4 589 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Bygga gjutform 400mm diameter
Bra idé. Fick tag i en bit 90x0.4 de hade slängt. Då den är för kort så valde jag att gjuta en större platta undertill och typ 10cm upp i röret. Täbkte jag kunde få bort det sen för att höja det, men får inte loss det. I och med att det står i ett djupt hål så är det inte så lätt att komma att bända osv. Är det några problem om jag skulle fortsätta gjuta där och lämna ett rör i stålplåt i marken? Eller behöver jag försöka få upp det? Kanske också var en dum idé att gjuta i två svängar...mexitegel skrev:
Gräv ett hål och ställ en fyrkant av virke sista 10-15 cm upp genom gräsmattan. Gjut direkt ner i marken. Behöver inte vara krångligare än så. MvhP Pyrdon skrev:Hej,
Behöver gjuta fundament för flaggstång. Ska vara 1.2m högt och 0.4m i diameter. Hittar inga sådana stora gjutformar. Bygger man lättast en sådan själv av godtyckligt trä eller kan man typ forma en plexiglasskiva eller någon plåt eller dylikt?
Gjuter man isåfall 1.2m i ett svep, eller gör man det i omgångar?
Nej, det är väl inget problem med att lämna det i marken. Det kommer rosta bort med tiden, del över mark kan du ju kapa bort med vinkelslip om utseendet är viktigt.P Pyrdon skrev:Bra idé. Fick tag i en bit 90x0.4 de hade slängt. Då den är för kort så valde jag att gjuta en större platta undertill och typ 10cm upp i röret. Täbkte jag kunde få bort det sen för att höja det, men får inte loss det. I och med att det står i ett djupt hål så är det inte så lätt att komma att bända osv. Är det några problem om jag skulle fortsätta gjuta där och lämna ett rör i stålplåt i marken? Eller behöver jag försöka få upp det? Kanske också var en dum idé att gjuta i två svängar...
Då det är grävt med maskin samt handgrävt samt väldigt stenig mark så är hålet ganska "fult". Skulle gå åt väldigt mycket betong isåfall..N Nickesågen skrev:
Klicka här för att svara