Hej!

Håller på för fullt med renoveringen av badrummet och funderar nu över hur jag ska bygga en hylla i duschen enligt sambons önskemål (första bilden nedan).

Hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har försökt söka information men hittar inget.
Duschen är i ett hörn, vi kommer att ha en fast duschvägg i glas och det är tänkt att hyllan ska gå ett par centimeter från hyllan.

Önskemål:
Hörndusch med upphängd handdusch och befintliga hyllor för badprodukter på vit kakelvägg.
Blivande dusch:
Hörnet av ett orenoverat badrum med spånskivor på väggarna och installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Tingis

Är det bäst att bygga hyllan innan tätskikt och plattsättning eller efter? Har sett att vissa gör hyllor i efterhand av xps isolering som stomme och limmar fast konstruktionen. Dock är detta små hörnhyllor jag har sett.

Jag tycker du ska göra den innan tätskiktet. O sen liiite lutning utåt så vatten ej kan stå kvar där.

Jag hade gjort den efter tätskiktet. Onödig risk att få flera extra hörn och vägg/golvvinklar som ska hålla tätt i det medt utsatta området i badrummet.
Hade nog kaklat och klinkrat klart bakom först också och sen limmat dit nån tjock död skiva och kaklat på för hyllan

Jag har tagit åt mig av era åsikter, fortfarande svårt att bestämma mig.
Vore kul med input från fler personer! Hur gör plattsättaren?

B
Tingis Tingis skrev:
Jag har tagit åt mig av era åsikter, fortfarande svårt att bestämma mig.
Vore kul med input från fler personer! Hur gör plattsättaren?
Hej. Blev det någon hylla?
Ska också göra en och funderar på om tätskiktet ska sättas före eller efter våtrumsskivan limmas dit.

Mvh Carl

Jag gör för närvarande liknande. Reglat upp hyllan och sätter plywood och gips likt övriga väggar. En färsk bild nedan med plywood på plats.

Reglat och med plywood klädd vägg med inbyggd hylla under konstruktion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sluten hylla som denna tycker jag känns tveksam att bygga efter ytskiktet är på plats. Om det ska vara tätt mot att vatten tar sig bakom så är det ju bättre att allt konmer bakom tätskiktet. Alternativt ska det vara en väldigt öppen lösning så att vatten flödar fritt bakom. Ett mellanting känns som att det blir muggigt bakom.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
B
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag gör för närvarande liknande. Reglat upp hyllan och sätter plywood och gips likt övriga väggar. En färsk bild nedan med plywood på plats.

[bild]

Mycket möjligt att det är bättre. Fördelen jag ser med att sätta den efter är att jag i princip kan göra den när duchen är på plats varpå jsg kan kakla och foga mot duschväggen. Gör jag hyllan före så gäller det att duschen hamnsr exakt rätt.

En sluten hylla som denna tycker jag känns tveksam att bygga efter ytskiktet är på plats. Om det ska vara tätt mot att vatten tar sig bakom så är det ju bättre att allt konmer bakom tätskiktet. Alternativt ska det vara en väldigt öppen lösning så att vatten flödar fritt bakom. Ett mellanting känns som att det blir muggigt bakom.

B carlkarlin skrev:
Hej. Blev det någon hylla?
Ska också göra en och funderar på om tätskiktet ska sättas före eller efter våtrumsskivan limmas dit.

Mvh Carl
Det blev vanliga hyllor som limmades fast i hörnet istället . Blev enklast så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.