Jag har länge haft ambitionen att uppgradera min jula 1,5kw spånsug till något bättre. Så som många andra snöade jag in på bill pentz sida. Så tanken att bygga hans cyklon har funnits länge. Problemet i Sverige är att hitta en spånfläkt i rätt storlek. Iallafall till ett hyfsat pris. Efter att ha bevakat blocket i två år så köpte jag en Moretens 3kw fläkt från ett nerlagdt sågverk.

Jag köpte 2 ark 0,7 mm galvad plåt från bevego, riktigt bra service. Det motsvarar ca 22-23 gauge.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker pentz ritning är fel måttsatt och det är lätt att klippa fel. Han måttsätter plåten sen tillkommer 10-20 mm vikmån vilket är lätt att missa.

Jag hade tillgång till en bockmaskin så formadet var hyfsat lätt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alldelar klara.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning under dagen
 
  • Gilla
-RB- och 6 till
  • Laddar…
Denna tråd skall följas, ser fram emot fortsättningen. Fortsätt med massor av bilder så blir det jätte bra. :thumbup:
 
Lite fortsättning...

Bill förordar att löda ihop delarna, min tanke var först att svetsa men pga dåligt med tid mm så valde jag att popnita plus täta med ventilationstätning.

Det var mycket jobb att klippa upp alla flärpar för att få ihop konen med resten men resultatet blev godkänt. Tror det blir tät med tätning plus alu tejp.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tejpen är för att hålla ihop det medans jag bockar flärparna


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som ni ser i förra inlägget så klippte jag hålet till insuget fel utan vikmån men det blev bra ändå. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rampen var krånglig att få tät och det hade underlättat om man följde instruktionerna och montera konen efter intaget och rampen med det fungera efter lite pill och mer tätningsmassa.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev mindre springor än vad bilden visar.
Fortsättning följer
 
Fortsätter mata på nu medans jag har tid.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergång 125mm rund till fyrkantig var lite klurig men en plåtbock underlättade mycket. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet blev helt ok. En spiro muff och mer tätning så blev det bra.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Fläkten fick modifieras lite föra att passa cyklonen. En 250mm stos från bevego och en sticksåg löste problemet. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag trodde att jag hade sån tur att stosen passade perfekt på cyklonen men tyvärr så fick det bli en valsad plåt och slangklämmor för att få det tätt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt har jag kommit. Till filter så kommer jag använda mitt gamla trumfilter till min gamla spånsug så länge. Det kanske blir ett hepa filter i framtiden. Under cyklonen så kommer det bli ett oljefat för att samla spånet i. Får det nästa vecka tror jag.

En sista bild på rörsystemet än så länge. Det kommer utökas allt eftersom.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 6 till
  • Laddar…
Ser mycket bra ut... Tumme.

//AA
 
Snyggt jobbat.
En undran bara vet du hur tätningsmassan håller med tiden efter som spånen kan nöta väldigt mycket.
 
Det vet jag faktiskt inte. Gör det det så får jag helt enkelt plocka isär den och bättra på. Då får jag kanske svetsa istället. Vi får se om ett år.

Slänger upp en bild på mitt projekt idag. En egengjord festool kopierad väggmonterad boom arm. Ska placeras över arbetsbordet och bära luft dammsugarslang och el. Hoppas jag hinner montera den imorgon.
3,5 m lång 60x40x2 profiler och svetsade kraftiga gångjärn. Ska nog även stärkas upp med en vajer för att minska momentet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt jobbat! Jag nitade ihop min cyklon och tätade med MS-polymer. Ingen aning om hur det håller över tiden men jag är inte speciellt orolig. Snyggt att du fick dit fläkten uppepå cyklonen. För min del var det kört, fick dra rör i stället vilket säkert försämrar funktionen. Sjukt sug är det dock i den :)
 
Tack. Hur stark fläkt har du? Optimalt skulle väl vara runt 4kw men 3 måste väl räcka. Ska bli roligt att få testa den snart.
 
En bild på en monterad boom arm. Ett tips om man söker fästen för att klämma fast en dammsugarslang. Biltema har 40mm "hållare" som är nästan gratis. Fungerade kanon. Tillfälligt sitter kabel med buntband men det ska bli linhjul så jag kan dra ut den mer om det behövs.

Annars svänger den lätt och verkar fungera.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man vill ha en arm som även går att svänga neråt, hur ska man då göra?
Typ punktutsug för svets
 
Spontant tånker jag på som du skrev. Slakta en svetsutsug. Eller en variant av en klassisk skrivbordslampa med fjädrar. Fjädrarna går kanske byta ut mot gasdämpare om man monterar dem tvärtom.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
katos skrev:
Tack. Hur stark fläkt har du? Optimalt skulle väl vara runt 4kw men 3 måste väl räcka. Ska bli roligt att få testa den snart.
Min är på 3kW och borde i teorin inte räcka. Kör med 125mm-rör och det är ett helt sjukt flås i det hela. Man kan nog suga upp små barn med spånsugen. Mätte lite på flöden osv. för ett tag sedan men kommer inte riktigt ihåg vad jag kom fram till. Kanske ska ta upp de där mätningarna igen?
 
  • Gilla
Timmerknut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.