Jag har länge haft ambitionen att uppgradera min jula 1,5kw spånsug till något bättre. Så som många andra snöade jag in på bill pentz sida. Så tanken att bygga hans cyklon har funnits länge. Problemet i Sverige är att hitta en spånfläkt i rätt storlek. Iallafall till ett hyfsat pris. Efter att ha bevakat blocket i två år så köpte jag en Moretens 3kw fläkt från ett nerlagdt sågverk.
Jag köpte 2 ark 0,7 mm galvad plåt från bevego, riktigt bra service. Det motsvarar ca 22-23 gauge.
Tycker pentz ritning är fel måttsatt och det är lätt att klippa fel. Han måttsätter plåten sen tillkommer 10-20 mm vikmån vilket är lätt att missa.
Jag hade tillgång till en bockmaskin så formadet var hyfsat lätt.
Alldelar klara.
Fortsättning under dagen
Jag köpte 2 ark 0,7 mm galvad plåt från bevego, riktigt bra service. Det motsvarar ca 22-23 gauge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker pentz ritning är fel måttsatt och det är lätt att klippa fel. Han måttsätter plåten sen tillkommer 10-20 mm vikmån vilket är lätt att missa.
Jag hade tillgång till en bockmaskin så formadet var hyfsat lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alldelar klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättning under dagen
Lite fortsättning...
Bill förordar att löda ihop delarna, min tanke var först att svetsa men pga dåligt med tid mm så valde jag att popnita plus täta med ventilationstätning.
Det var mycket jobb att klippa upp alla flärpar för att få ihop konen med resten men resultatet blev godkänt. Tror det blir tät med tätning plus alu tejp.
Tejpen är för att hålla ihop det medans jag bockar flärparna
Bill förordar att löda ihop delarna, min tanke var först att svetsa men pga dåligt med tid mm så valde jag att popnita plus täta med ventilationstätning.
Det var mycket jobb att klippa upp alla flärpar för att få ihop konen med resten men resultatet blev godkänt. Tror det blir tät med tätning plus alu tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tejpen är för att hålla ihop det medans jag bockar flärparna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser i förra inlägget så klippte jag hålet till insuget fel utan vikmån men det blev bra ändå.
Rampen var krånglig att få tät och det hade underlättat om man följde instruktionerna och montera konen efter intaget och rampen med det fungera efter lite pill och mer tätningsmassa.
Det blev mindre springor än vad bilden visar.
Fortsättning följer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rampen var krånglig att få tät och det hade underlättat om man följde instruktionerna och montera konen efter intaget och rampen med det fungera efter lite pill och mer tätningsmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev mindre springor än vad bilden visar.
Fortsättning följer
Fortsätter mata på nu medans jag har tid.
Övergång 125mm rund till fyrkantig var lite klurig men en plåtbock underlättade mycket.
Resultatet blev helt ok. En spiro muff och mer tätning så blev det bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergång 125mm rund till fyrkantig var lite klurig men en plåtbock underlättade mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet blev helt ok. En spiro muff och mer tätning så blev det bra.
Fläkten fick modifieras lite föra att passa cyklonen. En 250mm stos från bevego och en sticksåg löste problemet.
Jag trodde att jag hade sån tur att stosen passade perfekt på cyklonen men tyvärr så fick det bli en valsad plåt och slangklämmor för att få det tätt.
Så här långt har jag kommit. Till filter så kommer jag använda mitt gamla trumfilter till min gamla spånsug så länge. Det kanske blir ett hepa filter i framtiden. Under cyklonen så kommer det bli ett oljefat för att samla spånet i. Får det nästa vecka tror jag.
En sista bild på rörsystemet än så länge. Det kommer utökas allt eftersom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde att jag hade sån tur att stosen passade perfekt på cyklonen men tyvärr så fick det bli en valsad plåt och slangklämmor för att få det tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här långt har jag kommit. Till filter så kommer jag använda mitt gamla trumfilter till min gamla spånsug så länge. Det kanske blir ett hepa filter i framtiden. Under cyklonen så kommer det bli ett oljefat för att samla spånet i. Får det nästa vecka tror jag.
En sista bild på rörsystemet än så länge. Det kommer utökas allt eftersom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det vet jag faktiskt inte. Gör det det så får jag helt enkelt plocka isär den och bättra på. Då får jag kanske svetsa istället. Vi får se om ett år.
Slänger upp en bild på mitt projekt idag. En egengjord festool kopierad väggmonterad boom arm. Ska placeras över arbetsbordet och bära luft dammsugarslang och el. Hoppas jag hinner montera den imorgon.
3,5 m lång 60x40x2 profiler och svetsade kraftiga gångjärn. Ska nog även stärkas upp med en vajer för att minska momentet.
Slänger upp en bild på mitt projekt idag. En egengjord festool kopierad väggmonterad boom arm. Ska placeras över arbetsbordet och bära luft dammsugarslang och el. Hoppas jag hinner montera den imorgon.
3,5 m lång 60x40x2 profiler och svetsade kraftiga gångjärn. Ska nog även stärkas upp med en vajer för att minska momentet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat! Jag nitade ihop min cyklon och tätade med MS-polymer. Ingen aning om hur det håller över tiden men jag är inte speciellt orolig. Snyggt att du fick dit fläkten uppepå cyklonen. För min del var det kört, fick dra rör i stället vilket säkert försämrar funktionen. Sjukt sug är det dock i den 
En bild på en monterad boom arm. Ett tips om man söker fästen för att klämma fast en dammsugarslang. Biltema har 40mm "hållare" som är nästan gratis. Fungerade kanon. Tillfälligt sitter kabel med buntband men det ska bli linhjul så jag kan dra ut den mer om det behövs.
Annars svänger den lätt och verkar fungera.
Annars svänger den lätt och verkar fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min är på 3kW och borde i teorin inte räcka. Kör med 125mm-rör och det är ett helt sjukt flås i det hela. Man kan nog suga upp små barn med spånsugen. Mätte lite på flöden osv. för ett tag sedan men kommer inte riktigt ihåg vad jag kom fram till. Kanske ska ta upp de där mätningarna igen?katos skrev: