Hejsan, vi är inne på att riva en gammal loge bredvid vårat boningshus och bygga upp ett nytt garage med gammalt stuk. Allt för att försöka behålla den gamla charmen utvändigt men med nytt inre och större.
Befintlig byggnad är 6x11M med tvättstuga på ena delen som har ett mått på 6x2,20M. Resten är jord stampat golv i princip..
Nya byggnaden vi skissat lite på är 7.2x15.6M, då kommer tvättstugan bli 7.2x ca3M. Resterande blir garage.
Jag håller på med hobbymeck, vill gärna ta hem verkstaden istället för att hyra ett ställe som jag gör just nu.
De jag har tänkt till garaget är då en "mellan" port där två bilar kan köras in och ställas bredvid varandra, till höger om denna en 3M hög vikport där en bil kan stå och till höger om den ska där vara gott om plats till arbetsbänk/redskap. Tvåpelarlift ska där vara vid vikporten, räcker de med 3M i takhöjd för att ha en lift? Man vill ju gärna kunna gå rak lång under. Tanken är att takstolarna över liften får vara öppna till nock medan resterande behöver vara för loft.
Kommer lägga ner golvvärme på samtliga ytor när man ändå är igång.
Behöver man golvbrunn någonstans i garaget? hur många eluttag, vad för golv, innerväggar, stege/trappa till loftet tex. Vad ångrar ni att ni inte tog med när ni byggde garage? Vad är onödigt?
Behöver tips och trix på allt detta och lite till.
Man har en ide i huvudet men aldrig fel att dividera med andra som gjort detta.
Här är en skiss på hur jag tänkt. Får kanske laborera med måtten då detta va en snabb skiss från Lövångers byggs program.
Befintlig byggnad är 6x11M med tvättstuga på ena delen som har ett mått på 6x2,20M. Resten är jord stampat golv i princip..
Nya byggnaden vi skissat lite på är 7.2x15.6M, då kommer tvättstugan bli 7.2x ca3M. Resterande blir garage.
Jag håller på med hobbymeck, vill gärna ta hem verkstaden istället för att hyra ett ställe som jag gör just nu.
De jag har tänkt till garaget är då en "mellan" port där två bilar kan köras in och ställas bredvid varandra, till höger om denna en 3M hög vikport där en bil kan stå och till höger om den ska där vara gott om plats till arbetsbänk/redskap. Tvåpelarlift ska där vara vid vikporten, räcker de med 3M i takhöjd för att ha en lift? Man vill ju gärna kunna gå rak lång under. Tanken är att takstolarna över liften får vara öppna till nock medan resterande behöver vara för loft.
Kommer lägga ner golvvärme på samtliga ytor när man ändå är igång.
Behöver man golvbrunn någonstans i garaget? hur många eluttag, vad för golv, innerväggar, stege/trappa till loftet tex. Vad ångrar ni att ni inte tog med när ni byggde garage? Vad är onödigt?
Behöver tips och trix på allt detta och lite till.
Man har en ide i huvudet men aldrig fel att dividera med andra som gjort detta.
Här är en skiss på hur jag tänkt. Får kanske laborera med måtten då detta va en snabb skiss från Lövångers byggs program.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Ang golv så har du alla möjligheter att få det rätt från början .
2 pelarlyft bör ha 15 - 20 cm betong , räcker att det är detta 1 m runt pelarna .
Övriga golvet 10 - 12 cm , plus isolera under med minst 20 cm .
Måla med 2k färg så det blir lättstädat .
Avlopp är bra om det hela tiden parkeras blöt / snöig bil .
Eluttag kan aldrig bli för många av , verkstadsbänken bör ha ngr + vid dörrar / portar + utspritt runt garaget .
Kan vara bra att planera var hyllor och fasta föremål kommer att bo .
Glöm ej 3 fas uttag .
Måla med ljusa färger så behövs ej så mycket belysning .
Sätt upp snörasskydd på taket som vetter mot portar / dörr .
Vet ej vilken värmekälla som du kommer att använda men en vedkamin kan vara trevligt också kanske , om det får plats .
2 pelarlyft bör ha 15 - 20 cm betong , räcker att det är detta 1 m runt pelarna .
Eluttag kan aldrig bli för många av , verkstadsbänken bör ha ngr + vid dörrar / portar + utspritt runt garaget .
Glöm ej 3 fas uttag .
Vet ej vilken värmekälla som du kommer att använda men en vedkamin kan vara trevligt också kanske , om det får plats .
Golvbrunn var markant krångligare än jag tänkt i samband med bygglovet för mitt pågående garagebygge. Jag läste på om reglerna och det var specifika krav på oljeavskiljaren, som skulle besiktigas med intervall osv. Det var som om man bygger ett garage som är över 50 m2 med golvbrunn, då verkar tro att man ska anlägga en industriell tvätthall... Det slutade med att jag skippade golvbrunn och för min del som har bilarna under carport-delen och snarare ska ha garage som en yta för motorcykel, entusiastbil och annat så blir inte det en så stor uppoffring.
Utanför detaljplan område. Kommunen nämnde inget om de när jag pratade med dom om detta. Så den kostnaden beräknar jag till 0krF fribygg skrev:
Låter ungefär som jag tänkt. Kommer isoleras bra underifrån iomed golvvärme ska läggas ner när man ändå är igång.Tomture61 skrev:
Ang golv så har du alla möjligheter att få det rätt från början .
Glöm ej 3 fas uttag .
Snörasskydd hade jag inte en tanke på då de sällan är såpass mycket snö här nere i Skåne, men ska absolut ta med de i beräkningen.
Värmekällan vi har till huset/tvättstugen idag är luft/vatten och även den kommer bytas mot en ny i samband med detta ingrepp.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Förhöjd sockel i lättbetongsten eller leca är en god ide .T Tobias Sellgren skrev:Låter ungefär som jag tänkt. Kommer isoleras bra underifrån iomed golvvärme ska läggas ner när man ändå är igång.
Snörasskydd hade jag inte en tanke på då de sällan är såpass mycket snö här nere i Skåne, men ska absolut ta med de i beräkningen.
Värmekällan vi har till huset/tvättstugen idag är luft/vatten och även den kommer bytas mot en ny i samband med detta ingrepp.
Finns även cellplast block (L element) för garage .
Just nu är där ett men de går ner i en stenkista.RoTe skrev:
Min tanke med golvbrunn va att man kan tvätta bilen inomhus på vintern. Men är de så omständligt får man tänka om.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Jag känner en 😉 som byggde garaget med avlopp och Purus oljespärrinsats, fast han råkade mura igen den med ett tunt skikt cement och kom inte på det förrän efter besiktningen 🙄Hemingway skrev:
Golvbrunn var markant krångligare än jag tänkt i samband med bygglovet för mitt pågående garagebygge. Jag läste på om reglerna och det var specifika krav på oljeavskiljaren, som skulle besiktigas med intervall osv. Det var som om man bygger ett garage som är över 50 m2 med golvbrunn, då verkar tro att man ska anlägga en industriell tvätthall... Det slutade med att jag skippade golvbrunn och för min del som har bilarna under carport-delen och snarare ska ha garage som en yta för motorcykel, entusiastbil och annat så blir inte det en så stor uppoffring.
Garaget ifråga är 42 kvm
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-w3PB6WZDVtN8yJC7Y_eaTtPQSgo-faQaAozfEALw_wcB
Min tanke va att kunna ha de för att tvätta bilarna under vintertid. Är de så krångligt får man tänka om och skippa de helt enkelt.Hemingway skrev:
Tvätta bil i eget garage är en intressant tanke, men allt vatten efter väggarna, samt fukten på alla verktyg osv. Det är inte bara avloppet som blir en fråga då. Samt alla kemikalier från avfettning som kommer vara där inne. Nä, de är nog enklast att tvätta ute en mild dag och sedan rulla in.T Tobias Sellgren skrev:
Ja, det var det jag kom fram till också. Att om man verkligen vill ha avlopp får man göra så.Z zwennebanan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden