Hej!

Skall bygga mig ett förråd (25kvm) där div skit skall förvaras. Vill att den skall vara frostfri.

Hur skall man dimensionera grunden för att uppnå detta? Hur tjockt lager cellplast/betong?

Kan man bygga en grund så som jag tänkt mig? (väldigt okunnig när det kommer till detta)..:worried:

• Sektionsritning av ett förråd som visar lager av betong och cellplast i grunden för att förhindra frost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K koskar skrev:
Hej!

Skall bygga mig ett förråd (25kvm) där div skit skall förvaras. Vill att den skall vara frostfri.

Hur skall man dimensionera grunden för att uppnå detta? Hur tjockt lager cellplast/betong?

Kan man bygga en grund så som jag tänkt mig? (väldigt okunnig när det kommer till detta)..:worried:
Uppdaterat min plan med Leca...

• Ritning av en röd byggnad med vit dörr och ett fönster, markerad med Leca, cellplast och betong.
    Skapa konto
Frostfri blir den på grund av att du tillför värme. Mängden isolering i grund och väggar bestämmer hur mycket värmeeffekt du behöver tillföra. Det går att få ett tält att vara frostfritt i -40 grader men värmeffekten som måste tillföras blir väldigt hög

Jag tolkar det som att du tänker bygga en platta på mark med ett hus ovanpå. Jag föreslår att du kikar på att bygga med färdiga kantelemet av cellplast och fibercement. Använder du dem så kan du köpa en variant som är gjord för att använda 20cm cellplast under 10 cm betong.

Tack för svar!
Tyvärr kommer jag behöva snåla in ordentligt på detta bygget, så blir kanske inte helt efter korrekta byggnormer.. Men samtidigt vill jag ju inte att förrådet ramlar ihop.

Försökt visualiserat igen hur jag tänker. Det skall endast fungera som förråd/verkstad. Inga tunga maskiner, bilar eller liknande skall vara där.

• 3D-ritning av en byggstruktur som visar grunden för ett förråd med måttangivelser.
    Skapa konto
  • Skiss av ett betonggrått plattfundament omgivet av gråa kantblock för ett enkelt förråd eller verkstad.
    Skapa konto
Kanske bättre att jag gjuter plintar istället om jag skall vara kostnadseffektiv?

Bästa svaret

K koskar skrev:
Kanske bättre att jag gjuter plintar istället om jag skall vara kostnadseffektiv?
Är det kronor du jagar så är det garanterat betydligt bättre med plintar än med platta.

Annars fungerar din lösning ovan bra men jag hade nog skippat lecablocken och gjutit mot en form av virke istället. Sen kan du limma på cellplast på sidorna av din platta och utanpå detta limma/skruva t.ex. byggmax fibercementskivor avsedda som trossbottenskivor. Då får du en bättre isolerad och troligen billigare lösning än det du ritat.

Om man tänker sig plintar istället, hur många skulle rimligtvis behövas för en sådanhär konstruktion? Tänker spontant 9st, men kanske inte räcker?

• 3D-modell av trästomme för byggkonstruktion med angivna mått och reglar.
    Skapa konto
K koskar skrev:
Om man tänker sig plintar istället, hur många skulle rimligtvis behövas för en sådanhär konstruktion? Tänker spontant 9st, men kanske inte räcker?
Skall direkt säga att jag inte är expert på detta men jag skulle spontant säga att 9 gränsar nog till lite lite. Du behöver också få in en bärlina i mitten, för det kommer behövas. Du kommer få ett väldigt svajigt golv om du ska ha 4 meters spännvidd på 45x145 reglar.

Jag hade nog satt 4 plintar i längsled och i 3 rader, med en bärlina i mitten. Så 12 plintar totalt.

Tolkar jag dig rätt nu?

• 3D-modell av en träbaserad plattform eller grundstruktur med måttangivelser.
    Skapa konto
K koskar skrev:
Tolkar jag dig rätt nu?
Japp! Det var precis så jag menade!

Du ska inte använda tryckt virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.