x 145 med stöd om jag fattat rätt?
 
P-plats P-plats skrev:
Det beror lite på omständigheterna och var man lägger ribban...
Utan att veta förutsättningarna så skulle jag troligtvis välja att lägga markduk, makadam, markduk, flis/stenmjöl och slutligen plattor.
Detta förutsätter att det inte kommer stå vatten i gropen utan att det dräneras bort på något sätt så det inte skjuter upp på vintern.
Jag ska ta med det som alternativ. Det står mig vetrligen inget vatten i gropen men jag vet inte hur fuktig marken är.
 
Z z_bumbi skrev:
Enklaste golvet är trallvirke. Det spelar ingen roll om det kommer in lite fukt, smuts eller liknande då impregnerat virke tål sådant och blir något skadad så byter man ett par brädor.
Betongplattor eller betongsten funkar antagligen utmärkt som stöd och eftersom det inte är så stort utrymme så lägg fler stöd än vad som "är nödvändigt". Du kan också lägga stöd längs kanterna utan att fästa I sockeln.
Ja, det kanske är bästa lösningen. Tack för svar!
 
Tomture61
K Kotta skrev:
Tack för svar!

Man borde kunna gå ned till 45 x 145 med stöd om jag fattat rätt?
Om du har 3 st stödpunkter så klarar du dig med 120 x 45 C24 reglar , cc 60 cm .
2 m mellan stödpunkter .
 
Redigerat:
  • Gilla
Kotta och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker definitivt att du ska ha trall om det ska vara vedbod. Det är bra för veden om den är lite gles också, men där får du väl kompromissa med de andra användningsområdena.

Jag skulle inte vara orolig för att gå ner i dimension på reglarna heller om du har mittstöd. Och är det någonstans du inte utan besvär får in en 120-regel kan man lägga dubbla 90-reglar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle inte vara orolig för att gå ner i dimension på reglarna heller om du har mittstöd. Och är det någonstans du inte utan besvär får in en 120-regel kan man lägga dubbla 90-reglar.
Bra poäng, tack för svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.