Tjena alla byggare!
Pga leveranstider för takstolarna så kommer jag behöva bygga 6st takstolar med spännvidd på 4,7m själv nu under semestern. Har tänkt mig fackverktakstolar med dim 120 och diagonalerna på 95. Jag har nu börjat skissa upp hur dem ska se ut och funderar just nu på hur man ska sätta diagonalerna där dem möter varandra. Hittar ingen info om detta på nätet. Kollar man på bilder på fackverktakstolar så sätts ju den korta diagonalen halvt på den längre, finns det någon regel hur man ska göra här eller är det mest för att hålplattan ska täcka båda? Sen även där diagonalerna möts i nock så går dem ibland lite in i varandra och ibland inte, är detta skit samma egentligen?
Det är det blåa jag ringat in på min skiss här, någon som kan göra mig klokare på hur dem ska ansluta möt varandra?
Sen även där jag ringat in i gult hade jag velat ha en förhöjd takfot för att få in mer isolering, någon som byggt en sådan?
Försökt beställa takstolsboken men den finns inte att beställa hem någonstans..
Pga leveranstider för takstolarna så kommer jag behöva bygga 6st takstolar med spännvidd på 4,7m själv nu under semestern. Har tänkt mig fackverktakstolar med dim 120 och diagonalerna på 95. Jag har nu börjat skissa upp hur dem ska se ut och funderar just nu på hur man ska sätta diagonalerna där dem möter varandra. Hittar ingen info om detta på nätet. Kollar man på bilder på fackverktakstolar så sätts ju den korta diagonalen halvt på den längre, finns det någon regel hur man ska göra här eller är det mest för att hålplattan ska täcka båda? Sen även där diagonalerna möts i nock så går dem ibland lite in i varandra och ibland inte, är detta skit samma egentligen?
Det är det blåa jag ringat in på min skiss här, någon som kan göra mig klokare på hur dem ska ansluta möt varandra?
Sen även där jag ringat in i gult hade jag velat ha en förhöjd takfot för att få in mer isolering, någon som byggt en sådan?
Försökt beställa takstolsboken men den finns inte att beställa hem någonstans..
Hej,
Var har du fått tänkta dimensioner från? Har du kikat på TräGuiden? https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Det minsta där är 120/120, för 5 m spännvidd och snözon 1-2,5.
Det viktigaste på en takstol är just hur de olika delarna sitter ihop och att dessa klarar av att överföra de krafter som kan uppstå. Spikplåtarna behöver täcka in tillräckligt av varje del för att få plats med tillräckligt med förbindare för att kunna föra över krafterna mellan de olika delar som möts i knutpunkten.
Har du någon som hjälper dig dimensionera förbanden?
Var har du fått tänkta dimensioner från? Har du kikat på TräGuiden? https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Det viktigaste på en takstol är just hur de olika delarna sitter ihop och att dessa klarar av att överföra de krafter som kan uppstå. Spikplåtarna behöver täcka in tillräckligt av varje del för att få plats med tillräckligt med förbindare för att kunna föra över krafterna mellan de olika delar som möts i knutpunkten.
Ja jag skrev ju 120?P patrikd84 skrev:Hej,
Var har du fått tänkta dimensioner från? Har du kikat på TräGuiden? [länk]
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Ah, läste lite fort hos Träguiden nog. Trodde det var diagonalen 
Det finns beräkningsexempel för knutpunkter hos TräGuiden, även i Limträhandboken. Men dessa är inte alltid heltäckande och kanske inte så lätta att förstå för en ”lekman” hur du ska anpassa till dina verkliga förhållanden.
Du behöver även få fram vilka krafter som du skall dimensionera för, eller ”gissa på säker sida”. Men kanske finns någon som har en gammal bok med färdiga takstolar att välja från, eller om krafterna finns för varje knutpunkt.
Dimensionering av takstolar brukar landa hos leverantören nu för tiden, då just knutpunkterna kan bli rätt jobbiga att beräkna utan speciella program.
Det finns beräkningsexempel för knutpunkter hos TräGuiden, även i Limträhandboken. Men dessa är inte alltid heltäckande och kanske inte så lätta att förstå för en ”lekman” hur du ska anpassa till dina verkliga förhållanden.
Du behöver även få fram vilka krafter som du skall dimensionera för, eller ”gissa på säker sida”. Men kanske finns någon som har en gammal bok med färdiga takstolar att välja från, eller om krafterna finns för varje knutpunkt.
Dimensionering av takstolar brukar landa hos leverantören nu för tiden, då just knutpunkterna kan bli rätt jobbiga att beräkna utan speciella program.
får kolla runt lite mer på dem sidorna då, du har ingen länk dit?P patrikd84 skrev:Ah, läste lite fort hos Träguiden nog. Trodde det var diagonalen
Ska kolla runt vad jag hittar annars är ju plan B att överdimensoinera rejält och då med plywood för att hålla nere kostnaderna..
Men mötet med diagonalerna verkar det inte stå något om..
Limträhandboken hittar du genom en enkel google-sökning: https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/limtrahandbok/A agentkent skrev:
Hos TräGuiden finns beräkningsexempel under menyn som jag skrev ovan.
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/
Utformningen av mötet tror jag man kan göra ”som man vill”, bara man försäkrar sig om att kraftöverföringen är tillräcklig.
Det blir mycket starkare hörnförband om man använder till exempel 16mm kryssfaner (plywood) som man spikar fast med 2 1/2 tums spik än med de där hålplåtarna. Hålplåtar ger svaga förband eftersom de ha stora hål som kräver speciella runda spikar som i sig får dålig skjuvhållfasthet för att de spräcker trävirket så det blir ingen riktig samverkan mellan trä och spik. Ett typiskt fall av suboptimering. De grova runda spikarna för beslag har i teorin extremt bra skjuvhållfasthet om man inte beaktar vad som sker i träet runtom.
Rent allmänt får man mycket bättre skjuvhållfasthet i förband med vanlig fyrkantig trådspik än med runda spikar av olika slag.
Principen för utformningen av knutpunkterna är att centrumlinjerna för alla anslutande delar i knutpunkten (takstolsbom och strävor) skall mötas på en punkt. Då blir det inga lokala böjmoment förorsakade av excentrisk belastning i förbandet.
Rent allmänt får man mycket bättre skjuvhållfasthet i förband med vanlig fyrkantig trådspik än med runda spikar av olika slag.
Principen för utformningen av knutpunkterna är att centrumlinjerna för alla anslutande delar i knutpunkten (takstolsbom och strävor) skall mötas på en punkt. Då blir det inga lokala böjmoment förorsakade av excentrisk belastning i förbandet.
Gammal tråd, så jag vågar kapa den lite.H heimlaga skrev:Det blir mycket starkare hörnförband om man använder till exempel 16mm kryssfaner (plywood) som man spikar fast med 2 1/2 tums spik än med de där hålplåtarna. Hålplåtar ger svaga förband eftersom de ha stora hål som kräver speciella runda spikar som i sig får dålig skjuvhållfasthet för att de spräcker trävirket så det blir ingen riktig samverkan mellan trä och spik. Ett typiskt fall av suboptimering. De grova runda spikarna för beslag har i teorin extremt bra skjuvhållfasthet om man inte beaktar vad som sker i träet runtom.
Jag har fackverktakstol i dubbelgaraget med en spännvidd om nästan 7 meter. Nu tänker jag montera garageportöppnare till de båda portarna och behöver såga upp lite i ”basen” på ett par takstolar. Jag är lite osäker på hur krafterna är där, är det rena draglaster, eller är det kraft nedåt också? Jäg tänkte förstärka med plyfa på båda sidor om regeln och limma och skruva den, fungerar det tror du?
Regeln är 145x45.
Nedre bommen skall teoretiskt ha bara ren dragbelastning men i praktiken har den ofta litet böjmoment på grund av att mittlinjerna på strävorna och mittlinjen i nedre bommen inte alltid möts i samma punkt.Nissens skrev:
Gammal tråd, så jag vågar kapa den lite.
Jag har fackverktakstol i dubbelgaraget med en spännvidd om nästan 7 meter. Nu tänker jag montera garageportöppnare till de båda portarna och behöver såga upp lite i ”basen” på ett par takstolar. Jag är lite osäker på hur krafterna är där, är det rena draglaster, eller är det kraft nedåt också? Jäg tänkte förstärka med plyfa på båda sidor om regeln och limma och skruva den, fungerar det tror du?
Regeln är 145x45.
Hakar du ur den i underkant blir det ett böjmoment där med böjning nedåt eftersom centrumlinjen i tvärsnittet flyttas uppåt.
Jag skulle förstärka med hyvlad gran limmad och spikad. Förstärkningarna skall vara långa. Gissningsvis över 2 meter till varje sida från infällningen. Spänning fördelar sig enligt styvhet så för att få en jämn och fin spänningsfördelning skall förstärkningen vara av samma material som originalet.
Själv tycker jag inte om garageportsöppnare. Opraktiskt att ta sig ut och in när det är elavbrott och mycket som nöts och går sönder.H heimlaga skrev:Nedre bommen skall teoretiskt ha bara ren dragbelastning men i praktiken har den ofta litet böjmoment på grund av att mittlinjerna på strävorna och mittlinjen i nedre bommen inte alltid möts i samma punkt.
Hakar du ur den i underkant blir det ett böjmoment där med böjning nedåt eftersom centrumlinjen i tvärsnittet flyttas uppåt.
Jag skulle förstärka med hyvlad gran limmad och spikad. Förstärkningarna skall vara långa. Gissningsvis över 2 meter till varje sida från infällningen. Spänning fördelar sig enligt styvhet så för att få en jämn och fin spänningsfördelning skall förstärkningen vara av samma material som originalet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden