Skissar på att bygga ett långt bord 4200x800 där jag kommer ha min dator med skärmare men även lödstationen och det.
Rummet är 4200 långt så jag tänkte ha ett bord från ena kortsidan till den andra kortsidan.

Först tänkte jag på MDF men är lite osäker nu.
Det kan ju även vara snyggt med råspont eller bräder som man sedan målar vitt men låter träet synas igenom.

Tänkte vara lite galen och köra med lättviktsblock som ben men bero på hur jag få till det med bordet först.

Att köra med MDF är ju lätt och enkelt men att få det snyggt kan vara lite värre.
Tänkte först med gråtonad men sedan tänkte man helvit.

Någon här som har gjort ett arbetsbord och kan ge mig lite råd??

Redigerat:
Uppvuxen med ett ungefär lika stort stabilt stå-arbetsbord i garaget. Byggd på tidigt 70 -tal med ca 20mm spånskiva på en ram av 45x90 reglar, med ett ben till golvet i mitten fram. I övrigt är ramen skruvad i väggen. Trots nu 40+ års användning vid snickeri, lödning, målning, metallbearbetning och reparation av cyklar samt en och annan gräsklipparmotor på bänken är den fortfarande 100%-funkis och ytan slät.

Är det är inte smidigare att bygga 2st bänkar eller köpa 2st bänkar istället.
Mycket lättare om man måste städa eller komma bakom av någon orsak.

Kanske det men var är det för utmaning då ;)

cazz skrev:
Kanske det men var är det för utmaning då ;)
Aha..var det en utmaning du var ute efter..Tänkte inte på det !! :p
Dom största utmaningarna måste då vara att få hem en bänkskiva som är 4,2m , samt att få detta att passa i mellan väggarna som förhoppningsvis har 90° hörn. ;)
Du kan göra en ram som Kilensnickaren skrev och sedan lägga på brädor eller skiva.
Glöm ej att stötta på mitten så den inte bågnar.

Min standardlösning är att dra fast en 45x45 i väggen, dra fast en fyrkantslist på ovansidan av den mot väggen, släng på matchande plankor som sticker ut från väggen, upp med skivan och dra fast ikea ben i de utstickande plankorna.

Tack för förslagen.
Har ni ett viss hum hur det ska bli

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.