21 488 läst ·
127 svar
21k läst
127 svar
Bygga garage till elbil - tänk på det här
Räckvidds ångest är helt korrekt något som de flesta nyblivna elbilsägare har och det är förståeligt varför, för räckvidd i en elbil är ganska så annorlunda än vad det är i en bränslebil. Främst beror det på djungeln av vad elenergi kostar beroende på var och hur man laddar från helt gratis till uppåt 25:-/mil, och denna del är en mycket snårig djungel. Efter något år eller två så försvinner den för då vet man hur det fungerar.
Men min svärmor tror fortfarande att man handlar batterier på Coop, och hon tycker att det måste vara tungt att bära hem...
Bränslebilsägare använder däremot räckvidd som huvudargument för att de inte skall/kan skaffa sig en elbil.
I deras fall beror det alltid på okunskap och tvistade idéer om hur saker fungerar samt ivrigt påhejade av medias konstiga rapportering.
Men min svärmor tror fortfarande att man handlar batterier på Coop, och hon tycker att det måste vara tungt att bära hem...
Bränslebilsägare använder däremot räckvidd som huvudargument för att de inte skall/kan skaffa sig en elbil.
I deras fall beror det alltid på okunskap och tvistade idéer om hur saker fungerar samt ivrigt påhejade av medias konstiga rapportering.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
utan att säga för eller emot, men ett par saker jag undrat över med en ren elbil... vad gör man när man får "eltorsk" någonstans.. kommer det en servicebil och laddar upp dig lite eller hur funkar det? sen är väl antalet laddplaster på varje ställe en fråga. jag kan väl tänka mig att stanna och käka om jag reser tex sthlm gbg.. men då gäller det väl att det är ledigt på laddplatsen då.. eller kan man se om det är ledigt eller boka det? annars får man ju planera in ett stopp till och det tror jag många är skeptiska till.
pendla varje dag till jobbet med elbil är väl kanon, men för många är det nog en del annan körning som behöver fungera med.
pendla varje dag till jobbet med elbil är väl kanon, men för många är det nog en del annan körning som behöver fungera med.
Har bekanta med elbilar det dom klagar mest är inte mängden platser vid laddarna eller mängden laddare det är att hitta en som inte är sönder värkar vara det som förstör hela sakenP Peter_Bromma skrev:utan att säga för eller emot, men ett par saker jag undrat över med en ren elbil... vad gör man när man får "eltorsk" någonstans.. kommer det en servicebil och laddar upp dig lite eller hur funkar det? sen är väl antalet laddplaster på varje ställe en fråga. jag kan väl tänka mig att stanna och käka om jag reser tex sthlm gbg.. men då gäller det väl att det är ledigt på laddplatsen då.. eller kan man se om det är ledigt eller boka det? annars får man ju planera in ett stopp till och det tror jag många är skeptiska till.
Nu kanske jag har lite förutfattade meningar men jag undrar lite; en elbil är ju toppen att ha om man pendlar till jobbet, exempelvis. Men vad har man för nytta av solceller på garagetaket om man inte jobbar natt? Om man nu tänker att man skall ladda elbilen med hjälp av solcellerna? Eller är tanken att man skall pumpa ut den solgenererade elen på nätet där någon annan får ta hand om att lagra den för att man senare skall "kvitta" den elen mot det man använder vid uppladdning av bilen. Tycker det verkar bakvänt.
Sedan; om jag inte har en bil med rejäl räckvidd (säg 50 mil på el) så skulle jag inte vilja vara utan en "intern" laddmöjlighet. Jag vill inte råka ut för att bli stående på vägen hem om det visar sig att bilen inte kunna ladda ordentligt under dagen på jobbet eller att den drog lite mer än förväntat och jag kom nästan hem.
Kör idag en BMW i3 Rex, det är en väldigt bra kompromiss. Möjlighet att ladda batteriet om det är så att jag inte kan komma hela vägen fram på laddningen. Och att stanna och ladda batteriet efter vägen mellan hemmet och jobbet är inte något alternativ.
Så, räckviddsångest skulle jag garanterat ha om det vore så att jag var utlämnad till en räckvidd på batteri som inte har rejält betryggande marginaler mot den sträcka jag behöver åka (säg två till tre gånger så lång sträcka enligt batterierna).
Sedan, skall jag åka ordentligt långt; ja då blir det ju förstås en fossilbil som används.
Sedan; om jag inte har en bil med rejäl räckvidd (säg 50 mil på el) så skulle jag inte vilja vara utan en "intern" laddmöjlighet. Jag vill inte råka ut för att bli stående på vägen hem om det visar sig att bilen inte kunna ladda ordentligt under dagen på jobbet eller att den drog lite mer än förväntat och jag kom nästan hem.
Kör idag en BMW i3 Rex, det är en väldigt bra kompromiss. Möjlighet att ladda batteriet om det är så att jag inte kan komma hela vägen fram på laddningen. Och att stanna och ladda batteriet efter vägen mellan hemmet och jobbet är inte något alternativ.
Så, räckviddsångest skulle jag garanterat ha om det vore så att jag var utlämnad till en räckvidd på batteri som inte har rejält betryggande marginaler mot den sträcka jag behöver åka (säg två till tre gånger så lång sträcka enligt batterierna).
Sedan, skall jag åka ordentligt långt; ja då blir det ju förstås en fossilbil som används.
Solcellerna laddar en powerwall funkar som ett batteriV videopac skrev:Nu kanske jag har lite förutfattade meningar men jag undrar lite; en elbil är ju toppen att ha om man pendlar till jobbet, exempelvis. Men vad har man för nytta av solceller på garagetaket om man inte jobbar natt? Om man nu tänker att man skall ladda elbilen med hjälp av solcellerna? Eller är tanken att man skall pumpa ut den solgenererade elen på nätet där någon annan får ta hand om att lagra den för att man senare skall "kvitta" den elen mot det man använder vid uppladdning av bilen. Tycker det verkar bakvänt.
När det gäller Renault Zoe så ringer man på "hjälp" så kommer det en flakbärgningsbil och kör en själv och bilen till närmaste laddstolpe utan kostnad så länge som man hyr batteriet. Kan utnyttjas hur många gånger som helst och utan kostnad.
Jag har använt det en gång men inte för att energin tog slut utan för att bilen signalerade att den var "trasig" och inte kunde ladda, troligen pga att jag då inte fullt ut kunde hantera betalning/laddningsprocessen (om den inte kommer igång inom några minuter efter anslutning så tror den att bilen är trasig, man har tre försök sedan fuckar den upp). 30 minuter exakt senare har det visat sig. Så när jag och bil transporterats till närmaste Volvohandlare så provade jag att ladda på derqas egen stolpe (gratis 11kW) och det gick hur fint som helst. Varvid hyrbilen kunde avbokas.
Zoe ZE40 är mest en pendlingsbil och inte optimal för långresor, för det går långsamt att bara kunna ladda med 22kW AC. Trots det har vi kört över 150mil på en helg varav den mesta laddningen har varit gratis men det tar 70% längre tid än med en bränslebil pga långsam laddning. Men billigt är gott (195:- för energi istället för 2250:- gör att resturangpriser känns "billiga") så det får bli att man använder själva resan som en resa och inte bara en transportsträcka som skall avklaras. Måste också tillägga att det är ganska skönt att inte stressa genom landet utan att långtradarfart är ganska vilsamt. Men det kräver att man ändra inställning till bilkörandet. Jag har gjort 35++ år i laglig fart med "rejäl marginal", det får räcka.
Jag har använt det en gång men inte för att energin tog slut utan för att bilen signalerade att den var "trasig" och inte kunde ladda, troligen pga att jag då inte fullt ut kunde hantera betalning/laddningsprocessen (om den inte kommer igång inom några minuter efter anslutning så tror den att bilen är trasig, man har tre försök sedan fuckar den upp). 30 minuter exakt senare har det visat sig. Så när jag och bil transporterats till närmaste Volvohandlare så provade jag att ladda på derqas egen stolpe (gratis 11kW) och det gick hur fint som helst. Varvid hyrbilen kunde avbokas.
Zoe ZE40 är mest en pendlingsbil och inte optimal för långresor, för det går långsamt att bara kunna ladda med 22kW AC. Trots det har vi kört över 150mil på en helg varav den mesta laddningen har varit gratis men det tar 70% längre tid än med en bränslebil pga långsam laddning. Men billigt är gott (195:- för energi istället för 2250:- gör att resturangpriser känns "billiga") så det får bli att man använder själva resan som en resa och inte bara en transportsträcka som skall avklaras. Måste också tillägga att det är ganska skönt att inte stressa genom landet utan att långtradarfart är ganska vilsamt. Men det kräver att man ändra inställning till bilkörandet. Jag har gjort 35++ år i laglig fart med "rejäl marginal", det får räcka.
De flesta elbolag har dygns eller månadsdebitering för sina solcellskunder. Så det du matar ut på elnätet kan du konsumera vid andra tider utan avbränning. Så du använder i praktiken vattenkraften som stort "batteri".
Varför ska du få "eltorsk"?P Peter_Bromma skrev:utan att säga för eller emot, men ett par saker jag undrat över med en ren elbil... vad gör man när man får "eltorsk" någonstans.. kommer det en servicebil och laddar upp dig lite eller hur funkar det? sen är väl antalet laddplaster på varje ställe en fråga. jag kan väl tänka mig att stanna och käka om jag reser tex sthlm gbg.. men då gäller det väl att det är ledigt på laddplatsen då.. eller kan man se om det är ledigt eller boka det? annars får man ju planera in ett stopp till och det tror jag många är skeptiska till.
Brukar du få soppatorsk?
Jag har kört avgasbil i 25 år och elbil i 6 år utan att få varken soppatorsk eller eltorsk.
Har man lagt in destinationen i navigation så måste man verkligen anstränga sig och bete sig som en idiot för att lyckas få eltorsk. Bilen varnar i många olika steg långt i förväg innan det är kritiskt.
Få laddplatser och trasiga laddare är fortfatande en realitet men det blir snabbt bättre. Men har man en Tesla så är det inga problem om man inte bor längst norrut i vårt land. Tesla har ett bra utbyggt system med snabbladdare. Och det står många laddstolpar på varje ställe också. Det byggs flera hela tiden. Under de 6 åren jag kört Tesla har jag aldrig behövt vänta på att en laddstolpe ska bli ledig. En enda gång har jag råkat ut för att en laddare varit trasig. Men det fanns 11 andra laddare där så det var bara att koppla in sig på någon av dem istället.
Det går alltid att se i bilen hur många laddstolpar som för ögonblicket är tillgängliga på varje laddplats. Så inga överraskningar väntar.
Jag jobbpendlar 30 mil enkel väg med min elbil. Helt bekymmerslöst.
Men det kostar en del med hyrbatteri, eller? Jag skulle inte känna mig bekväm med den lösningen men det kanske är toppen egentligen. Svårt att säga kanske innan man har facit på hand med totalkostnader och så.L Limpan4all skrev:När det gäller Renault Zoe så ringer man på "hjälp" så kommer det en flakbärgningsbil och kör en själv och bilen till närmaste laddstolpe utan kostnad så länge som man hyr batteriet. Kan utnyttjas hur många gånger som helst och utan kostnad.
Ja, jo, såhär i början så får man väl ohemult bra betalt för sin "överskottsel", men frågan är om det kommer att hålla i sig, någon gång måste ju de intermittenta tillskotten till nätet ta sina egna kostnader vad gäller lagring, balansering och sådant.L Limpan4all skrev:
Hade budgeten (ja, ja, mest "regeringen") godkänt en Tesla så hade det ju inte varit något att bekymra sig över. Men med bilar som har kortare räckvidd och kanske inte ens snabbladdning så blir det ju ett annat scenario. Stå flera timmar för fäfot på sin väg mot ett inte alltför fjärran mål känns inte som något jag skulle vilja göra. Då får det hellre kosta lite bränsle.Nicke Nyfiken skrev:
Varför ska du få "eltorsk"?
Brukar du få soppatorsk?
Jag har kört avgasbil i 25 år och elbil i 6 år utan att få varken soppatorsk eller eltorsk.
Har man lagt in destinationen i navigation så måste man verkligen anstränga sig och bete sig som en idiot för att lyckas få eltorsk. Bilen varnar i många olika steg långt i förväg innan det är kritiskt.
Få laddplatser och trasiga laddare är fortfatande en realitet men det blir snabbt bättre. Men har man en Tesla så är det inga problem om man inte bor längst norrut i vårt land. Tesla har ett bra utbyggt system med snabbladdare. Och det står många laddstolpar på varje ställe också. Det byggs flera hela tiden. Under de 6 åren jag kört Tesla har jag aldrig behövt vänta på att en laddstolpe ska bli ledig. En enda gång har jag råkat ut för att en laddare varit trasig. Men det fanns 11 andra laddare där så det var bara att koppla in sig på någon av dem istället.
Det går alltid att se i bilen hur många laddstolpar som för ögonblicket är tillgängliga på varje laddplats. Så inga överraskningar väntar.
Jag jobbpendlar 30 mil enkel väg med min elbil. Helt bekymmerslöst.
De flesta har nog svårt att motivera en Tesla om det inte är så att någon annan betalar den eller att man har ett svårt elbilsintresse
Alla eltillskott dagtid är välkomna. Det är då förbrukningen är som störst. Elbilen laddar man på natten när det finns produktionsöverskott. Så det finns inga motsägelser med att skicka ut solelen på nätet på dagen och plocka hem den på natten.V videopac skrev:
1200:-/månad. Så det går +-noll på fem och ett halvt år. Då är det obegränsad körsträcka (mer än 25000km/år) och "evig" garanti att batteriet aldrig kommer under 75% SoH samt som nämnt gratis transport till närmaste laddare. Sedan kan man alltid friköpa batteriet med 10% minskning av priset per år som har gått och utgångspriset är 80 000:-, dvs 72000 efter första året, 64800 efter andra året osv. Att notera inköpspriset är också 80 000:- lägre om man väljer batterihyra, så det blir en lägre kapitalkostnad också.
Vad gäller solceller så funkar det nog ganska bra med nettodebitering per månad för elbolagen, de har ju ett ganska fett påslag för "solel" till sina kunder som väljer just solel. Sedan så är elbehovet större på dagen än under natten under den tid som solen vanligen lyser.
Vindkraften däremot måste nog börja betala för sin lagring av energi om det skall gå att bygga ut mera. Eller så får den energin öronmärkas för export...
Vad gäller solceller så funkar det nog ganska bra med nettodebitering per månad för elbolagen, de har ju ett ganska fett påslag för "solel" till sina kunder som väljer just solel. Sedan så är elbehovet större på dagen än under natten under den tid som solen vanligen lyser.
Vindkraften däremot måste nog börja betala för sin lagring av energi om det skall gå att bygga ut mera. Eller så får den energin öronmärkas för export...