Hej

Jag går och grubblar kring material för väggarna. Vi bygger ut huset och bygger ett garage på källarplan. Garaget är egentligen inte särskilt mycket under mark, vid garagedörren är den så klart i markplan, i övrigt kanske det är mark upp en halvmeter efter väggarna som max.

Oavsett vilket vill jag i alla byggtekniska avseenden räkna utrymmet som mycket fuktigt och vi bor ganska nära en sjö, så om vattennivån skulle stiga hysteriskt någon gång så ska vi minimera skadorna om det skulle stå vatten upp på garagegolvet.

Så, vad gör vi helst väggarna av? Jag står just nu mellan att mura upp väggarna med leca, alternativt att bygga formar och gjuta väggarna, eventuellt med lite cellplast inuti, eller på utsidan av den gjutna väggen. I så fall gjuter man väl typ 120mm + cellplasten eller nåt sånt. Det ska i alla fall vara rätt rejäla väggar och det ska vara energieffektivt, det är viktigt. Det är inget passivhus vi har tänkt att bygga, men ju närmre desto bättre. Väggen får gärna vara 50 cm tjock, vilket vi har gjort i ritningen.

Vad säger ni andra? Finns det andra bra alternativ?

Tack

Jag har en liknande konstruktion där jag valt att mura med Leca. På den del av väggen som är motfylld har jag 20 cm isodrän på utsidan (plus geoduk), på den del som är mot luft har jag cellplast och puts. Därmed blir den nedre konstruktionen helt öppen och kan torka ut åt båda håll, medan den övre blir ordentligt isolerad och tät (men kan vid behov torka ut inåt, förutsatt att man målar med rätt typ av färg på insidan).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.