9 926 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Bygga garage - tips och inspiration
hur gjorde du anslutningen mot huset? Tänkte att det är ju tegel och borde vara/varit stötfogar lite här och där?B Beppo skrev:Vårt garage är lite som det fast ändå inte. 7,2 x 13m ihopbyggt med huset och med infart på kortsidan för att det var vad som passade på tomten. Loft över första 6,5m och öppet i nock de inre 6,5m. Parkering, polering, tvätt i första delen och mek i inre delen (även om den platsen vart blockerad av ett projekt sedan garaget blev klart) saxlyft i platta och travers i takbalk på inre plats. Förvaring på loftet över första platsen men inte ståhöjd pga. taklutningen blev för ful så fick nöja mig med utrymme.
Vi valde putsad fasad. Dels för att huset är i tegel och dels för att jag hatar att måla. Misstagen är att snåla på fel ställen skulle jag säga. Snåla på sådant som går att byta lätt. Jag snålade in på golvet och på belysningen. Att jag skulle tömma garaget nu för att göra om golvet finns inte på kartan. Visst, det är ett jättefint betonggolv med någon form av bindning på men jag skulle önskat ett mer lättstädat och snyggare golv. Belysningen tyckte jag att jag tog i i antal armaturer men det räckte inte ändå och till på köpet snålade jag in på kvalitet på armaturer (Harald nyborg) så visst blev det illigare att köpa in dem men elektrikern kostade lika mycket ändå och nu får han dessutom komma och byta ut alla armaturer igen för alla armaturer har spruckit sönder och riskerar att ramla ner så köp bra grejer. Det blir billigare i längden.
Jag satte verktygstavlor på innersta väggen för att det skulle vara smidigt när man jobbade på bil som stod på lyften. Detta resulterar i att när man mekar utanför garaget så har man minst 26m att hämta ett verktyg och sedan 26m till när man inser att man tog fel storlek. Dessutom bär man inte tillbaka verktygen eftersom man ändå skall fortsätta i morgon. När man då inte fortsätter i morgon och behöver meka med något annat så hänger inte verktygen på tavlan. Har man några olika grejer igång så vips så har man verktygen utspridda i hela garaget och man går där och letar. Så verktygsvagn är att rekommendera för alla de vanligaste verktygen och så kanske tavlor för specialverktyg och annat som inte används så ofta.
El kan jag bara hålla med om. Jag har 4x230 och en trefas-handske var 4e meter.I ingemargavle skrev:Några smådetaljer. Placera inte golvbrunnen precis mitt under "bilen" där ska garagedomkraften vara. Placera golvbrunnen lite ocentrerat men inte så att du kör över den med hjulen. Kolla även kraven på oljeavskiljare innan du lämnar in bygglovet. Reglerna är rätt olika så en toalett eller "föråd" i garaget kan göra kraven lägre = billigare. El, se till att du har gått om uttag på olika faser/ säkringar.
Tryckluft är bra att bygga fast system så men inte behöver dra slang från kompressorn hela tiden. Jag har en vinda vid porten och en vinda längst in i garaget och ett fast uttag på mitten. En tavla vid varje vinda med olika tryckluftsmunstycken på.
Något jag kom på att jag saknar väldigt mycket när man polerar bil är eluttag och tryckluft i taket alternativt att ha det på en verkstadsarm som man kan fälla bort. Störigt med sladdar och slangar när man rör sig på mekpall och har med vagn med medel osv.
Fasaden är en trästomme och så någon betongskiva skruvad på den och sedan putsad med armerat puts. Anslutningen mot huset stoppade vi bara en masonit emellan som sedan togs bort om mjukfogades.P pumpi skrev:
Klicka här för att svara