B Bjober skrev:
Man får tänka på att nocken i detta fall inte är mitten på takstolen. Nocken är ett hammarband. Dvs 3st hammarband med en takstol på höger sida och en på vänster sida.
Nocken blir aldrig "ett hammarband", även om det är 4 anslutningspunkter på varje takstols-par i detta fall.
Vare sig det är Nock eller hammarband eller hanbjälke!.....Kraften tas ALLTID upp underifrån och uppåt på en takstol & inte uppifrån och nedåt eller från mitten på takstolen och nedåt.

MvH Jawen

Karrock
J jawen skrev:
Nocken blir aldrig "ett hammarband", även om det är 4 anslutningspunkter på varje takstols-par i detta fall.
Vare sig det är Nock eller hammarband eller hanbjälke!.....Kraften tas ALLTID upp underifrån och uppåt på en takstol & inte uppifrån och nedåt eller från mitten på takstolen och nedåt.

MvH Jawen
De lutande balkarna som takbjälkarna utgör för över sin last på de båda upplagen i hammarband och nock.

Ett tvärkraftsbrott som du är ute efter yttrar sig som en dragspricka i höjd med upplaget och inåt längs balken. Exemplet med limträbalkar som visades hade bara små urtag. Vi kan anta att proffskonstruktören där har lagt sin limträbalk på en ganska hög utnyttjandegrad (och där spelade det heller ingen roll eftersom nockbalken ändå skulle vara påtaglig i rummet). Limträ är inte särskilt starkt i drag på det sättet heller.

Vad TS har byggt är en skruvlimmad, regelförstärkt osb-lättbalk. förstärkningen i änden är rimligen en regelstump som tar drag i längsled, vilket överförs till topp- och bottenregel i lättbalken med osb:n. I princip starkare än en motsvarande limträbalk.

Principiellt har du rätt att det kunde ha blivit starkare om upplaget var längre ned i lättbalken. Men därifrån till att nuvarande lösning kommer rasa är ett ganska långt hopp. Tvärkraftbrott är väl sällande dimensionerande, om man ska räkna är väl nedböjning i bruksgräns det som först överskrids.

Edit: kollade tillbaka, bilder i inlägg #40 stödjer att ändförstärkningen är betryggande.

• Gilla
drailj och 2 till
  • Laddar…
Kul att ämnet engagerar och att många orkar och vill lägga så mycket tid på det.
Jag kommer att sova gott även om det blir mycket snö på den fjärdedel av taket som har snörasskydd. Precis som @Karrock skriver så är änden/upplaget förstärkt med en regel som kommer fördela tvärkrafterna till hela lättbalkens höjd. Jag var dessutom extra noga med limningen av osb-skivorna i detta område.

• Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
förstärkningen i änden är rimligen en regelstump som tar drag i längsled, vilket överförs till topp- och bottenregel i lättbalken med osb:n.
Hur i fysikens lagar ska krafterna kunna fördelas jämt över "hela" takbalkens yta (som tänkt konstruktion avser), när anlägget är 50% upp förskjutet 60mm i sidled gentemot avsedd anslutning i konstruktionen?

Tror aldrig att du med en 50% högre sittande "klack" ut ifrån "den starka samverkade delen d.v.s rektangeln", kan överföra krafterna på ett bra sett ut till den "starka samverkande delen".
Tämligen säker på att vissa närliggande dm kommer få avsevärda "krafter" på sig, som sedan på ett "icke fördelaktigt sätt" fördelas ut över takstolens yta & den fördelningen kommer oxå ske ojämt.

Och jag tror vidare att just den övre 2"3 regeln i lättviktsbalken kommer att få största lasten på sig enbart ca 15 cm ut sett ifrån nockspets, och där är konstruktionen nog som svagast eftersom enbart "klacken ut" samt lite av hörnet (uppåt sett) på takstolen/rektangeln kan "hjälpa/stötta" den.

Jag har heller aldrig nämnt att det skulle rasa, men ville att Gabbe trotts att han smart nog har använt 60cc åtminstone tidigt i bygget skulle få chansen till ev åtbörd om det nu skulle behövas.

MvH Jawen

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dag 7.
Vi har korsreglat hela stommen med 45x70 på högkant. Ca 600st 6x140 träskruv har gått åt. Vi har även hunnit sätta yttre lagret isolering samt vindduk och spikläkt på halva huset.
Hus under konstruktion med korsregling, isolering, vindduk och delvis spikläkt på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med isolering och vindduk delvis påsatt, byggmaterial och stegar synliga.
Skapa konto
Hus under renovering med isolering och vindduk, halvfärdigt tak och material på marken.
Skapa konto

• Gilla
Almost0.5acres och 30 till
  • Laddar…
Karrock
J jawen skrev:
Hur i fysikens lagar ska krafterna kunna fördelas jämt över "hela" takbalkens yta (som tänkt konstruktion avser), när anlägget är 50% upp förskjutet 60mm i sidled gentemot avsedd anslutning i konstruktionen?
Det behöver inte fördelas jämnt över hela ytan, det ska vara kraftkoncentrationer nära upplaget, det är så balkar fungerar. Jag har inte sagt något om balkens yta, min kommentar var på höjden nära upplaget. Håller med dig om att det inte är fördelaktigt, men som sagt, någonstans i konstruktionen ska den högsta lasten uppstå.

Vi behöver inte ta debatt om detta här.

Ett sätt att ta höjd för eventuella tillverkningsdefekter eller fuktskador på osb och lim kunde vara att sätta en hålplatta/spikplåt/spikband som förbinder övre och undre sida av balken nära upplaget, någon gång innan innertaket installeras.

Gratulerar till bra framdrift, Gabbe!

• Gilla
mickef och 4 till
  • Laddar…
Om @Gabbe1 kan sova om natten så kan jag också.
Nu har folk kommit med input, Gabbe1 har tagit till sig och tagit ställning.
Nu tycker jag vi släpper den punkten och fokuserar på det imponerande bygget.
Har aldrig tidigare varit så nyfiken på ett lågbudgetbygge! :-)

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Dag 8.
Inte mycket att rapportera. Pga ösregn har vi tagit en ”kojdag”, vilat och planerat morgondagen.
Statistiskt sett är detta den tid på året med minst antal dagar med nederbörd. Vi verkar dock få 12 av 12 möjliga dagar med regn.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 8.
Inte mycket att rapportera. Pga ösregn har vi tagit en ”kojdag”, vilat och planerat morgondagen.
Statistiskt sett är detta den tid på året med minst antal dagar med nederbörd. Vi verkar dock få 12 av 12 möjliga dagar med regn.
riktig otur, men kämpa på ! Det kommer bli fint Kör du isolering utanpå vindduken också? Eller är det jag som ser fel:)

S sunray1 skrev:
Jag beställde takstolar till vårat bygge i Dalarna från Hedins takstolar i Rättvik som jag antar är proffs på detta och dom ser precis ut som ovanstående liggande över limträbalk cc60.

[bild]
De där är ju bara urjackade för att kunna ligga plant mot limträbalken. TS takstolar är ju urjackade till mer än 50%. Sen har jag ingen aning om TS konstruktion är tillräcklig, men så är jag ingen konstruktör heller :)

• Gilla
sunray1
  • Laddar…
E erikmartinsson01 skrev:
riktig otur, men kämpa på ! Det kommer bli fint Kör du isolering utanpå vindduken också? Eller är det jag som ser fel:)
Nej, ingen isolering utanför vindduken, det är bilderna som ligger i oordning och luras

• Gilla
  • Haha
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Dag 9.
Nu är hela bygget väderskyddat. Sista gaveln fick vindduk och spikläkt idag. Så nu gör det inget om det kommer mer regn. Fast idag har vi haft riktigt fint väder, förutom vindduken så har vi fått upp underspikning på både gavlar och långsida. Allt blir så mycket roligare när vädret är bra.
Hus i byggfas väderskyddat med vindduk, ställningar runt och byggmaterial på marken.
Skapa konto
Ett hus under konstruktion med väderskydd bestående av vindduk och spikläkt, omgivet av byggnadsställningar.
Skapa konto

Väderskyddad byggkonstruktion med vindduk och spikläkt, och underspikning synlig.
Skapa konto

Takutsida med mörkbrun vindduk, spikläkt och regnrör på en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
Almost0.5acres och 15 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
De där är ju bara urjackade för att kunna ligga plant mot limträbalken. TS takstolar är ju urjackade till mer än 50%. Sen har jag ingen aning om TS konstruktion är tillräcklig, men så är jag ingen konstruktör heller :)
Det går inte att jämföra mina lådbalkar med limträ eller vanliga reglar när det gäller urjackning vid upplagen. En vanlig regel eller även limträ för den delen kan spricka vid en dylik urjackning eftersom kraften blir vinkelrätt mot fiberriktningen. I mina lådbalkar finns en stående förstärkning (dvs belastning längst med fiberriktningen)som tar upp och fördelar krafterna.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Det är helt fantastiskt att följa tråden. Ett underbart läge, en fjällstuga och en lagom blandning av traditionell teknik och nya idéer i ingenjörsanda.
Dessutom att på 8 dagar ha en väderskyddad stomme (om stomme nu är rätt ord...) med isolering och ett komplett tak. Är det möjligt?!? Har sett många byggen pågå i veckor utan att komma så långt.

Imponerad

• Gilla
Thomas i Järvsö och 6 till
  • Laddar…
J jtl skrev:
Det är helt fantastiskt att följa tråden. Ett underbart läge, en fjällstuga och en lagom blandning av traditionell teknik och nya idéer i ingenjörsanda.
Dessutom att på 8 dagar ha en väderskyddad stomme (om stomme nu är rätt ord...) med isolering och ett komplett tak. Är det möjligt?!? Har sett många byggen pågå i veckor utan att komma så långt.

Imponerad
Kul att höra!

Jodå, det är möjligt. Man måste komma ihåg att det ”bara” är 100m2 utan krusiduller vi pratar om och så mycket som möjligt (i ett lösvirkesbygge) var förberett inför detta montage. Sen har vi vart 3-4 pers på plats under dessa dagar.

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.