Om man har en gammal kälke att bygga på så kan man ju klyva den på mitten och bredda den så det blir stabilare. Man kommer ju ändå att hålla sig till uppkörda leder, så om kälken är några dm bredare än skotern borde inte sela någon roll.
förstår hur du och Fjällgossen tänker med storlek och kamin. Jag kanske måste byta idé lite. Tanken är väl att man ska kunna sova över en natt då och då men den kommer mest agera som skydd under de allra kallaste månaderna. Var ett tag sen jag kollade på kaminen men den är absolut pytteliten. Kanske runt 30x20x20. Det kommer bli kallt fort när den slocknar men tänkte dels sova med vintersovsäck, och så kan man lägga i ett par briketter i kaminen när man ska sova så värmer den under ett längre tag. Sen är det inte hela världen om man måste vakna och göra upp eld igen i den under natten. Sängen kommer agera som bänk när den är ihopvikt med mindre förvaringsutrymmen (som en hurts). lågt i tak kommer det också vara, inte ståhöjd.M mgranbom skrev:Jag håller med. Det blir ett val mellan ett litet "skydd" för en person eller att bygga nåt mer seriöst.
På en timmerdoning borde det gå att bygga en låda typ 110x200 och kanske 160 högt. Det räcker för att sitta/ligga och pimpla i och jag har själv saknat nåt sånt ibland men jag skulle inte vilja bo i den någon längre tid.
Och åter igen, glöm idén om vedkamin.
/M
Useless idé om att bredda kälken för ökad stabilitet låter riktigt bra och kanske blir av. Jag kommer nog att börja bygga v.44 då jag är ledig.
Här är en väldigt grov sketch på hur jag tänker att det kan bli(om det är möjligt), så det blir tydligare
Då förstår jag hur du tänker.
Arklivet är att rekommendera!
Kan rekommendera att ha ett bord vid sidan om sängen, då kan du sitta i sängen och använda bordet, samt att du kan förvara grejer under både säng och bord
Arklivet är att rekommendera!
Kan rekommendera att ha ett bord vid sidan om sängen, då kan du sitta i sängen och använda bordet, samt att du kan förvara grejer under både säng och bord
Bor i Härjedalen, det är ett väldig välpreparerat ledsystem på sammanlagt 60? mil med bred fin led så det ska nog gå bra. Har du något tips på hur jag ska bygga taket?M mgranbom skrev:
Tyvärr inga bra tips för taket.
Kommer den stå ute hela vintern så måste du se till att det inte bygger upp med för mycket snö så jag antar att plåttak med bra lutning är en bra idé.
Tänk på att snö hittar in precis överallt när det blåser så se till att det är skydd över ventilerna.
/M
Kommer den stå ute hela vintern så måste du se till att det inte bygger upp med för mycket snö så jag antar att plåttak med bra lutning är en bra idé.
Tänk på att snö hittar in precis överallt när det blåser så se till att det är skydd över ventilerna.
/M
Du råkar inte ha en ritning? Otroligt fin arkF Fjällgossen skrev:Som @mgranbom skriver så blir det en väldigt instabil konstruktion.
om du bygger på kälke så rekommenderar jag dig att titta på Tuollaark eller Kirunaark för inspiration. Båda dessa transporteras på kälke, men lyfts ner och monteras upp vid sidan om kälken.
Jag har en ark byggd i glasfiberarmerad cellplast som är byggd med Tuollaarken som inspiration.
Se bilder på arken ihopfälld resp uppställd
Det finns ju även en modell som kallas för trappark. Ser ut som en Tuollaark ihopfälld på kälken, sen när du öppnar den är bottendelen av lådan kvar på kälken och locket blir till golv vid sidan av. I den delen som är kvar på kälken har man sängplatsen. Fördelen är att du slipper lyfta av/på lådan.
Här finns en på blocket för inspiration
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/trappark/98139317
Här finns en på blocket för inspiration
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/trappark/98139317
Tjena! Är också sugen på en fiskeark till vintern. Hur gick det för dig TS?
Har själv kommit fram till att det blir en Tuollaark som passar oss bäst. Men har kikat på många olika. Bor också i Jämtland så finns inte så många att kika på härikring heller för att jämföra.
Som andra säger så verkar en trappark passa dig bäst, eller en vikbar med hårda väggar.
Den här modellen borde gå att modifiera och bygga för att dra på släde. Han bygger dem med endast träram och XPS-isolering mellan. Väldigt lätt men kanske inte så stormsäkert. Laminerar man det med tunn aluplåt, glasfiber eller tunn plyfa borde det bli rejält men ändå lätt.
Har själv kommit fram till att det blir en Tuollaark som passar oss bäst. Men har kikat på många olika. Bor också i Jämtland så finns inte så många att kika på härikring heller för att jämföra.
Som andra säger så verkar en trappark passa dig bäst, eller en vikbar med hårda väggar.
Den här modellen borde gå att modifiera och bygga för att dra på släde. Han bygger dem med endast träram och XPS-isolering mellan. Väldigt lätt men kanske inte så stormsäkert. Laminerar man det med tunn aluplåt, glasfiber eller tunn plyfa borde det bli rejält men ändå lätt.
Klicka här för att svara