Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
klart för alla som läser mer än första meningen. Står att han är okej händig, undrar vad det kostar att bygga själv och söker konstruktionsritning. hur mycket tydligare kan det bli?
Tack för ett seriöst svar!!
Även om det inta var riktigt det svaret jag väntade på!!
Kul med seriösa personer!!

H HEM2121 skrev:
Jag tänker bygga… det säger man också om man lejer ut arbetet. Det är svårt att veta vad du tänker, det är klart för dig men inte för andra. Tänker om du är så händig så bör du ju veta hur du tänker bygga och då är det väl inte så svårt att räkna ut materialåtgången.
Är du ute efter att håna och förlöjliga mig??
Om du är osäker på vad jag menar så läs en gång till!
Och du är välkommen att ställa följdfrågor om du fortfarande INTE fattar vad jag frågar efter.
Det finns ju andra här i forumet som förstår i alla fall!!

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är tydligt attan tänker bygga och är händig, visst. Dock säger man jag tänker bygga… vilket kan likaväl innefatta att någon annan ska bygga. Är man så händig kan det inte vara så svårt att göra en skiss och räkna ut materialåtgången. Man behöver inte vara Einstein för att klara av det.
Lägg ner dina sura kommentarer och inlägg här!!
Trodde detta var ett forum för att hjälpa varandra, inte "klanka ner" på andra bara fö
raveper raveper skrev:
Har du någon ritning på det du skall bygga så är det ju lättare att estimera en kostnad.
Hej!
Det är ju just det jag är ute efter att få hjälp med , genom att jag skriver här i forumet!
Läs mitt första inlägg så förstår du säkert vad jag önskar hjälp med,
Både ritning och prisförslag är välkommet.

H HEM2121 skrev:
Det är tydligt attan tänker bygga och är händig, visst. Dock säger man jag tänker bygga… vilket kan likaväl innefatta att någon annan ska bygga. Är man så händig kan det inte vara så svårt att göra en skiss och räkna ut materialåtgången. Man behöver inte vara Einstein för att klara av det.
Lägg ner den där tråkiga och störiga attityden du har!!
Trodde detta var ett forum där man hjälper varandra med olika saker.
Tur att det finns hjälpsamma också som kommer med tips!
Är du bara ute efter att "klanka ner" på folk får du nog leta efter en annan plats att skriva av dig på!

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
händig och erfaren är absolut inte samma sak.

Jag är händig, kan meka bilar och renovera musikinstrument, men att bygga en friggebod? Ingen aning var jag skulle börja ens!
Kan till viss del hålla med dig! Är nog mer händig och en större problemlösare än genomsnittet.
Har dessutom rätt mycket bra verktyg och maskiner.
Önskar ju bara hjälp med en ritning och ungefärlig mäng av material.
Sen lär jag nog få ihop det.

64Matte 64Matte skrev:
Hallå alla i snickar Sverige!
Jag tänkte bygga ett förråd/Friggebod. Den ska stå på en villatomt och vara tänkt till allt man vill få undan, typ trädgårdsprylar, däck, grillen m.m.
Så nu vill/behöver jag alla tips och råd jag kan få!! Är någorlunda händig och van vid enklare byggjobb.
Grund/markläggning har jag koll på.
Förutsättningarna är: storleken ca.4,5x2,5 met. gärna en bred dörr, eller typ "dubbel dörr".
Så nu till saken, jag vill ha tips på en tydlig, enkel konstruktionsritning! Gärna där det framgår mått och mängd av de olika reglar, panel, spont, m.m samt monteringsmaterial!
Har säkert glömt någonting, men då är det bara höra av sig!
Till sist, vad kan det kosta att bygga själv i lösvirke? Inkl. grundarbete typ lecablock?
Eller ska man köpa en "byggsats"? Vad kostar sådana? Återförsäljare?
Så alla som har byggt själv eller byggsats och alla andra, bomba på med förslag, tips och ideer!
TACK!!
Det var tydligen ett lite känsligt ämne det här för vissa!!
Men om ni läser, kanske fler gånger, mitt startinlägg i den här frågan så bör ni förstå vad jag är ute efter.
Och om ni fortfarande INTE fattar vad jag vill så får ni i vänlig ton ställa följdfrågor!
Så jag undanber mig hån och otrevliga nervärderande svar i fortsättningen!
TACK!!

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Ett generellt forumtips, bry dig inte om inlägg som inte intresserar dig, kommentera inte, och fokusera på de med svar som du tycker passar dig.

Inlägg #15 har en bra länk till Svenskt Trä som har lite byggbeskrivningar och dimisioneringsråd och material. Sedan får du själv handla virket utifrån de virkeslängder som finns i lager om du själv hämtar. Här får man fundera för att minimera spill.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag har samma funderingar med den typ av bod du beskriver. Enkelboden som folk tipsar om är bra om man vill ha kaplistor och material åtgång samt ritningar. Du kan med hjälp av den skicka underlag till brädgården och få ett estimat på pris.
Själv kollar jag mer på Peter 10-1 från trähuset. Den passar mina behov bättre. Dock dyrare då det är byggsats.
Pris totalt när allt är klart tror jag är mellan 30-50 med dagens priser.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bygger ett oisolerat förråd 3*5 m på plint.
Det får ett papptak inkl. underlagspapp.
Tre fönster med enkelglas som jag gjort själv och en köpt kallförrådsdörr 13x20,
dubbeldörr. Slamfärg.
Räknar med 30 000 men då blir det helt lösvirkes och reglade väggar 45*95.

• Gilla
64Matte
  • Laddar…
H
64Matte 64Matte skrev:
Lägg ner dina sura kommentarer och inlägg här!!
Trodde detta var ett forum för att hjälpa varandra, inte "klanka ner" på andra bara fö

Hej!
Det är ju just det jag är ute efter att få hjälp med , genom att jag skriver här i forumet!
Läs mitt första inlägg så förstår du säkert vad jag önskar hjälp med,
Både ritning och prisförslag är välkommet.
Du fick ett vänligt svar och förklaring men du valde att håna mig och visa upp en otrevlig och oförskämd attityd. Du fortsätter dessutom i det oändliga, verkar mer som du är ute för att tjafsa. Så lägg bara ner! Jag ignorerar dig nu! För att förtydliga, jag kommer inte i fortsättningen inte se några av dina inlägg.

Redigerat:
K
64Matte 64Matte skrev:
Det var tydligen ett lite känsligt ämne det här för vissa!!
Men om ni läser, kanske fler gånger, mitt startinlägg i den här frågan så bör ni förstå vad jag är ute efter.
Och om ni fortfarande INTE fattar vad jag vill så får ni i vänlig ton ställa följdfrågor!
Så jag undanber mig hån och otrevliga nervärderande svar i fortsättningen!
TACK!!
Finns ju lite olika varianter av friggebod. Har du någon aning om vilka modeller du funderar på? En bild kanske kan få igång bra diskussion och ännu mer tips till dig! Eller tänker du bara så enkel som det bara är möjligt?

H HEM2121 skrev:
Du fick ett vänligt svar och förklaring men du valde att håna mig och visa upp en otrevlig och oförskämd attityd. Du fortsätter dessutom i det oändliga, verkar mer som du är ute för att tjafsa. Så lägg bara ner! Jag ignorerar dig nu! För att förtydliga, jag kommer inte i fortsättningen inte se några av dina inlägg.
Å vad skönt att du väljer att dra dig ur denna seriösa diskussion.
Om du läser mitt första inlägg och ändå INTE förstår vad jag menar så kan du ju alltid fråga.
Många andra här har ju fattat och kommit med vänliga tips och svar!!
Uppfattar du detta som tjafs är du ju dum på RIKTIGT!!

A AndersS skrev:
Ett generellt forumtips, bry dig inte om inlägg som inte intresserar dig, kommentera inte, och fokusera på de med svar som du tycker passar dig.

Inlägg #15 har en bra länk till Svenskt Trä som har lite byggbeskrivningar och dimisioneringsråd och material. Sedan får du själv handla virket utifrån de virkeslängder som finns i lager om du själv hämtar. Här får man fundera för att minimera spill.
TACK!!
länk till Svenskt Trä? Är det samma sak som byggbeskrivningar.se

64Matte 64Matte skrev:
Å vad skönt att du väljer att dra dig ur denna seriösa diskussion.
Om du läser mitt första inlägg och ändå INTE förstår vad jag menar så kan du ju alltid fråga.
Många andra här har ju fattat och kommit med vänliga tips och svar!!
Uppfattar du detta som tjafs är du ju dum på RIKTIGT!!

TACK!!
länk till Svenskt Trä? Är det samma sak som byggbeskrivningar.se
Har du kollat på länken;)
Och som tips, ta det lite lugnare.

• Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.