Jag bor i ett hus av Fiskarhedenvillan. När vi byggde användes alltid spånskiva bakom gips. De hävdade att väggarna blir planare än om man har plyfa/osb.

ClasseClas
N nybyggarn3 skrev:
Låter konstigt. Kan det saknas mellanrum för rörelse mellan osb-skivorna? Har själv haft ett kallställt attefallshus med osb,gips och tapet. Upplevde aldrig något bekymmer.
Sorry @Gabbe1 för delvis OT. OSB har ju måttet 1197mm och ska monteras m glipa vilket jag har gjort. I mitt fall drar OSBn ihop sig vid kallställning, dvs utan ngn uppvärmning alls.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sorry @Gabbe1 för delvis OT. OSB har ju måttet 1197mm och ska monteras m glipa vilket jag har gjort. I mitt fall drar OSBn ihop sig vid kallställning, dvs utan ngn uppvärmning alls.
Även spånskivorna jag använder är 1197 breda och jag är noga med att lämna minst 3mm glapp mellan dem när jag monterar.

• Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint bygge.
Tror du att ni håller budget? Håller själv på att bygga fritidshus i Dalarna och tycker allt blir mycket dyrare än vad man tänkt. Galna priser på virke. Har t.ex köpt osb-skivor för över 20000 kr..

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
S sunray1 skrev:
Fantastiskt fint bygge.
Tror du att ni håller budget? Håller själv på att bygga fritidshus i Dalarna och tycker allt blir mycket dyrare än vad man tänkt. Galna priser på virke. Har t.ex köpt osb-skivor för över 20000 kr..
Du skulle valt spånskivor istället. Men allt virke har ju blivit galet dyrt

P Pappa1986 skrev:
Du skulle valt spånskivor istället. Men allt virke har ju blivit galet dyrt
Skiljer inte så mycket i pris där jag handlat iallafall.

S sunray1 skrev:
Skiljer inte så mycket i pris där jag handlat iallafall.
Ok. Här hos oss skiljde det 200:-.
Kollade priserna nu och är "bara" 120:- som det skiljer, just nu

Vi betalade 146kr /st för spånskivorna när vi köpte en hel bunt (56st) från Karl Hedin. Den beställningen gjorde vi i feb i år.

För övrigt så ser vi fortfarande ut att hålla budgeten på 1.5 mille (varav tomten är 0.6).

• Gilla
nochl och 12 till
  • Laddar…
Dag 33-34.
Farsan och grabben hjälptes åt att riva ställningen som stått oanvänd ett tag. Vi är grymt nöjda med hur gaveln mot utsikten blev nu när den för första gången går att betrakta ostört.
Den andra raden med snörasskydd är monterad, skönt att få det gjort innan snö, frost och kyla. Lätt hänt att man skjuter upp sådana saker och sen får ångra sig.
Invändigt är båda sovrummen färdiggipsade. I köket så har vi satt spånskivor och vi har även fått upp de första skivorna i taket. Jag kan varmt rekommendera batteridriven klammerpistol för att montera dylika takskivor, går minst dubbelt så fort som att skruva och det känns som att det blir riktigt starkt. Jag använder 20mm långa klammer.
Träfasad på husgavel med stora fönster och nyinstallerade snörasskydd, helt klar för betraktelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähus med snörasskydd på taket och skogsutsikt, rivningsmaterial syns i förgrunden.
Skapa konto
Inomhus bild av en byggkonstruktion med trästomme och isolering, samt synliga elinstallationer och rörledningar.
Skapa konto
Vägg i byggprojekt med monterade spånskivor och synliga eluttag.
Skapa konto
Nyinstallerade spånskivor på vägg och första takskivorna monterade i ett under-renovering kök.
Skapa konto

Hand håller en batteridriven klammerpistol i ett rum under renovering, med synliga spånskivor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
keko och 24 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
I köket så har vi satt spånskivor och vi har även fått upp de första skivorna i taket.
Ser att du använder magneter för håltagning även i spånskivorna. Vad har du för märke? Jag har använt hole-in-one men tyvärr är det strykande åtgång på pluggarna som sitter i dosorna. Med bara gips styr det bra men minsta mm fel i trä så skadas magneten.

J jtl skrev:
Ser att du använder magneter för håltagning även i spånskivorna. Vad har du för märke? Jag har använt hole-in-one men tyvärr är det strykande åtgång på pluggarna som sitter i dosorna. Med bara gips styr det bra men minsta mm fel i trä så skadas magneten.
Samma erfarenhet (och tillverkare) här oxå tyvärr. Om man kör med en lite för stor hålsåg (tex 85mm till apparatdosor) när man tar upp hålen i träskivorna så gör det inte så mycket att centrumhålen i magneterna är slitna/stora. Det skonar oxå dosorna som annars lätt blir lite sågade på ytterkanten.

• Gilla
Do-it och 6 till
  • Laddar…
Också på gång med skivor i taket så kanontips med klammer

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vad har du för skivor i taket?

B BJohan skrev:
Vad har du för skivor i taket?
Köpta på byggmax.
Monteringsanvisning för Regina Original takpanel från Moelven, vit folierad spånskiva.
Skapa konto

• Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.